شناسهٔ خبر: 40821 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در دومین جلسه کارگروه GIS عنوان شد:

ارائه اولین نسخه سامانه GIS یکپارچه تا پایان تیر ماه/ پوشش نیازهای اطلاعات مکانی سازمان‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی با سامانه GIS

دومین جلسه کارگروه تخصصی GIS رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت راه و شهرسازی در دومین جلسه کارگروه GIS گفت: راه‌اندازی سامانه GIS یکپارچه به پیشرفت ۵۰ درصدی رسیده و اولین نسخه آن تا پایان تیر سال جاری ارائه می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دومین جلسه کارگروه GIS با حضور رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت راه و شهرسازی، مدیرکل زیرساخت داده‌های مکانی سازمان نقشه‌برداری کشور، مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی و کارشناسان فناوری اطلاعات سازمان‌های تابع وزارت راه و شهرسازی با دستور کار ارائه اقدامات سازمان نقشه‌برداری درخصوص GIS  و SDI همچنین ارائه نهایی مدل داده سامانه GIS یکپارچه برگزار شد.

دراین نشست، مهدی صفدری، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت راه و شهرسازی، در سخنانی با بیان اینکه ستاد وزارت راه و شهرسازی متولی طراحی سامانه یکپارچه GIS شد و در دو سال اخیر تعاملات خوبی با همکاری سازمان نقشه‌برداری و وزارت راه و شهرسازی برای راه‌اندازی این سامانه انجام شده است، گفت: سال گذشته مشاور تهیه این سامانه انتخاب شده و قرار داد آن منعقد شده است. تهیه این سامانه یکپارچه به پیشرفت ۵۰ در صدی رسیده و قرار است اولین نسخه آن اواخر تیر ماه ارائه شود.

در ادامه، مهرداد جعفری، مدیرکل زیرساخت‌ داده‌های مکانی سازمان نقشه‌برداری کشور درسخنانی عنوان کرد: مفهوم SDI ابتدا با هدف ساماندهی و کنترل داده‌ها بین سازمان‌ها به وجود آمد و با افزایش حجم داده‌های اطلاعاتی روش‌های مدیریت ما را به سمت راه‌اندازی SDI و ایجاد شبکه‌های اینترنتی سوق داد.  این سامانه زمانی ضرورت پیدا کرد که تعداد تولیدکنندگان داده‌ها افزایش یافت و هرارگان اطلاعاتی را جمع‌آوری کرده بود ولی برای تصمیم‌گیری کلی نیازمند استفاده از داده‌های ارگان‌های دیگر بود.

جعفری با بیان اینکه در سامانه SDI داده‌ها هماهنگ می‌شوند، افزود: هماهنگی داده میان وزارت راه و شهرسازی و سازمان نقشه‌برداری کشور برقرار شده و یکی از دستاوردهای این سامانه حمع‌آوری اطلاعات به صورت غیر موازی با اشتراک‌گذاری اطلاعات دستگاه‌هاست که به تصمیم‌گیری جامع و ملی می‌رسیم.

مدیرکل زیرساخت‌ داده‌های مکانی سازمان نقشه‌برداری کشورتصریح کرد: دراین سامانه هر دستگاه مسئول به روزرسانی داده‌های خود است و در ساختار منظم اگر داده‌های یک ارگان مغایر با واقعیت باشد مسئولیت بر عهده همان ارگان است و حفظ مسئولیت هر دستگاه در نگهداری داده‌ها مطرح است.

در این نشست همچنین تعاریف پایه‌ای مرتبط با SDI  توسط یکی از کارشناسان سازمان نقشه‌برداری ارائه شد.

در پورتال عمومی سازمان نقشه‌برداری کشور محدوده نقشه‌های شهر با حفظ حقوق مولف قرار دادهد می‌شود که وزارت راه و شهرسازی نیز وارد این سامانه شده و دو سرویس اطلاعاتی یعنی راه‌های شمال غرب کشورو روستاهای شمال غرب را وارد کرده است.

در SDI هدف این است که ارگان‌های مختلف سرویس‌های اطلاعاتی خود را وارد کنند و این سامانه به نوعی بستر اشتراک‌گذاری داده‌هاست که حق ناشر و مولف درآن محفوظ است. اصل داده در اختیار نیستد و سرویس‌ها ارائه می‌ِ‌ِشوند و تمام اطلاعات دراختیار صاحب آن است. SDI به مفهوم مجموعه مرتبطی از تکنولوژی‌ها، سیاست‌گذاری‌ها و سلسله مراتب سازمانی است که دسترسی و قابل دستیابی بودن داده‌های مکانی را در محیط اشتراکی تسهیل می‌کند.

ژئوپورتال نوعی از وب پورتال است که به منظور یافتن و دسترسی به اطلاعات جغرافیایی و سرویس‌های مربوط از طریق اینترنت به وجود آمده است و فراداده به اطلاعاتی اطلاق می‌شود که جزییات داده را تشریح می‌کند. سرویس مکانی ارائه هرگونه خدماتی بر روی اطلاعات مکانی را بر روی داده مکانی بر حسب نوع دسترسی به کاربر داده و موجب عدم اشتراک‌گذاری داده بدون درخواست متولی است.

برای ایجاد SDI در وزارت راه وشهرسازی اقدامات متنوعی انجام شده است. ابتدا به مطالعه و شناسایی بخش‌های مختلف وزارتخانه و آشنایی با داده‌های مکانی و اقلام فرا داده هر لایه اقدام شد. سپس به مطالعه و شناسایی داده‌های موردنیاز و طراحی مدل‌های مفهومی و فیزیکی بخش‌ها و سپس ارائه و ایجاد سرویس‌های مکانی لایه‌های موردنیاز تحت وب به منظور ثبت در بستر شبکه و تعیین اقلام اطلاعاتی فراداده اقدام شد تا بستری مناسب برای تعاملات بهینه وزارتخانه و دستگاه‌های تابع فراهم شود. درادامه دو سرویس مکانی ثبت و مستندات لازم تهیه شد. دراین سامانه از تکنولوژی متن باز استفاده شده و ارتباط مستمر برقرار است.

دراین سامانه با سه واژه اصلی لایه، نقشه و مستندات روبه‌رو هستیم و امکان جست‌وجوی جغرافیایی و دربازه زمان وجود دارد.

همچنین دراین نشست، ابراهیم امیدی، مشاور سامانه SDI عنوان کرد: دستاوردهای این سامانه به اشتراک‌گذاری نقشه‌ها و لایه‌های GIS جدید، جست‌وجو و فیلتر و دریافت نقشه‌ها و لایه‌های GIS درمحدوده جغرافیایی دلخواه و تایید یا عدم تایید صحت و اعتبار داده‌هاست و امکان مقایسه همزمان هندسی و اطلاعاتی دو یا سه لایه برای رسیدن به سطح آنالیز وجود دارد.

امیدی افزود: هدف از GIS یکپارچه رسیدن به بستری واحد در وزارت راه و شهرسازی برای ذخیره نقشه‌ها و لایه‌های اطلاعات مکانی استاندارد و به‌روز است و پوشش حوزه مکانی سایر سامانه‌های وزارتخانه و ارجاع تمام کاربران تنها به یک منبع اطلاعاتی درهنگام درخواست نقشه و اطلاعات مکانی وجود دارد.

در این نشست از حاضران درخواست شد که پس از دریافت مستند و نسخه اولیه سامانه نظرهای خود را در خصوص افزایش لایه‌های جدید، تغییر در متولیان لایه‌های فعلی، تهیه فیلدهای اطلاعاتی دیگر و تغییر در دامنه‌های مجاز فیلدهای فعلی ارائه کنند.

نظر شما