شناسهٔ خبر: 40685 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

برگزیده چهارمین دوره دوسالانه کتاب معماری و شهرسازی تشریح کرد:

ضرورت ایجاد رنسانس در نظام برنامه‌ریزی شهری در کشور/ تأثیر چشمگیر طرح‌های بازآفرینی در کمک به مشکل تأمین مسکن در شهرهای انگلستان

محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی، برگزیده چهارمین دوره دوسالانه کتاب معماری و شهرسازی در تشریح اهمیت و ضروت ترجمه این کتاب در کشور تأکید کرد: چاپ مجدد این گزارش‌های این کتاب در سال ۲۰۰۴ نشان داد که براساس اطلاعات موجود اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری تا حد زیادی در ارتقای کیفیت شهری در این کشور تأثیرگذار بوده و همچنین توانسته به شکل مقرون به صرفه‌ای به مسئله تأمین مسکن در این منطقه کمک کند.

محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در تشریح موضوع و محوریت کتاب به سوی یک رنسانس شهری (گزارش پایانی کارگروه ویژه کشور انگلیس به مدیریت لرد راجرز) که منتخب دریافت جایزه دکتر منوچهر مزینی در چهارمین دوره دوسالانه کتاب معماری و شهرسازی شده است بیان کرد: این کتاب محصول مطالعات یک گروه مطالعه شهری به رهبری لرد راجرز است که در سال ۱۹۹۸ میلادی از طرف دولت موظف به بررسی کیفیت زندگی در شهرهای انگلستان شده است.

ایزدی در ادامه افزود: اطلاعات گردآوری شده در این اثر نشان می‌دهد شهرهای انگلستان در آن زمان از درون تهی و به شدت نیازمند یک رنسانس در نظام برنامه‌ریزی شهری بوده‌اند به همین دلیل کتاب مذکور تحت عنوان به سوی یک رنسانس شهری نامگذاری شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط بحرانی شهرهای کشور انگلستان در این دوره دولت به کارشناسان توصیه می‌کند تا مراحلی را در نظام توسعه شهری مورد توجه قرار داده و بحث تأمین مسکن از ظرفیت‌های موجود شهری را به طور ویژه مورد بررسی قرار دهند.

به گفته مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری چاپ مجدد این گزارش در سال ۲۰۰۴ نشان داد که براساس اطلاعات موجود اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری تا حد زیادی در ارتقای کیفیت شهری در این کشور تأثیرگذار بوده و همچنین توانسته به شکل مقرون به صرفه‌ای به مسئله تأمین مسکن در این منطقه کمک کند.

این مقام مسئول با اشاره به این مطلب که من به دلیل تأثیر چشمگیر این مطالب در ایجاد تحول در نظام برنامه‌ریزی شهری انگلستان این کتاب را گزینه خوبی برای ترجمه  دیدم گفت: از آنجایی که کشور ما در این مقطع زمانی نیازمند یک رنسانس شهری در نظام برنامه‌ریزی است این کتاب را ترجمه و به کمک دانشگاه تهران به عنوان ناشر چاپ کرده و در اختیار متخصصصان و پژوهشگران قرار دادم.

ایزدی در خصوص شباهت‌های وضعیت شهرهای انگلستان در زمان بحران و شرایط فعلی شهرهای ایران بیان کرد: با وجود شباهت‌های اندک ولی از گزارش‌های موجود در این کتاب متوجه می‌شویم که متأسفانه وضعیت شهرهای فعلی کشور ما بسیار بدتر از وضعیت شهرهای انگلستان در سال ۱۹۹۸ است، ولی با این وجود می‌بینیم که دولت این کشور به موقع این بحران را توسط گروهی متخصص مورد بررسی و رسیدگی قرار داد و در نتیجه تحولی در نظام برنامه‌ریزی شهری این کشور به وجود آورد.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در این خصوص تأکید کرد: قطعا این تحول در نظام برنامه‌ریزی شهری انگلیس باعث شد تا این کشور دارای شهرهایی شاداب‌تر، سرزنده‌تر و با ایمنی و امنیت بیشتر در سال‌های بعدی باشد.

معاون وزیر راه وشهرسازی با تأکید براینکه  متأسفانه وضعیت شهرهای ما روز به روز در حال بدتر شدن بوده و باعث تنزل کیفیت زندگی می‌شود گفت: با این وجود طی سال‌های گذشته شاهد هیچ تحولی در نظام برنامه‌ریزی شهری نبوده‌ایم.

این مقام مسئول با اشاره به این مطلب که در این کتاب شهرهای انگلیس با شهرهای سایر کشورهایی همچون هلند، پرتغال و اسپانیا مقایسه شده بود گفت: با وجود آنکه کشورهای مذکور بسیار زودتر از انگلیس به وضعیت شهرهای خود رسیدگی کرده بودند ولی این کشور در آن زمان هم توانست تا ضمن توجه به نظام برنامه‌ریزی شهری، این منطقه را از مرز افول نجات دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما