شناسهٔ خبر: 40564 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته:

باید ٢هزار و ٧٠٠ كیلومتر از محورهای سیستان و بلوچستان آسفالت شود/  بی‌آرتی به جاده مخصوص تهران- کرج می‌آید/ عرضه مازاد کامیون علت اصلی پایین‌آمدن بهره‌وری

راهسازی ادعای ‌رشد ۱۲ درصدی مصرف گازوئیل صحت ندارد، تاکید بر تخصیص اعتبارات رفع نقاط حادثه خیز از محل منابع بحران، حدود ۴۳ هزار ناوگان حمل و نقل شهری پروانه فعالیت گرفتند و تمهیدات اربعین ۹۶؛ تامین امنیت و جلوگیری از تردد بدون روادید نیز سایر عناوین مهم حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته به شمار می‌روند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی یکی اتفاقات قابل توجهی که در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته رخ داد، مراسم تودیع و معارفه مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده ای بود که ضمن تقدیر از فعالیت محمدجواد عطرچیان مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌و‌نقل بین المللی به پاس خدمت در این حوزه و نائل شدن به کسوت بازنشستگی، رضا نفیسی به عنوان مدیرکل جدید این دفتر مهم در سازمان، معرفی شد. در ادامه مهمترین اخبار حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای را ملاحظه می کنید.

 باید ٢هزار و ٧٠٠ كیلومتر از محورهای سیستان و بلوچستان آسفالت شود

امیر امینی با تأكید براینكه باید ٢هزار و ٧٠٠ كیلومتر از محورهای استان آسفالت شود تا سیستان و بلوچستان به متوسط شاخص ملی در استان برسد گفت: با توجه به گزارش‌های ارائه شده اجرای دو برنامه جامع در حوزه بنیاد مسكن و راه‌های روستایی در استان نیاز است كه باید هرچه سریع‌تر مورد توجه قرار گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه كرد: خوشبختانه طی مدت زمان اخیر موفق به احداث ٧ دستگاه پل بزرگ در استان شدیم كه  از انسداد مكرر محورها در مواقع گوناگون جلوگیری كرد.

عرضه مازاد کامیون علت اصلی پایین‌آمدن بهره‌وری است

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به فعالیت کامیون‌های با عمر بالای ۳۵ سال در کشور گفت: عرضه مازاد در حمل و نقل داخلی باعث شده است که اولا سرمایه‌گذاری برای کامیون شدیدا غیر اقتصادی باشد و دوم اینکه بهره‌وری کامیون به شدت پایین بیاد. در حال حاضر همه با هرنوع کامیونی می‌گویند هستیم و همه هم انتظار بار دارند.

داوود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای درباره‌ رقابتی‌کردن نرخ حمل و نقل بار در ایران و بهره‌وری از کامیون، گفت: عدم واردات کامیون بر این مشکل دامن زده است؛ نرخ کامیونی که در دنیا ۲۵۰ میلیون تومان است در ایران حدود ۴۵۰ میلیون تومان است و درحالی از غیر رقابتی‌بودن کرایه‌ها صحبت می‌شود که به دلیل ارزانی سوخت کرایه کامیون‌های ایرانی از کامیون‌های خارجی کمتر است.

ادعای ‌رشد ۱۲ درصدی مصرف گازوئیل صحت ندارد

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری با تأکید بر اینکه ادعای ‌رشد ۱۲ درصدی مصرف گازوئیل توسط ناوگان حمل و نقل در سال جاری صحت ندارد، گفت: این رقم کمتر از ۱۰ درصد است ضمن آنکه امسال در حوزه حمل‌ونقل برون‌شهری، افزایش ۶ درصدی تردد داشته‌ایم.

شهرام آدم‌نژاد ‌با تشریح جدیدترین تصمیمات کارگروه پیمایش در‌ طرح «تخصیص سهمیه سوخت براساس پیمایش»، اظهار داشت: ‌کمیته کارگروه پیمایش جهت تعیین میزان سهمیه سوخت ناوگان حمل و نقل درون شهری و برون شهری در دو سال گذشته تصمیمات متعددی اتخاذ کرده که از جمله مهم‌ترین آنان، نزدیک کردن میزان سهمیه سوخت هر خودرو دیزلی به نیاز واقعی ناوگان بر حسب تردد بوده است.

 بی‌آرتی به جاده مخصوص تهران- کرج می‌آید

مدیرکل دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی از انتخاب جاده مخصوص تهران-کرج به عنوان محور برتر جهت راه‌اندازی سامانه اتوبوس‌های تندروی (BRT) حومه‌ای خبر داد و گفت: بر اساس برآوردهای اولیه، روزانه در حدود ۲۷۰ هزار مسافر در زمان ۱۰۰ دقیقه به‌صورت رفت‌وبرگشت از سامانه BRT حومه‌ای تهران-کرج استفاده خواهند کرد. در حالی‌که زمان سفر با خودرو شخصی در این مسیر به‌طور متوسط ۱۵۰ دقیقه به طول می‌انجامد.

میرزایی تصریح کرد: محورهای موجود حدفاصل تهران-کرج در طول روز و ایام پیک سفر با ترافیک سنگینی مواجه است که حتی به چشم یک معضل به آن نگاه می‌شود. علی‌رغم اینکه در تهران- کرج سه مسیر آزادراهی، جاده مخصوص و بزرگراهی به‌علاوه دو مسیر ریلی مترو و قطار وجود دارد اما همچنان ترافیک محور تهران- كرج برای مسافران و کاربران آزاردهنده است.

خروج از دوران ركود دو ساله ترانزیت و افزایش ۱۲ درصدی ترانزیت كالا در ۳ ماهه ابتدای سال جاری

مدیرکل ترانزیت و حمل‌ونقل بین المللی سازمان راهداری گفت: با گذر از دوران ركود ۲ ساله گذشته در امر ترانزیت كالا از مرزهای كشور و در پی برقراری رابطه تجاری و اقتصادی، بین شرق آسیا و كشورهای اروپایی از طریق خاك ایران، طی ۳ ماهه ابتدای سال ۹۶، بیش از ۲ میلیون و ۳۰۹ هزار تن كالا از ۳۲ مرز فعال زمینی و آبی كشور ترانزیت شد كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد افزایش داشته است.

عطرچیان بابیان این‌که روند رو به رشد ترانزیت عمدتاً با تکیه‌بر كریدور شمال به جنوب شکل‌گرفته است، افزود: باید هم‌زمان به كلیه مبادی ورودی و خروجی كالا در شمال، جنوب، شرق و غرب كشور كه تکمیل‌کننده كریدورهای بین‌المللی هستند، توجه ویژه‌ای از سوی سازمان‌های ذی‌ربط انجام شود. 

تاکید بر تخصیص اعتبارات رفع نقاط حادثه خیز از محل منابع بحران

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس ضمن ارائه راهکاری برای شناسایی بیش از ۵۰۰ نقطه حادثه خیز در جاده‌های کشورتصریح کرد: برای رفع نقاط حادثه خیز جاده‌ای  از محل اعتبارات بحران اختصاص داده شود.

کیان پور با تاکید بر اینکه تعداد آسیب دیدگان ناشی از سوانح رانندگی زیاد بوده و هزینه های زیادی را به کشور تحمیل می کنند، گفت: این افراد دچار ضایعه نخاعی و معلولیت ها می شوند که هزینه های نگهداری و خدمات توانبخشی بسیار سنگین بوده و دولت و سازمان بهزیستی باید متحمل این هزینه های گزاف شوند.

حدود ۴۳ هزار ناوگان حمل و نقل شهری پروانه فعالیت گرفتند

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری: تا هفته پیش حدود ۲۱۲ هزار ناوگان در سامانه ناوگان حمل و نقل شهری نام نویسی کردند که از این تعداد حدود ۴۳ هزار ناوگان پروانه فعالیت گرفتند.

معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود: امیدواریم تا شهریور بقیه ناوگانی که قصد فعالیت در حوزه درون شهری را دارند حتما در این سایت نام نویسی کنند.

تمهیدات اربعین ۹۶؛ تامین امنیت و جلوگیری از تردد بدون روادید

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «از امكانات پایانه مرزی خسروی به دلیل ناامنی داخل عراق به خوبی بهره‌برداری نشده است» گفت: تمامی تمهیدات و مسائل اساسی پیرامون تردد زائران در ایام اربعین حسینی سال جاری ازجمله تأمین مسائل امنیتی زائران و ممانعت از تردد افراد بدون پاسپورت و ویزا صورت می‌گیرد.

 کشاورزیان جهت تسهیل در تردد زائران گفت: یكی از مسائلی كه باید به آن توجه كنیم افزایش گیت‌های مرز خسروی است و به نظر می‌رسد پیش‌بینی برای مرز خسروی ۶۰ گیت كافی باشد. 

نظر شما