شناسهٔ خبر: 40058 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

حمل‌و‌نقل ریلی در هفته‌ای که گذشت:

سند توسعه مبتنی بر حمل‌نقل همگانی نقطه عطفی در شهرسازی ایران است/ تشریح آخرین تمهیدات شرکت راه‌آهن برای ۱۰۳ روز سفر تابستانی/ مزایای اتصال شبکه ریلی ایران به دریای مدیترانه و فرصت احیای جاده ابریشم

قطار مسافری امضا تفاهم‌نامه حمل محصولات صادراتی ذوب‌آهن از مبدا اصفهان به مقصد بندر شهيد رجايی، نرم افزار جامع دپوی مشهد به بهره برداری رسید، آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن خرمشهر- شادگان- بندر امام سایر عناوین مهم حوزه حمل‌و‌نقل ریلی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین عناوین حوزه حمل‌و‌نقل ریلی در هفته گذشته به شرح زیر است:

شهرسازی ریل‌پایه در مسیر تحقق

وزیر راه و شهرسازی طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود در خصوص شهرسازی ریل‌پایه نوشت: تامل بیشتر به شهرسازی ریل‌پایه نشان می‌دهد که چرا این راهکار پاسخ بسیاری از خواسته‌ها و ارزش‌هایی است که شهرسازان از آن نام می‌برند ولی تا کنون توفیق چندانی نداشته است، ارزشهایی چون: شهرسازی انسان‌محور، عدالت فضایی و شهری، توجه به هویت اجتماعی محله‌های شهری، شهرِ پاک، کارآمدی و کارایی شهری، افزایش بهره‌وری، نظم و دقت در زندگی، کاهش تعداد سفر، سرزندگی شهری، حمل‌ونقل ارزان و ارزش‌های از این دست.

ایده توسعه شهری مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی (Transit oriented development) مدتهاست که در بسیاری از شهرهای بزرگ به مرحله اجرا گذاشته شده، و موفقیت‌های شایانی را کسب کرده‌است. ایده‌ی ابتدایی بسیار ساده‌است. از این‌رو هم موفق شده‌است. نکته اول تبدیل ایده‌ی ایستگاه‌ها از یک محل پیاده وسوارشدن و تبدیل نوع وسیله حمل‌ونقل؛ مثلا پیاده شدن در ایستگاه راه‌آهن و سوار تاکسی و یا خودروشخصی شدن، به محلی به عنوانِ مرکز محله و تبدیل آن به فضایی برای هرنوع مبادله و گفتگوی شهروندان با یکدیگر است. در این ایده خلق یک فضای اجتماعی و جایی برای تامین امکانات رفاهی و خرید و خدمات روزمره‌ی زندگی بدون آنکه چندان نیازی به تغییر شق حمل‌ونقل باشد، دستور کارِ اصلی است. بدین مفهوم که هر شهروند امکان دسترسی پیاده به ریل داشته، و اگر قرار است در سطح شهر جابجا شود، با وسیله عمومی و عمدتا ریل سبک و یا مترو جابجا شده و باز پیاده امکان بازگشت به خانه‌ی خود را داشته باشد.

سند توسعه مبتنی بر حمل‌نقل همگانی نقطه عطفی در شهرسازی ایران است

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سند توسعه مبتنی بر حمل‌نقل همگانی (TOD) تأکید کرد: روح اصلی توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی با هدف جلوگیری از بلندمرتبه‌سازی به‌صورت پراکنده و توسعه آن در جوار ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی است.

تقی زاده با اشاره به کم بودن ارتباط این دو حوزه در شهرداری‌ها نیز بیان داشت: به‌طور مثال دو معاونت حمل‌ونقل و ترافیک و معاونت شهرسازی نیز هماهنگی و هم‌پوشانی ندارند. درحالی‌که چیزی که بسیار اثرگذار است کاربری‌هایی است که در مورد مکان‌های مختلف تصمیم‌گیری می‌شود زیرا این تصمیمات به‌شدت بر روی حمل‌ونقل تأثیر می‌گذارد.

تشریح آخرین تمهیدات شرکت راه‌آهن برای ۱۰۳ روز سفر تابستانی

معاون مسافری راه‌آهن گفت: روزانه ۲۳۶ رام قطار برای ایام تابستان در نظر گرفته‌شده است که نسبت به ۲۱۰ رام قطار در تابستان سال گذشته ۱۲ درصد افزایش داشته است.

این مقام مسئول در شرکت راه‌آهن در ادامه خاطرنشان کرد: تعداد صندلی‌های قطارهای بین‌شهری از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار صندلی در سال گذشته با رشد ۶ درصدی به ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار صندلی در سال جاری رسیده است و همچنین تعداد صندلی موجود در قطارهای حومه‌ای نیز با رشد ۳۱ درصدی از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار به ۳ میلیون صندلی رسیده است.

امضا تفاهم‌نامه حمل محصولات صادراتی ذوب‌آهن از مبدا اصفهان به مقصد بندر شهيد رجايی

مدیر كل بازرگانی و بازاریابی داخلی راه آهن از امضای تفاهم نامه حمل محصولات صادراتی ذوب آهن از مبدا اصفهان به مقصد بندر شهید رجایی خبر داد.

احمدی تصریح كرد: با تنظیم و امضای تفاهم نامه ای فی مابین صاحب كالا، شركت تركیب حمل و نقل، مدیران كل راه آهن هرمزگان و بازرگانی و بازاریابی، حمل حداقل ۲۵۰ هزار تن محصولات صادراتی از مبدا ذوب آهن اصفهان به بندر از اواخر خرداد ماه برای اولین بار به عنوان بار جدید آغاز خواهد شد. 

مزایای اتصال شبکه ریلی ایران به دریای مدیترانه و فرصت احیای جاده ابریشم

مدیرکل دفتر طرح جامع وزارت راه و شهرسازی با اشاره به مزایای اتصال شاخه غربی شبکه ریلی کشور به سمت عراق و از آنجا به بنادر سوریه در دریای مدیترانه گفت: کاهش وابستگی و محدودیت تجارت جاده‌ای ایران و ترکیه، فرصت تسهیل صادرات چین به عراق و سوریه برای بازسازی این کشورها و ایجاد فرصت‌های اقتصادی برای ترانزیت از ایران به دو کشور عراق و سوریه و افزایش تبادل زائر و ترویج گردشگری مذهبی بین سه کشور از مزایای آن محسوب می‌شود.

این مقام مسوول گفت: ایران می‌تواند گزینه جدیدی را با چینی‌ها مطرح کند تا بر اساس آن، شاخه غربی شبکه ریلی کشور به سمت عراق و از آنجا به بنادر سوریه در دریای مدیترانه ادامه پیدا کند. این اتفاق مزیت های قابل توجه زیادی برای ایران و چین به دنبال دارد. نخست آنکه در حال حاضر ایران برای مبادلات زمینی خود با غرب عمدتا متکی و وابسته به طریق ترکیه است و به واسطه اینکه گزینه‌های متعددی وجود ندارد که اقتصادی باشند محدودیت داریم. اما درصورت تحقق این گزینه وابستگی و محدودیت تجارت جاده ای ما به ترکیه تا حد زیادی مرتفع می شود.

نرم افزار جامع دپوی مشهد به بهره برداری رسید

مدیركل راه آهن خراسان از بهره برداری نرم افزار جامع دپوی مشهد شامل محاسبه مكانیزه كیلومتراژ و برنامه ریزی دوره ای لكوموتیورانان خبر داد.

گزارش فردی كیلومتراژ در هر زمان و در هر بازه زمانی، گزارش ساعت كاركرد مامورین به صورت كلی، محاسبه دقیق و بدون دخالت سلیقه های شخصی كیلومتراژ مامورین، صرفه جویی در وقت و نفرات جهت محاسبه كیلومتراژ وعدم محاسبه خطای انسانی از جمله قابلیت های این نرم افزار است.

آغاز عملیات اجرایی راه‌آهن خرمشهر- شادگان- بندر امام

استاندار خوزستان گفت: با هماهنگی انجام شده، عملیات اجرایی راه آهن خرمشهر- شادگان- بندر امام ماه آینده شروع می‌شود.

شریعتی با بیان اینکه این خط آهن با توجه به ساخت چند واحد فولاد سازی در جنوب خوزستان و بندر شادگان و ترانزیت کالا از عراق از اهمیت راهبردی برخوردار است،افزود: اجرای این پروژه ۲ تا ۳ سال به طول خواهد انجامید.

نظر شما