شناسهٔ خبر: 4015 - سرویس پربحث‌ترین اخبار
نسخه قابل چاپ

راه‌اندازی سامانه‌های پرداخت الکترونیکی عوارض/ نصب ۶۲۰ دوربین در جاده‌ها

عوارضی معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به راه اندازی و توسعه سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض در آزادراه ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۶۲۰ دستگاه دوربین نظارت تصویری در جاده های کشور نصب است.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي شهرام آدم نژاد با اشاره به راه اندازی و توسعه سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض در آزادراه های کشور، به مهر گفت: با توجه به افزایش روز افزون تعداد خودروها و سفرهای جاده ای کشور، شیوه قدیمی اخذ عوارض، (توقف -پرداخت - رسید) دیگر جوابگو نیست.

وی با بیان اینکه از طرفی میزان هزینه‌های مصرف سوخت هزینه‌های سربار اخذ عوارض و مواردی از این دست در بسیاری از مواقع به رقمی تبدیل شده است که اقتصادی نیست، بیان کرد: از این رو استفاده از فن آوری های روز و تجربه های موفق سایر کشورها و بهره گیری از سامانه‌های الکترونیکی اخذ عوارض، در دستور کار سازمان راهداری قرار گرفته است.

معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود: در این راستا مطالعات در ابعاد مختلف سامانه‌های پرداخت الکترونیکی عوارض مانند روش‌های پرداخت، سخت افزارها  و نرم افزارهای قابل بکارگیری، تابلوهای اطلاع رسانی و ایمنی در حال انجام است.

آدم نژاد بهره برداری از تصاویر دوربین‌های هوشمند نظارت تصویری جاده ای را هم از اقدامات انجام شده از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای عنوان کرد و افزود: دوربین‌های نظارتی می‌تواند باعث تسری در امر اطلاع یابی از آخرین وضعیت راه‌های کشور شده و علاوه بر ارسال تصاویر جاده‌ها در ۳۱ استان به مرکز مدیریت راه‌های کشور، مدیریت کنترل جریان ترافیک، آخرین وضعیت ترافیکی و جوّی محورها با هدف اطلاع رسانی به مخاطبان کمک کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۶۲۰ دستگاه دوربین نظارت تصویری در سطح جاده های کشور نصب و در حال بهره برداری است، گفت: مشکل اصل در جاده های کشور آمار بالای تصادفات تلفات و مجروحان جاده‌ای است.

معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اشاره به اینکه البته از نظر آماری در سال‌های اخیر کاهش داشته‌ایم، اما هنوز تا رسیدن به سطح مطلوب فاصله زیادی داریم، بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ دستگاه ثابت ثبت تخلف سرعت در جاده‌ها نصب شده است و حداقل ۲۰۰ دستگاه نیز در دست تهیه و نصب است.