شناسهٔ خبر: 40757 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

تبدیل حادثه پلاسکو با سوء‌مدیریت به بحران‌ملی/ امروز با يك جامعه پلاسكويی مواجه هستيم

پلاسکو در حالی روز گذشته، جمعی از كارشناسان و مسوولان‌شهری و دانشگاهی در نشستی با عنوان درس‌‌آموخته‌های حادثه پلاسكو كه در دانشگاه تهران برگزار شد گرد هم آمدند تا به آسیب‌شناسی حادثه پلاسكو بپردازند که در همین‌رابطه رحمت‌الله حافظی، رییس كمیسیون‌سلامت شورای‌شهر به عنوان یكی ازسخنرانان این نشست، گفت: حادثه پلاسكو حادثه‌ای بسیار كوچك بود كه با سوء‌مدیریت‌ها به یك بحران ملی تبدیل شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از اعتماد، دیروز جمعی از كارشناسان و مسوولان شهری و دانشگاهی در نشستی با عنوان درس‌‌آموخته‌های حادثه پلاسكو كه در دانشگاه تهران برگزار شد گرد هم آمدند تا به آسیب‌شناسی حادثه پلاسكو بپردازند. رحمت‌الله حافظی، رییس كمیسیون سلامت شورای شهر به عنوان یكی ازسخنرانان این نشست، گفت: حادثه پلاسكو حادثه‌ای بسیار كوچك بود كه با سوء مدیریت‌ها به یك بحران ملی تبدیل شد.

 وی افزود: اگر در گام اول از نشت یك كپسول گاز از كپسول‌های آتش‌نشانی یا سیستم اطفای حریق ساختمان استفاده می‌شد یا اگر سیستم اعلام حریق در ساختمان وجود داشت حادثه تمام می‌شد و به یك حادثه ملی تبدیل نمی‌شد. در حادثه پلاسكو تمام افرادی كه داشتیم اعم از پلیس و آتش‌نشانی را در یك نقطه جمع كردیم. این در حالی است كه اگر همزمان در سطح شهر چندین حادثه مانند پلاسكو رخ می‌داد تكلیف چه می‌شد؟

عضو شورای اسلامی شهر تهران تاكید كرد: ظرفیت در اختیار، پاسخگوی بحران‌های شهر تهران نیست. امیدواریم حادثه پلاسكو برای مدیریت بحران كشور درس و عبرت‌های عملی به همراه داشته باشد. حافظی در خصوص نگرانی مردم نسبت به بروز حوادثی همچون پلاسكو در ساختمان‌های بلند شهر تهران، گفت: متاسفانه هر انتقادی كه انجام می‌شود می‌گویند سیاسی است. نیاز است كه امروز اجازه دهیم حداقل در محیط‌های دانشگاهی مسائل تخصصی بدون ترس از انگ سیاسی مطرح شود.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۴ بودجه مصوب شهرداری تهران ۱۵ هزار میلیارد تومان مقرر شد. این كار توسط اعضای شورای اسلامی به نمایندگی از مردم انجام شد اما متاسفانه شهردار این بودجه را در كشوی میز خود كنار گذاشت و نتیجه آن انحراف پنج هزار میلیارد تومانی بودجه شهرداری تهران شد كه متاسفانه در قالب یك لایحه دو فوریتی در شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تاكید كرد: بی‌تردید زمانی معضلات ما حل خواهد شد كه فرهنگسازی معطوف به مدیران و مسوولان ما شود. خوشبختانه مردم همراهی كاملی با مسوولان دارند اما مسوولان ما استعداد و ظرفیت لازم را ندارند. اگر فرهنگ‌سازی در میان آنها انجام شود و بدانند كه باید در تصمیم‌گیری‌ها سلامت‌ شهروندان را در نظر بگیرند بسیاری از مشكلات حل خواهد شد.

حافظی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع ایمنی خط هفت متروی تهران اشاره كرد و افزود: برای اینكه مترو زودتر افتتاح شود و بگویند كه در زمان آقای فلانی افتتاح شده است استانداردها را زیر سوال می‌برند به شكلی كه برابر استانداردهایی كه خودشان اعلام كردند باید برای افتتاح این خط با ۸۰درصد هواكش‌ها كار آغاز می‌شد در حالی كه تنها با ۱۴درصد خط هفت متروی تهران افتتاح شده است.

 وی در جمع‌بندی صحبت‌های خود تاكید كرد: ۲۵ دستگاه متولی بحران كه هم‌سطح هستند قطعا احتمال تعامل بین آنها كم خواهد بود. در اینجا قوه قضاییه می‌تواند آنها را مكلف كند كه خودمراقبتی و حفظ جان شهروندان در اولویت كاری آنها قرار دارد. این عضو شورای اسلامی شهر تهران پیشنهاد داد: محل فروریزش ساختمان پلاسكو كه نماد ایثار و شهامت آتش‌نشانان است به فضایی برای آموزش در حوزه ایمنی اختصاص داده شود.

یكی دیگر از سخنرانان دیروز جلسه عضو هیات‌ویژه بررسی حادثه پلاسكو بود كه با تاكید بر اینكه ایمنی به ویژه ایمنی ساختمان‌ها در حوزه مدیریت بحران و مدیریت شهری كشور بسیار عقب‌مانده است، گفت: اگر به همین قوانین ناقص موجود به درستی عمل می‌شد با حادثه‌ای همانند حادثه پلاسكو روبه‌رو نبودیم. مهدی هداوند با اشاره به اینكه ۲۵ سازمان در جریان ارایه گزارش حادثه پلاسكو مورد بررسی قرار گرفتند، افزود: در جریان این بررسی میزان و وظایف و مسوولیت‌های این سازمان‌ها و همچنین موازی‌كاری‌های آنها در كنار خلاءها و نارسایی‌های قوانین احصاء شد.

وی ادامه داد: پنج سازمان درگیر در مسائل حقوقی این حادثه هستند و ما شاهد موازی‌كاری هستیم كه پیش‌بینی می‌شد با تصویب قانون تشكیل سازمان مدیریت بحران در حوزه محلی و ملی در قالب مدیریت متمركز حل و فصل شود اما با قوانین فعلی چنین امكانی برای ایجاد مدیریت متمركز وجود ندارد. در این حادثه آنچه كه قانونگذار بعد از مرحله اخطار به مالك برای شهرداری تهران تاكید كرده است انجام نشده و در گزارش حادثه پلاسكو نیز به این موضوع اشاره شده است. قانون به صراحت عنوان كرده كه اگر اخطار داده شد و مالك نسبت به رفع خطر اقدام نكرد شهرداری رأسا باید وارد عمل شود و ساختمان را ایمن‌سازی كند و هزینه آن را از مالكین بگیرد.

در ادامه این جلسه همچنین محمد فاضلی یك عضو دیگر هیات ویژه بررسی حادثه پلاسكو با تاكید بر اینكه ایمنی در نقشه ذهنی ایرانی‌ها وجود ندارد، گفت: متاسفانه در كشور ما ایمنی به گفت‌وگوی اجتماعی تبدیل نشده است؛ لذا نداشتن نقشه ذهنی در كنار عقب‌ماندگی حقوقی از جمله نبود قانون جامع ایمنی و... باعث شده است كه مشكلات و معضلات بسیاری ایجاد شود.

 او با نگاهی به آتش‌سوزی در برج گرانفل لندن گفت: هنگامی كه در كشور ما حوادثی همانند پلاسكو رخ می‌دهد یك مبنای اصلی عدم شفافیت است. در حقیقت رویه‌های اداره شهرها بررسی مسوولیت‌ها، رسیدگی به تخلف در كشور ما در هاله‌ای از ابهام و عدم شفافیت قرار دارد كه بخشی از آن به عقب‌ماندگی در نظام حقوقی برمی‌گردد.

وی افزود: باید بررسی شود كه گزارش ارایه شده درباره حادثه پلاسكو به چه میزان به شفافیت كمك كرده و چقدر این مساله را سیاسی كرده است. در حقیقت باید بررسی كنیم كه با این گزارش چقدر می‌توانیم گفت‌وگوی اجتماعی ایمنی را در كشور شكل دهیم.

عضو هیات ویژه بررسی حادثه پلاسكو در خصوص عدم اطمینان مردم برای ورود به ساختمان‌های بلند پس از حادثه پلاسكو و احتمال روی دادن حادثه‌ای مشابه، گفت: اگر از امروز به‌طور مستمر و خیلی منسجم كار كنیم حداقل یك دهه زمان می‌برد كه به نقطه مطلوب‌تری برسیم و امكان بروز ساختاری حوادثی همچون پلاسكو را كم كنیم.

فاضلی ادامه داد: متاسفانه ما امروز با یك جامعه پلاسكویی مواجه هستیم. در حقیقت بخش مهمی از برج‌های ما روی گسل قرار گرفته و استانداردهای ایمنی را پاس نمی‌كند و ساختمان‌های ما هیچ ویژگی از ایمنی را ندارد

وس افزود: بايد بررسی شود كه گزارش ارايه شده درباره حادثه پلاسكو به چه ميزان به شفافيت كمك كرده و چقدر اين مساله را سياسی كرده است. در حقيقت بايد بررسی كنيم كه با اين گزارش چقدر می‌توانيم گفت‌وگوی اجتماعی ايمنی را در كشور شكل دهيم. عضو هيات‌ويژه بررسی حادثه پلاسكو در خصوص عدم‌اطمينان مردم برای ورود به ساختمان‌های بلند پس از حادثه پلاسكو و احتمال روی‌دادن حادثه‌ای مشابه، گفت: اگر از امروز به‌طور مستمر و خيلي منسجم كار كنيم حداقل يك دهه زمان می‌برد كه به نقطه مطلوب‌تری برسيم و امكان بروز ساختاری حوادثی همچون پلاسكو را كم كنيم.

فاضلی ادامه داد: متاسفانه ما امروز با يك جامعه پلاسكويی مواجه هستيم. در حقيقت بخش مهمی از برج‌های ما روی گسل قرار گرفته و استانداردهای ايمنی را پاس نمی‌كند و ساختمان‌های ما هيچ ويژگی از ايمنی را ندارد. .

نظر شما