شناسهٔ خبر: 40158 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر خبر داد:

افزایش مغروقه‌های خارج شده از اروندرود و کارون به ۱۸۰ فروند/ عراق مانع اصلی لایروبی اروند است

عادل دریس مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: از قرارداد خارج سازی ۳۹ فروند مغروقه از آبراهه اروند ۱۷فروند مغروقه شناورسازی شده است و عملیات خارج سازی ۲۲ فروند مغروقه دیگر در دست اجرا است.

عادل دریس به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: از سال ۷۲ تاکنون ۱۸۰ فروند شناور مغروقه از آبراه اروند و رود کارون خارج شده که ۵۵ فروند آن از آبراه اروند و ۱۲۵ فروند آن از رود کارون بوده است.

وی ادامه داد: در چند سال اخیر با توجه سازمان بنادر و دریانوردی و اعتباری که برای این مهم اختصاص داده شد شناورسازی‌ مغروقه‌‌ها رشد چشمگیری یافت. سال گذشته و همزمان با اوج توجه سازمان به موضوع شناورسازی مغروقه های اروند، قرارداد شناورسازی ۳۹ فروند مغروقه نهایی شد و با انتخاب پیمانکار داخلی عملیات شناورسازی آغاز شد.

دریس ادامه داد: هم اکنون از این ۳۹ فروند ۱۷ فروند مغروقه  شناورسازی شده است و عملیات خارج سازی ۲۲ فروند مغروقه دیگر در دست اجرا است.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر با توضیح اینکه مغروقه‌هایی که شناورسازی شده و یا در دست عملیات است در وسط آبراه و به سمت ساحل ایران هستند، ادامه داد: طبق برآورد ما ۱۸ فروند مغروقه وسط ساحل به سمت عراق است و از آنجایی که به سمت ساحل عراق هستند عملیات شناورسازی آن حتما باید با هماهنگی طرف عراقی باشد.

وی عدم همکاری عراق درعملیات خارج سازی مغروقه‌ها را عامل اصلی ناتمام ماندن این پروژه دانست و گفت: ما تاجایی که توانسته‌ایم سعی کردیم با شناسایی مغروقه‌ها و نصب علائم کمک ناوبری تردد ایمن شناورها را فراهم نماییم با این حال برای انجام عملیات شناورسازی مغروقه های مشترک حتما باید از طریق دفتر مشترک دو کشور cbc  و موافقت طرف عراقی کار انجام شود.

دریس به تلاش‌های ایران برای راه‌اندازی دفتر cbc اشاره کرد و گفت: ایران طی آخرین جلسه ای که در دی ماه گذشته در دفتر وزارت امور خارجه داشت نمایندگان خود را معرفی کرد و در جلسه مشترک با طرف عراقی اصرار شد که عراق نیز اعضای دفتر خود را معرفی کند اما عراق تا این ساعت هنوز مسئولان دفتر خود را معرفی نکرده است.

وی ادامه داد:برای اینکه به رونق گذشته در بندر خرمشهر بازگردیم و شناورهایی با آب خور ۸تا ۹ متر به خرمشهر بیایند باید لایروبی اروند صورت بگیرد و شناورسازی مغروقه‌ها مقدمات لازم برای انجام عملیات لایروبی است. یعنی حتی اگر شناورسازی مغروقه‌ها را هم انجام دهیم از نظر ایمنی تردد شناورهای وضعیت موجود را ارتقا داده ایم اما در خصوص افزایش آبخور شناورها کاری صورت نگرفته است بر همین اساسا این اقدام مقدمه‌ای برای لایروبی و رفع مانعی به اسم مغروقه هاست.

به گفته دریس عملیات لایروبی اروند با هدف بازگشت بندر به عمق سابق حتما باید از طریق دفتر هماهنگی مشترک بین دو کشور ایران و عراق  صورت بگیرد.

نظر شما