شناسهٔ خبر: 40777 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی در بازدید از پروژه‌های لرستان عنوان کرد:

ساخت بزرگترین تونل‌های ریلی و سه خطه آزادراهی کشور در لرستان

خیر الله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان لرستان این استان را از جمله استان هایی دانست که در آن دو پروژه ریلی و یک پروژه آزادراهی با اهمیت در دست اجراست و گفت: در پروژه راه آهن دورود-خرم آباد بزرگترین تونل ریلی کشور و در آزادراه اراک-خرم آباد بزرگترین تونل سه خطه آزادراهی کشور احداث می شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، معاون وزیر راه وشهرسازی با سفر به استان لرستان از پروژه های این استان بازدید کرد.

خیراله خادمی در بازدید از راه آهن دورود- خرم آباد-اندیمشک این پروژه را یکی از مهمترین خطوط ریلی در دست احداث در کشور عنوان کرد و گفت: این خط ریلی به طول ۳۶۷ کیلومتر با افزایش ظرفیت خط سراسری جنوب کشور نقش عمده‌ای در توسعه ترانزیت کالا و خدمات ایفا خواهد کرد و موجبات افزایش مبادلات بین المللی از طریق خط آهن خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طراحی این راه‌آهن ۱۶۰ کیلومتر برای قطارهای مسافری و ۱۲۰ کیلومتر برای قطارهای باری است، افزود: عملیات اجرایی این خط ریلی با پیشرفت فیزیکی حدود ۳۰ درصد در حال انجام است که برای تکمیل اتصال آن به جنوب کشور به بودجه ای معادل ۵ هزار میلیارد تومان نیاز داریم.

خادمی در ادامه از انجام مطالعات فاز یک راه آهن دورود-اندیمشک خبر داد و اظهار داشت: این پروژه دارای بزرگترین تونل ریلی کشور به طول ۶/۴ کیلومتر است که در سال گذشته ۵ هزار متر حفاری تونل در آن صورت گرفته است. 

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه یادآور شد: اتصال خرم آباد به شبکه سراسری راه آهن، رفع تنگناهای خط سراسری موجود اندیمشک-دورود، افزایش ظرفیت خط سراسری جنوب برای جابجایی مسافر و بار و کاهش نیاز به ناوگان جادهای و در نتیجه کاهش مصرف سوخت و سوانح جاده ای از جمله مزایایی است که احداث این خط ریلی به همراه دارد. 
 
۴۲ میلیون متر مکعب عملیات خاکی در آزادراه اراک- خرم‌آباد 

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه از عملیات اجرایی آزادراه ارک-خرم آباد بازدید کرد و  با اشاره به حجم عملیات خاکی این پروژه اظهار داشت: آزادراه اراک- خرم‌آباد با ۴۲ میلیون متر مکعب عملیات خاکی دومین پروژه بعد از آزادراه تهران- شمال در این حجم عملیات است.

خادمی خاطرنشان کرد: این آزادراه حلقه مفقوده کریدور شمال- جنوب کشور است که موجب اتصال دو استان لرستان و مرکزی به یکدیگر می‌شود. ۵۶ کیلومتر این آزادراه در استان مرکزی و ۷۸ کیلومتر دیگر استان لرستان قرار دارد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه طول تونل‌های این آزادراه را ۸/۵ کیلومتر دانست و افزود: لایه‌های زمین‌شناسی متنوع در تونل‌ها وجود دارد که هرکدام  طراحی، مطالعات و نحوه اجرای متفاوتی دارد.
وی با اشاره به تونل ۶ کیلومتری رفت و برگشت این آزادراه افزود: این تونل بزرگترین تونل سه خطه آزادراهی کشور است. 

معاون وزیر راه و شهرسازی کوتاه شدن ۵۵ دقیقه‌ای سفر، کاهش حدود ۷ میلیون تن مصرف سوخت و افزایش سرعت طرح از ۸۰ به ۱۱۰ کیلومتر را از جمله مزایای بهره‌برداری از این آزادراه ذکر کرد. 
خادمی همچنین  در پاسخ به درخواست استاندار لرستان جهت اتصال آزارداه اراک- خرم آباد به آزادراه خرم آباد- پل زال گفت: برنامه این است تا تمام حلقه های مفقوده کریدور شمال- جنوب تکمیل شود و این اتصال نیز از طریق احداث کمربندی خرم آباد به طول ۴۰ کیلومتر برقرار خواهد شد.

نظر شما