شناسهٔ خبر: 40828 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در همایش ناظرین نظام فنی روستایی استان قزوین مطرح شد:

عمر مفید ساختمان در کشور ۳۰ سال است که در مقایسه با استاندارد جهانی عدد خوبی نیست/رعایت مقررات ملی ساختمان حافظ سرمایه‌های ملی و صرفه‌جویی در انرژی

ساختمان در حال ساخت رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان قزوین گفت: در پنج سال گذشته و با الکترونیکی شدن کنترل نقشه‌ها، یک‌میلیون مترمربع از نقشه‌های ساختمانی ۷۳۲ روستای استان در این سازمان مورد کنترل قرار گرفته است، این در حالیست که به گفته رئیس اداره نظام‌مهندسی و مقررات ملی ساختمان اداره کل راه و شهرسازی قزوین، رعایت مقررات ملی ساختمان علاوه بر حفظ جان و مال مردم، بخش بزرگی از سرمایه‌های ملی را که همان بناها هستند را نیز محافظت و باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی نیز می‌گردد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، عباس وثیق‌نیا در همایش ناظرین نظام فنی روستایی که در اداره کل راه و شهرسازی قزوین برگزار شد، افزود: بدون شک امنیت و آسایش در واحدهای مسکونی روستایی به نظارت بر ساخت و ساز نیاز دارد و اگر روستائیان بدانند که موضوع‌های مهندسی در این بخش به نفع آنان تمام می‌شود، همکاری‌های لازم را با ناظرین فنی به عمل خواهند آورد.

وی ادامه داد: سازمان نظام‌مهندسی ساختمان که از سال ۷۴ و بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی جهت طراحی، محاسبه، اجرا، نظارت و تعمیر و نگهداری بناها از سوی افراد صلاحیت‌دار تأسیس شد، در سال ۸۶ در استان قزوین بر اساس تفاهم‌نامه سه‌جانبه با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و اداره کل راه و شهرسازی مسئولیت و نظارت بر امر ساخت و ساز در روستاها را نیز مشخص کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عمر مفید ساختمان‌ها در کشور را حدود ۳۰ سال اعلام کرد و یادآور شد: این مسئله در مقایسه با استانداردهای جهانی بسیار پایین است.

وثیق‌نیا ادامه داد: سال گذشته ۴۰۰ مهندس برای نظارت فنی روستایی در استان ثبت‌نام کردند که با اعمال فاکتورهایی از جمله بومی بودن، شاغل نبودن، متأهل بودن و برخورداری از پروانه پایه سه، ۱۰۰ نفر انتخاب و با برگزاری مصاحبه در نهایت ۶۰ نفر از آنان صلاحیت فنی برای نظارت بر ساخت و ساز در روستاهای استان را دریافت کردند.

همچنین حامد عبدالرزاقی رئیس اداره نظام‌مهندسی و مقررات ملی ساختمان اداره کل راه و شهرسازی قزوین در این همایش گفت: به استناد ماده چهار قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان، در محل‌هایی که وزارت راه اعلام می‌کند اشتغال به امور فنی ساختمان مشروط به داشتن صلاحیت حرفه‌ای است و این مسئله در مورد مهندسان و کاردان‌ها از طریق پروانه اشتغال به کار محرز می‌شود.

عبدالرزاقی افزود: پروانه اشتغال به کار سند رسمی دولتی است که توسط اداره کل راه و شهرسازی استان‌ها صادر می‌شود و افرادی که این پروانه را دریافت می‌کنند باید در ساخت و سازهای روستایی رعایت مقررات ملی ساختمان را در نظر داشته باشند و ضوابط طرح هادی روستایی را نیز لحاظ کنند.

به گفته وی، رعایت مقررات ملی ساختمان علاوه بر حفظ جان و مال مردم، بخش بزرگی از سرمایه‌های ملی را که همان بناها هستند را نیز محافظت و باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی نیز می‌گردد.

عبدالرزاقی در پایان افزود: برای تهیه نقشه در روستاها دفاتر طراحی و تهیه نقشه‌های فنی ساخت و ساز روستایی تأسیس می‌شود که مجوز آن نیز از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان صادر خواهد شد.

در حال حاضر ۹ هزار و ۲۳۶ نفر عضو سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان هستند.                    

استان قزوین دارای ۸۵ هزار واحد مسکونی روستایی است که حدود ۵۹ هزار واحد آن (۶۰ درصد) مقاوم‌سازی شده است.

نظر شما