شناسهٔ خبر: 40084 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد:

تشریح اقدامات وزارت راه و شهرسازی در همکاری با سازمان‌های مردم نهاد/ تلاش برای جریان‌سازی، توانمندسازی و پایدارسازی همکاری با سمن‌ها

توانمند سازی سمن‌ها به عنوان رکنی از ارکان جامعه مدنی در کشور می‌توانند نقش مؤثری در تقویت ارتباط بین حکومت و مردم داشته باشند به همین دلیل وزارت راه و شهرسازی قصد دارد تا با حمایت از این بخش اقدامات خوبی در جهت بررسی و پیگیری آسیب‏‌های اجتماعی، میراث فرهنگی، گردشگری و همچنین زنان در این حوزه به همراه سمن‌ها انجام دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شرکت عمران و بهسازی شهری ایران طی ۴ سال گذشته اقدامات گسترده‌ای در حوزه سازمان‌های مردم نهاد پیرو سیاست‌های جریان‌سازی، توانمندسازی و پایدارسازی انجام داده است.

براساس گزارش ارائه شده از سوی این شرکت برگزاری ۱۰ نشست‏ تخصصی برای انتقال تجارب سمن‌ها با فراخوان عمومی،  فعال‌سازی ادارات عمران و بهسازی استان‌ها از طریق جلب همکاری معاونت سیاسی، امنیتی و  اجتماعی استانداری‌ها در حوزه سمن‌ها، شناسایی سمن‌های فعال هر استان از طریق ادارات عمران و بهسازی شهری و ارتباط مستمر سمن‌ها و ادارات عمران و بهسازی از طریق حضور در ستاد یا تعریف پروژه مشترک از جمله فعالیت‌های صورت گرفته با هدف جریان‌سازی در این مسیر به شمار می‌رود.

طبق این گزارش در این راستا به منظور بهره‌مندی از ظرفیت‌های استانداری‌های کل کشور در حوزه همکاری با سازمان‌های مردم نهاد طی دولت یازدهم مکاتباتی با معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری‌های کل کشور صورت گرفت و به استان‌ها ارسال و خواسته شد تا از فرصت همکاری با استانداری برای شناسایی سمن‌های فعال در استان خود بهره‌مند شوند.

بنا براین نامه‌های ارسالی از استان‌ها خواسته شد به منظور توسعه توانمندی و شبکه ‏سازی سازمان‌های مردم نهاد استان با بهره‌‏مندی از همکاری استانداری، اقدام به شناخت سمن‌های استان خود کرده و مطابق فرمت ارسالی، اطلاعات مربوط به سمن‌ها را به دفتر مطالعات ارسال دارند.

 فرمت تدوین شده حاوی اطلاعاتی شامل: نام سمن، محل ثبت، شماره ثبت، اهداف، محورهای فعالیت، شهرهای دارای فعالیت، محله‌های دارای فعالیت، سامانه‌های مجازی، آدرس، نماینده/ مدیر و شماره تماس بوده که آذربايجان شرقی، ايلام، خراسان شمالی، سيستان و بلوچستان، قم، كرمان، جنوب كرمان، مركزی و يزد ازجمله استان‌های ارسال کننده آن هستند.

همچنین با توجه به تازه بودن این جریان‌سازی، برخی استان‌ها (شامل قزوین، ايلام و خراسان رضوی) نخستین نشست هم‌اندیشی خود را با سمن‌ها برگزار کرده و برخی دیگر (شامل جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان) با تداوم جلسات، به فهم و پیش‌بینی برنامه اقدام مشترک دست یافته‏ اند.

در ادامه این گزارش برگزاری جلسات و نشست‌های هم ‏اندیشی با سمن‌ها و شبکه‌ها به صورت موضوعی در تهران، تعریف و اجرای پروژه‏ های مشترک در حوزه توان سمن‌ها و اهداف بازآفرینی و ماموریت‌های شرکت، برگزاری جلسات و نشست‌های هم ‏اندیشی با سمن‌ها در استان ها و تعریف اقدام مشترک در حوزه توان سمن‌ها و اهداف بازآفرینی در استان‌ها توسط ادارات عمران و بهسازی به عنوان مهمترین فعالیت‌های انجام شده در راستای توانمندسازی سمن‌ها در این دوره نام برده شده است.

براساس اطلاعات موجود پیرو تأکید ریاست جمهوری بر ضرورت و اهمیت تعامل دولت و سازمان‌های مردم نهاد(سمن) و ظرفیت‌های قابل توجه سمن‌ها هم‌راستای اهداف شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، در ابتدا نشستی متشکل از سازمان‌های مردم نهاد فعال در زمینه کودکان، زنان، معتادان، آسیب دیدگان اجتماعی و نیازمندان، محیط زیست، حقوقی، کارآفرینی، فرهنگی- اجتماعی و ... ، نمایندگان دولتی، مهندسین مشاور و برخی اساتید در هفته دولت (مورخ چهارم شهریورماه ۱۳۹۳) ترتیب داده شد که از حدود ۷۰ سازمان مردم نهاد، تعدادی از مسئولین دولتی (وزارت کشور، سازمان بهزیستی، سازمان فنی و حرفه‏ای و ...)، مهندسان مشاور معمار و شهرساز فعال در عرصه توانمندسازی و  اساتید دعوت به عمل آمد.

هدف از این نشست آشنایی مقدماتی سمن‌ها و شرکت مادر به منظور ارتباط مؤثر و کارآمد با سمن‌ها و در اختیار گذاشتن توانایی‌های شرکت به عنوان بخشی دولتی به آن‏ها بود.

همچنین پس از این نشست مقدماتی، جلساتی با موضوعات مختلف از جمله آسیب‏ های اجتماعی، میراث فرهنگی  و گردشگری و زنان با سمن‌ها مورد پیگیری قرار گرفته است.

از سویی دیگر در این زمان به منظور استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌های مردم نهاد، پروژه ‏های توسعه توانمندی اجتماع محور با همکاری سازمان‏‌های مردم نهاد تعریف شده و عملیات اجرایی اقداماتی متقابل و مشترک در راستای مسئولیت اجتماعی شرکتی نیز آغاز شد.

با توجه به شروع این جریان تا کنون اقدام گسترده‏ ای صورت نگرفته و تنها در استان قزوین نماینده‌ای از یک سمن فعال در حوزه میراث به عنوان عضوی در ستاد شهرستانی حضور یافته و  استان جنوب کرمان نیز شرایط تاسیس خانه سالمندان توسط یک سمن در سکونتگاه غیررسمی را از طریق تامین زمین توسط یک خیر تسهیل کرده است.

پایدارسازی به عنوان بخش نهایی و دستاورد اقدامات شرکت مادر در حوزه سمن‏ ها به صورت موازی و با بهره‏‌مندی از نتایج جریان سازی و توانمندسازی به شمار رفته که تا کنون فعالیت‌هایی مانند تهیه کتابچه‌‏های آموزه‏‌های بازآفرینی (تجارب داخلی) برای انتقال الگوهای موفق سمن‏‌ها، تهیه چارچوب‏‌های جلسات با سمن‌‏ها، تدوین دستورالعمل راه اندازی بازارچه‏‌های هفتگی در شهرها و تدوین ساختار جایگاه و  فعالیت سمن‏‌ها در شرکت عمران و بهسازی در این حوزه به انجام رسیده است.

طبق این گزارش اقداماتی اعم از  بررسی نمونه‏‌های جهانی مشابه، برگزاری جلسات هم‌‏اندیشی با سمن‏‌ها، تدوین پیش‌نویس دستورالعمل، ارسال برای اجماع بر پیش نویس وتدقیق پیش نویس نهایی به عنوان اقدامات پیش‌بینی شده در این حوزه و  تدوین ساختار جایگاه و  فعالیت سمن‏‌ها در شرکت به عنوان هدف غایی سیاست‏‌های آن به منظور پایدارسازی و نهادینه کردن این اقدامات برای فعالیت‏‌های شرکت در آینده مشخص شده است. /

نظر شما