شناسهٔ خبر: 40111 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه آهن شمال غرب کشور:

سرعت قطار در مسیر تهران- قزوین- زنجان به ۲۰۰ کیلومتر افزایش می‌یابد/ حمایت مسئولان استانی قزوین از اجرای TOD

علی خدایی مدیرکل راه آهن شمال غرب کشور گفت: با ۲ خطه شدن خط آهن تهران-قزوین-زنجان که در دست اقدام است، سرعت قطارها در این مسیر از ۱۴۰ به ۲۰۰ کیلومتر و میزان حمل بار در آن نیز از ۲۲.۵ تن به ۳۰ تن افزایش می بابد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی علی خدایی روز شنبه در نشست شورای هماهنگی حمل‌و‌نقل و مدیران راه و شهرسازی استان قزوین‌ افزود: مدیریت راه آهن شمال غرب کشور از کیلومتر ۱۲۴ تهران (ایستگاه کهن دژ) تا شهرستان مهاباد در استان آذربایجان غربی به طول ۶۰۰ کیلومتر به اضافه ۱۸۰ کیلومتر خطوط فرعی را تحت مدیریت خود قرار داده که پس از استان خراسان دومین مسیر پرترافیک ریلی کشور محسوب می شود. 

این مسئول اضافه کرد: در حال حاضر روزانه ۳۰ قطار به صورت رفت و برگشت در این مسیر تردد می کنند که چهار قطار آن مربوط به ریل باس قزوین-تهران است که هر قطار ظرفیت ۳۱۲ مسافر را دارد. 

وی، بزرگ ترین پروژه در دست احداث راه‌آهن شمال غرب کشور را ۲ خطه شدن مسیر تهران-زنجان اعلام کرد و یادآور شد: این خط به طول ۳۱۵ کیلومتر با پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار به روش EPC (مطالعه، اجرا و نظارت برعهده پیمانکار) بوده و از جمله طرح های مصوب سفر مقام معظم رهبری در سال ۸۶ به زنجان بود که به دلیل کمبود اعتبار پیش از این محقق نشده بود و کار اجرایی آن به طور عملی از سال گذشته آغاز شد. 

به گفته وی، انجام این طرح از سمت تهران با سرعت بیشتری ادامه یافته و هم اکنون نیز میزان پیشرفت آن در بخش زیرساختی با ۴۰ درصد همراه است و براساس قراردادهای منعقد شده که از صفر تا ۱۰۰ انجام کار برعهده پیمانکار بوده، تا سال آینده به بهره برداری می رسد. 

وی، استفاده از شبکه ریلی را به دلیل ضریب ایمنی بالا از جمله سفرهای امن دانست و گفت: هر یک از شهرستان های واقع در مسیر راه آهن شمال غرب کشور، به خصوص استان قزوین که ظرفیت و آمادگی لازم را در برقراری قطارهای حومه ای داشته باشند، راه آهن جمهوری اسلامی برای آنها آماده برقراری خطوط با تخصیص قطارهای ریل باس است. 

خدایی در ادامه با اشاره به اقدام های صورت گرفته در خط آهن در حال احداث قزوین-رشت،افزود: این مسیر به طول ۱۶۴ کیلومتر و هفت ایستگاه در حال حاضر با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد برخوردار بوده و در سال جاری نیز مورد بهره برداری قرار می گیرد. 

وی به طرح توسعه ایستگاه راه آهن قزوین نیز اشاره و یادآور شد: خوشبختانه طرح TOD (توسعه بر مبنای حمل و نقل) در این شهر با حمایت مسئولان استانی روبرو شده و با توجه به اینکه این ایستگاه در جنوبی ترین نقطه شهر واقع شده، می توان با اجرای طرح یاد شده چشم انداز مناسبی را برای آن متصور شد. 

وی اضافه کرد: البته محدودیت هایی در اجرای توسعه این طرح از جمله وجود بیمارستان ۲۲ بهمن وجود دارد که باید مرتفع شود. 

به گزارش ایرنا مدیرکل راه آهن شمال غرب کشور در پایان با اشاره به اینکه متاسفانه فرهنگ نادرستی مبنی بر خروج ایستگاه های راه آهن به خارج از شهرها در کشور وجود دارد که باید به شکل مطلوبی به آن رسیدگی و اصلاح شود، افزود: امروزه در جهان توسعه راه آهن به عنوان یکی از شاخص های توسعه شهری مد نظر است و به طور جدی نیز در شهرسازی مدرن دنیا به آن توجه می شود. 

برچسب‌ها:

نظر شما