شناسهٔ خبر: 4079 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عنوان شد:

مشارکت خیرین هزینه راه‌سازی را حداقل ۸۰ درصد کاهش ‌می‌دهد/ نقش خیرین به احداث راه‌روستایی محدود نشود

حسن حیدری پور رئیس انجمن خیرین راه و ترابرای استان کرمان با بیان اینکه نقش خیرین نباید به احداث راه‌روستایی محدود شود گفت: مشارکت خیرین هزینه راه‌سازی را حداقل ۸۰ درصد کاهش ‌می‌دهد.

حسن حیدری‌پور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به نقش خیرین در امر راه‌سازی گفت: مردم چه آن کسانی که در روستا زندگی می‌کنند و چه آنهایی که در شهر سکونت دارند معتقدند دولت وظیفه تأمین راه‌های مواصلاتی کشور را در همه شقوق برعهده دارد حال آنکه این برداشتی ناصحیح است و مشارکت عمومی در حوزه راه‌سازی با توجه به محدود بودن اعتبارات دولتی ضروری به نظر می‌رسد.

وی افزود: مشارکت خیرین در حوزه راه‌سازی نباید به احداث راه روستایی محدود شود چون آنها می‌توانند در ساخت انواع راه اعم از ریلی و  راه‌ جاده‌ای محلی٬ فرعی٬ اصلی٬ بزرگراه و آزادراه٬ روکش آسفالت و رفع نقاط حادثه خیز ورود و این نوع مشارکت را در کشور نهادینه کنند.

رئیس انجمن خیرین راه و ترابری استان کرمان یادآور شد: از آنجا که راه‌سازی خیرین برخی تشریفات و هزینه‌هایی مانند تجهیز کارگاه٬ بیمه٬ مالیات و دارایی را ندارد بنابراین از پروژه‌‌های مشابهی که دولت انجام می‌دهد احداث راه ارزان‌تر تمام می‌شود.

وی با بیان اینکه ساخت ۱۰ کیلومتر راه‌روستایی با در نظر گرفتن تمام مراحل برای دولت بیش از ۵ میلیارد تومان هزینه در بر دارد٬ ادامه داد: اخیرا خیرین جاده‌ای ارتباطی به طول ۱۰ کیلومتر با اعتباری کمتر از یک میلیارد تومان میان چند روستای استان کرمان احداث کردند که ضمن کاهش ترافیک مسیر و فاصله روستاها٬ توسعه زیرساخت‌ها و رونق اقتصادی را برای منطقه در پی داشت. البته اگر علاوه بر قیر دولتی تجهیزات راه‌سازی نیز در اختیار خیرین قرار گیرد هزینه تمام شده ساخت همین مقدار راه به نصف کاهش می‌یابد.

نظر شما