شناسهٔ خبر: 40231 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

خیرالله خادمی:

پیشرفت ۹۵ درصدی راه آهن قزوین- رشت/ ادامه راه‌آهن قزوین- رشت تا آستارا نیازمند ۲۹۰۰ میلیارد تومان است/ ریل‌گذاری تا پایان ۹۶ به رشت می‌رسد/ ساخت بلندترین پل ریلی کشور در راه آهن قزوین- رشت

خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی از پیشرفت ۹۵ درصدی راه آهن قزوین- رشت خبر داد و گفت: فقط ۴۱ کیلومتر از روسازی باقی مانده است تا بتوانیم گیلان را به عنوان یک استان دارای ظرفیت از نظر گردشگری و حمل و نقل باری به شبکه ریلی متصل کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خیرالله خادمی در حاشیه بازدید معاون اول رئیس جمهوری، معاون برنامه و بودجه و وزیر راه و شهرسازی از راه آهن قزوین- رشت – آستارا در منطقه منجیل اظهار داشت: محور ریلی قزوین – رشت- آستارا که قطعه آخر کریدور ریلی شمال- جنوب محسوب می‌شود در صورت تکمیل این محور در داخل کشور، کریدور ریلی شمال جنوب از بندرعباس به بندر انزلی و درادامه به آستارا می‌رسد.

وی افزود: راه آهن قزوین – رشت مهمترین پروژه ریلی کشور است زیرا از نظر اهمیت ترانزیت، عبور کالا و مسافر به علاوه از نظر احجام عملیاتی خاص و قابل توجه است.

وی با بیان اینکه راه آهن قزوین- رشت یک ابرپروژه عمرانی است، گفت: این پروژه دارای ۱۶۴ کیلومتر ریل‌گذاری مستقیم از قزوین تا رشت و ۱۷۵ کیلومتر از رشت تا آستارا است.

خادمی بیان کرد: اولویت اول ما اتصال قزوین به رشت و سپس به انزلی است تا بندر انزلی و استان گیلان به شبکه ریلی متصل شود.

وی تاکید کرد: برای تحقق این مسئله باید ۱۶۴ کیلومتر ریل‌گذاری انجام می‌شد که ۱۲۳ کیلومتر آن انجام شده و ۴۱ کیلومتر باقی مانده نیز به صورت شبانه روزی در دست اقدام و اجراست.

خادمی با اشاه به احجام خاکی این پروژه ریلی خاطرنشان کرد: احجام خاکی این پروژه با ۲۲ میلیون متر مکعب با احجام بزرگترین سد خاکی کشور برابری می‌کند. همچنین یک میلیون و ۳۵۰ هزار متر مکعب نیز بتن‌ریزی شده است.

ساخت بلندترین پل ریلی کشور در راه آهن قزوین- رشت

معاون وزیرراه و شهرسازی در ادامه با اشاره به حجم ابنیه‌های فنی در دست ساخت در این پروژه گفت: ۲۵.۴ کیلومتر تونل و گالری حفاری شده که در نوع خود منحصر به فرد است به علاوه با درنظر گرفتن دهلیز عبوری از سطح رودخانه و سد منجیل نیز حدود ۹ کیلومتر پل خاص احداث شده که علاوه بر افزودن زیبایی‌های خارق العاده به این خط آهن، بلندترین پل ریلی کشور به طول ۱۴۳۰ متر می‌شود.

وی از پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی این پروژه خبر داد و گفت: فقط ۴۱ کیلومتر از روسازی باقی مانده است تا بتوانیم گیلان را به عنوان یک استان دارای ظرفیت از نظر گردشگری و حمل و نقل باری به شبکه ریلی متصل کنیم و درادامه راه آهن را با امتداد به سمت آستارا به شبکه‌های ریلی بین المللی متصل کنیم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه با اشاره به سختی‌های این پروژه گفت: با توجه به اینکه راه آهن قزوین- رشت – آستارا در سخت‌ترین حالت از نظر زمین‌شناسی و توپوگرافی در دست ساخت قرار گرفته است، سازند این محدوده نیز بسیار ریزشیب است. به همین خاطر پیمانکاران مجبورند پس از هر نیم متر حفاری و تثبیت، عملیات لاینینگ را پیش ببرند.

وی با اشاره به محدودیت‌های ترافیکی ایجاد شده به دلیل ساخت این پروژه ریلی اظهار داشت: یکی از دلایل آن به ناچار عبور از عرض رودخانه و بازگشت مجدد به مسیر است که ازجمله آن کیلومتر ۵۵ و قطع کردن و انسداد آزادراه قزوین- رشت است.

خادمی سختی‌ها و دشواری‌های اجرای پروژه در محدوده خاص منجیل را علت اصلی تاخیر در تکمیل و تحویل راه آهن  قزوین - رشت عنوان کرد و گفت: امیدواریم طبق زمان‌بندی تا پایان سال ۹۶ موفق به انجام ریل‌گذاری ایستگاه رشت شویم زیرا مراحل زیرسازی غیر از کیلومتر ۵۵ و منطقه ریزشی رو به اتمام است.

وی یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود با تکمیل راه آهن قزوین – رشت بسیاری از سفرها دراین مسیر به روی ریل منتقل شود و بخش قابل توجهی از ترافیک جاده‌ای مرتفع شود.

خادمی در ادامه با اشاره به سایر قطعات راه آهن قزوین- رشت- ٖآستارا بیان کرد: اولویت دولت در خصوص این پروژه تکمیل راه آهن قزوین – رشت، اتصال این خط به بندر انزلی، امتداد آن تا آستارا به طول ۱۸۵ کیلومتر با هزینه‌ای معادل ۲۹۰۰ میلیارد تومان است که علاوه بر تامین منابع مالی باید به ارزش یک هزار میلیارد تومان به طور نقدی تملک اراضی صورت گیرد.

وی افزود: یکی از راه‌های تامین مالی این پروژه استفاده از فاینانس‌های خارجی است که دراین خصوص مذاکرات متعددی با کشورهای مختلف صورت گرفته اما جدی‌ترین مذاکرات ما با کشور آذربایجان درحال انجام است زیرا این پروژه برای آذربایجان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نظر شما