شناسهٔ خبر: 40396 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

پرهیزکار در گفتگو با پایگاه خبری اعلام کرد:

بروز گرمایش جهانی علت دمای بالای کره زمین است/ شرایط آب و هوایی خوزستان طبیعی است/ تاکید بر اعتماد مردم به آمارهای سازمان هواشناسی

مصاحبه پرهیزکار رئیس سازمان هواشناسی کل کشور در رابطه با تفاوت دمای گزارش شده توسط سازمان هواشناسی و آن چه که مردم انداز‌ه‌‌گیری می‌‌کنند گفت: دماسنج‌های معمولی که در بازار وجود دارند از استاندارد لازم برخوردار نیستند، درنتیجه اندازه‌گیری‌های انجام شده نیز در شرایط استاندارد اجرا نمی‌شود به همین علت بین ارقام اعلام شده تفاوت وجود دارد.

داود پرهیزکار معاون وزیر و رئیس سازمان هواشناسی کشور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در تشریح وضعیت دمای هوای کشور خصوصا در نواحی جنوبی اعلام کرد: هرساله گرمای فصل تابستان با شکل‌گیری جریانات موسمی هند از سمت جنوب شرق کشور از اوایل خردادماه آغاز و از نظر جغرافیایی به تدریج به سمت مناطق جنوبی، جنوب غرب، مرکز و حتی تا شمال کشیده می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با تأکید براینکه در استان تهران نیز از نیمه خرداد ماه شاهد این افزایش دما هستیم گفت: این افزایش دما نشان‌دهنده آغاز فصل تابستان است اما بیشترین ارقام ثبت شده در سال­‌های گذشته برای بیشینه دما معمولا بین نیمه تیر تا نیمه مردادماه اعلام شده است.

پرهیزکار با تأکید بر این نکته که با توجه به بازه زمانی فعلی، افزایش دما در سطح کشور به ویژه مناطق جنوبی امری طبیعی است گفت: درحال حاضر این امر در استان خوزستان به وقوع پیوسته و بیشترین دمای آن تا زمان فعلی ۵۳.۷ درجه سیلسیوس به ثبت رسیده است که نسبت به بالاترین دمای گزارش شده در تابستان‌های گذشته این استان دمای طبیعی را نشان می‌هد.

این مقام مسئول همچنین اضافه کرد: با توجه به گزارش‌های تاریخچه‌­ای موجود دمای ۵۴ درجه سلسیوس برای شهر اهواز در چند نوبت به وقوع پیوسته و موضوع جدیدی نیست. تنها مورد تفاوت تاریخ وقوع آن است که امسال چند روزی زودتر اتفاق افتاده است.

پرهیزکار در رابطه با تفاوت دمای گزارش شده توسط سازمان هواشناسی و آن چه که مردم انداز‌ه‌‌گیری می‌‌کنند گفت: دماسنج‌های معمولی که در بازار وجود دارند از استاندارد لازم برخوردار نیستند و اندازه‌گیری‌هایی که مردم انجام می‌دهند نیز در شرایط استاندارد انجام نمی‌شود به همین علت بین ارقام اعلام شده تفاوت وجود دارد.

وی در ادامه این موضوع اضافه کرد: در گام اول مردم باید توجه کنند که سازمان هواشناسی کشور یکی از اعضای سازمان جهانی هواشناسی است و تمامی آمار و ارقام را براساس استانداردهای جهانی اندازه‌گیری و اعلام می‌کند پس اگر کشوری این قوانین را رعایت نکند داده‌های آن از سوی سازمان جهانی به آن کشور بازگردانده شده و اجازه انتشار آن به سراسر دنیا را صادر نمی‌شود.

به گفته این مقام مسئول سازمان هواشناسی کشور نیز بنا بر این مقررات برای انجام مطالعات جو به صورت منطقه‌ای و جهانی باید طبق  استانداردای بین‌المللی عمل کرده و آن را در سطح جهان انتشار دهد.

پرهیزکار در ادامه افزود: تفاوت اندازه‌گیری دمای هوا در سازمان هواشناسی با مردم ناشی از حذف تأثیرات محیطی و استفاده از ابزارآلات و دماسنج‌های مخصوص است چرا که اندازه‌گیری دمای هوا با دماسنج‌های معمولی و در مکان‌های نامناسب (مقابل تابش مستقیم آفتاب و یا داخل فضای خودروی سواری) روشی صحیح و علمی محسوب نمی‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به کلیپ‌های منتشر شده از وضعیت آب و هوایی شهر اهواز در فضای مجازی طی روزهای اخیر نیز گفت: قطعا دمای ماهیتابه فلزی که چندین ساعت در مقابل نور آفتاب قرارداشته و داغ شده است و کره و تخم مرغ، ابزار و ملاک تعیین دمای هوا به گونه‌ای علمی در کشور و سطح جهان نبوده و نیست.

پرهیزکار در بخش دیگری از صحبت‌های خود ضمن اشاره به بحث گرمایش جهانی بیان کرد: این پدیده در ۱۰۰ سال اخیر و پس از انقلاب صنعتی کشورها در جهان رخ داده و در ادامه با افزایش غلظت گازهای گلخانه‌ای در جو باعث افزایش دمای کره زمین شده است.

به گفته وی با توجه به محاسبات انجام شده دمای کره زمین حدود یک درجه سلسیوس نسبت به دوره قبل از انقلاب صنعتی افزایش یافته که طی سه دهه اخیر روند افزایشی آن از سرعت بیشتری برخوردار بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در این‌باره خاطرنشان کرد: محاسبات انجام شده در مرکز ملی خشکسالی سازمان هواشناسی براساس شاخص‌های مختلف نشان می‌دهد که دمای هوا در کشور نیز حدود یک درجه سیلسیوس افزایش داشته است که می‌تواند ناشی از وقوع همین گرمایش جهانی باشد.

رئیس سازمان هواشناسی گفت: مواردی که امروز در رابطه با اهواز و خوزستان به عنوان گرم‌ترین نقطه دنیا و ثبت رکورد جهانی در رسانه‌ها به آن اشاره می‌شود صحت و مبنای علمی نداشته و نیاز به بررسی و مطالعات بیشتری دارد.

رئیس سازمان هواشناسی در ادامه سخنان خود با تأکید بر این نکته که وقوع گرمایش جهانی باعث تشدید پدیده‌های مخرب در سطح کشورها می‌شود گفت با بروز گرمایش جهانی بخار آب موجود در هوا از حالت اشباع دور شده و در ادامه کم‌بارشی‌های متعددی به وقوع می‌پیوندد که خود باعث ایجاد خشکسالی می‌شود.

به گفته وی طبق آمار موجود بارش‌های کشور طی ۱۰ سال اخیر بالای حد نرمال نرفته و همواره جمع آن پایین‌تر از این حد بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی کم‌بارشی‌ها و خشکسالی‌های ناشی از آن را هشداری درخصوص خطر گرمایش جهانی در دنیا دانست و افزود: وقوع سیل‌های مهیب یکی دیگر از پدیده‌های مخرب شکل گرفته در این زمان است زیرا هوا برای بارش به بخار آب بسیار زیادی نیاز دارد که در زمان محقق شدن این شرایط بارش‌های عظیم رخ داده و سیلاب‌های ناگهانی مانند سیل سال گذشته ایلام، مناطق جنوبی کشور و همچنین منطقه شمال غربی در فروردین ماه سال جاری، به وجود می‌آیند.

پرهیزکار در ادامه سخنان خود تکرار زیاد این پدیده‌ها، به ویژه بارش زیر نرمال کشور طی ۱۰ سال اخیر را نشان‌دهنده تغییرات اقلیمی در منطقه دانست و گفت: تا حدودی می‌توانیم بگوییم که این تغییرات ناشی از گرمایش جهانی است ولی برای کسب اطمینان باید بررسی‌های بیشتری انجام شود.

وی در پایان با اشاره به کم‌بارشی ۴۱ درصدی استان خوزستان در سال زراعی جاری بیان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم این شرایط تا انتهای سال ادامه داشته باشد که قطعا نشان‌دهنده وجود خشکسالی در این منطقه است./

نظر شما