شناسهٔ خبر: 40884 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته‌ای که گذشت:

آغاز عملیات اجرایی ساخت فاز یک پایانه مرزی رازی/ تاکید بر ایجاد منابع پایدار برای نگهداری راه‌ها در دولت دوازدهم/ مشکل عمده آزادراه تهران- شمال اختلاف میان پیمانکار چینی و ایرانی‌ها بود

گزارش آخر هفته جزئیات بدهی خالص و ناخالص دولت به پیمانکاران راهسازی، تعداد دوربین‌های هوشمند جاده‌ای تا پایان سال به ۱۴۰۰ دستگاه می‌رسد، ساخت بزرگترین تونل‌های ریلی و سه خطه آزادراهی کشور در لرستان، بهره‌برداری کامل از آزادراه تهران شمال در ۱۴۰۱،و مسیر اهواز تا چذابه تبدیل به بزرگراه می‌شود نیز سایر عناوین مهم حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته به ویژه در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شاهد تغییر و تحولات گسترده ای بود که از جمله آن می توان به معرفی مدیرکل جدید دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین المللی، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای  استان‌های آذربایجان شرقی و هرمزگان همچنین مدیران کل دفتر فنی و امور پیمان‌ها و دفتر سرمایه‌گذاری و نظارت بر بهره‌برداری بود.

در زیر مهمترین اخبار حوزه حمل‌ونقل جاده ای در هفته گذاشته را ملاحظه می کنید:

آغاز عملیات اجرایی ساخت فاز یک پایانه مرزی رازی

وزیر راه و شهرسازی با اعلام اجرای فاز یک احداث و توسعه پایانه مرزی رازی گفت: مبلغ فاز دو پروژه بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان خواهد بود و با این دو فاز و اجرای آنها می‌توانیم پایانه مرزی بسیار خوبی را در این منطقه داشته باشیم.

عباس آخوندی با اشاره به اینکه میزان تردد در مسیر پایانه مرزی رازی در سه ماه نخست سال جاری نسبت به سال قبل ۲۰ درصد رشد داشته گفت: اقدامات بسیار مناسبی در این مسیر آغاز شده و امروز کلنگ‌زنی احداث پایانه مرزی رازی را انجام دادیم که در فاز یک حدود پنج هکتار در بخش ایست اجباری با مبلغی در حدود هشت میلیارد تومان شروع خواهد شد و به محض آنکه کار پیش برود فاز دوم نیز به اجرا درخواهد آمد.

تاکید بر ایجاد منابع پایدار برای نگهداری راه‌ها در دولت دوازدهم

رئیس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای تصریح کرد: در دولت دوازدهم در زمینه تأمین منابع اعتباری پایدار جهت نگهداری و بهسازی راه‌ها باید چاره‌اندیشی شود و پیشنهاد می‌گردد با دریافت عوارض سوخت از ناوگان، بخشی از هزینه‌های مربوط به نگهداری راه‌ها تأمین گردد.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با تأكید بر ارتقای خدمات بخش حمل‌و‌نقل مسافری دركشور و استان آذربایجان شرقی، اظهار داشت: بر اساس آیین‌نامه طرح شبكه سیر هم‌نام شركت‌های مسافربری، شركت‌های اصلی و مادر می‌توانند در تبریز فعالیت كنند و به سایر استان‌ها و شهرستان‌ها خدمات‌رسانی كنند، هم‌چنین نوسازی ناوگان مسافربری، تشكیل جلسات مستمر كمیسیون‌ ایمنی راه‌ها در استان‌ و برقراری ارتباط مؤثر با اصناف و تشكل‌های صنفی، از جمله اقدامات مهم در كاهش تلفات جاده‌ای در محورهای استان است كه باید از سوی مسئولین استان مورد توجه بیشتری قرار گرفته و پیگیری‌های لازم صورت گیرد.

مشکل عمده آزادراه تهران- شمال اختلاف میان پیمانکار چینی و ایرانی‌ها بود

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با بیان اینکه «یکی از اشکالات عمده آزادراه تهران-شمال اختلاف بین پیمانکاران چینی و ایرانی‌ها بود» گفت: پس از واگذاری این پروژه به شش پیمانکار ایرانی، آزادراه تهران- شمال از رکود خارج شد.

خیر اله خادمی با اشاره پیشرفت چشم‌گیر ساخت قطعه یک آزادراه تهران-شمال در ۲.۵ سال گذشته اظهار داشت: پیمانکار چینی طی ۱۷ سال فعالیت در این پروژه علی‌رغم تمام مشکلات، ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی در قطعه یک آزادراه تهران شمال را محقق کرد؛ اما طی ۲.۵ سال اخیر ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی رقم خورد که حاکی از توان مهندسی داخلی ایران است.

تعداد دوربین‌های هوشمند جاده‌ای تا پایان سال به ۱۴۰۰ دستگاه می‌رسد

رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای گفت: امسال حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ دستگاه دوربین هوشمند در سطح جاده‌های کشور نصب می‌شودکه با نصب این تعداد دستگاه، تعداد دوربین‌های هوشمند فعال به بیش از یک‌هزار و ۴۰۰ دستگاه می رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی، نصب سامانه توزین در حال حرکت برای کنترل بارهای محوری غیرمجاز را از دیگر طرح های این سازمان اعلام و یادآوری کرد: هم اکنون ۳۵ دستگاه سامانه توزین در حال حرکت در جاده ها نصب شده که از این تعداد ۲۵ دستگاه در دولت یازدهم نصب شده است.

ساخت بزرگترین تونل‌های ریلی و سه خطه آزادراهی کشور در لرستان

معاون وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان لرستان این استان را از جمله استان هایی دانست که در آن دو پروژه ریلی و یک پروژه آزادراهی با اهمیت در دست اجراست و گفت: در پروژه راه آهن دورود-خرم آباد بزرگترین تونل ریلی کشور و در آزادراه اراک-خرم آباد بزرگترین تونل سه خطه آزادراهی کشور احداث می شود.

خادمی از عملیات اجرایی آزادراه ارک-خرم آباد بازدید کرد و  با اشاره به حجم عملیات خاکی این پروژه اظهار داشت: آزادراه اراک- خرم‌آباد با ۴۲ میلیون متر مکعب عملیات خاکی دومین پروژه بعد از آزادراه تهران- شمال در این حجم عملیات است. این آزادراه حلقه مفقوده کریدور شمال-جنوب کشور است که موجب اتصال دو استان لرستان و مرکزی به یکدیگر می‌شود. ۵۶ کیلومتر این آزادراه در استان مرکزی و ۷۸ کیلومتر دیگر استان لرستان قرار دارد.

جزئیات بدهی خالص و ناخالص دولت به پیمانکاران راهسازی

معاون ساخت و توسعه راه‌ها گفت: در حال حاضر به صورت خالص ۶۰۰ میلیارد تومان از مطالبات پیمانکاران در این حوزه باقی مانده است. اما به طور کلی با احتساب مطالبات غیرخالص یعنی با احتساب هزینه‌بری مطالبات نیز حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان باقی‌مانده است.

محمدرضا کدخدا زاده، معاون ساخت و توسعه راه‌های کشور با بیان این که سال مالی گذشته ۱۷۰۰ میلیارد تومان از مطالبات پیمانکاران را از محل اسناد خزانه اسلامی به طور کامل پرداخت کردیم، گفت:‌ آخرین سری پرداخت مطالبات پیمانکاران در پایان سال ۴۲۰ میلیارد تومان بود و توانستیم خوشبختانه بخش عمده‌ای از مطالبات پیمانکاران در حوزه راهسازی را پرداخت کنیم و خوشبختانه در پرداخت بدهی پیمانکاران جلوتر از برنامه حرکت کردیم.

کنترل خطوط حرکت خودرو‌ها همگام با ثبت سرعت غیرمجاز از طریق دوربین‌ها

معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اعلام نصب حدود ۴۰۰ دوربین از ۶۰۰ دوربین تحت برنامه سال ۹۶ گفت: برای کاهش تخلفات رانندگی در محورهای برون‌شهری از تمام دوربین‌های تحت برنامه سال جاری با همکاری پلیس‌راه استفاده می‌شود و همچنین در راستای کاهش رفتار‌های پرخطر رانندگان و کنترل آن توسط سامانه‌های هوشمند «کنترل خطوط حرکت خودروها» را در آینده نزدیک عملیاتی می‌کنیم. 

شهرام آدم نژاد معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تشریح نقش داده‌های اطلاعاتی «data» از سامانه‌های هوشمند حمل‌ونقل در نظام توزیع بار و مسافر پرداخت و گفت: ایران به‌عنوان یک کشور وسیع با قابلیت جابجایی کالا به نقاط مختلف از طریق ناوگان عمومی با سهم حداکثری ناوگان جاده‌ای نیازمند توزیع کالا و مسافر در چارچوب برنامه‌ها، نقشه راه‌ و راهکارهای مؤثر است لذا برای تحقق تمام این موارد نیازمند داده‌های صحیح هستیم تا زنجیره تأمین به‌درستی عمل کند. زنجیره‌ی تامینی که بخشی از آن از زمان بارگیری بر روی کامیون و یا وسایل نقلیه تا زمان تخلیه، تحت نظارت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قرار دارد و به‌تبع نقش سازمان در این خصوص باید بیش‌ازپیش پررنگ شود.

بهره‌برداری کامل از آزادراه تهران شمال در ۱۴۰۱

سعیدی ‌کیا در پاسخ به این سوال که زمان احتمالی تکمیل کامل آزاد راه تهران –شمال چه سالی خواهد بود، عنوان کرد: با وجود تمام دشواری‌ها ما معتقدیم انشاالله تا سال ۱۴۰۱ امکان بهره برداری کامل از این پروژه وجود خواهد داشت.

رئیس بنیاد مستضعفان با بیان این که اگر کسی ادعای سرمایه ‌گذاری‌های کلان در پروژه‌های دشوار را دارد می‌تواند به ورود در آزادراه تهران – شمال فکر کند، اظهار کرد: این پروژه بسیار فنی و پیچیده که امروز گام‌های مثبتی در راستای تکمیل آن برداشته شده از سوی بنیاد مستضعفان اجرایی شد و شرکت‌های بخش خصوصی در کنار شرکتهای بنیاد در فضایی کاملاً رقابتی در حوزه‌های مختلف فعال شده‌اند. بنده از سال ۱۳۶۷ که وزیر راه بودم لایحه ای را با حمایت دولت و مجلس شورای اسلامی ارائه دادیم که به تصویب رسید که پروژه‌های بزرگ بخش حمل و نقل با اعتبارات غیردولتی ساخته شوند. مثل بانک‌ها و سرمایه‌گذاران که پروژه‌های آزادراه ها عمدتا از این طریق انجام می‌شوند.

مسیر اهواز تا چذابه تبدیل به بزرگراه می‌شود

غلامرضا شریعتی پس از بازدید از روند احداث، تعریض و بهسازی مسیر اهواز به مرز چذابه به عنوان مسیر اصلی تردد زائران اربعین حسینی  اظهار کرد: امروز از جاده سوسنگرد به بستان ـ چذابه بازدید و برنامه داشتیم که این مسیر را از اهواز به چذابه چهار خطه و بزرگراه کنیم.

استاندار خوزستان افزود: این پروژه از سال گذشته شروع‌شده و یک قطعه آن کمربندی سوسنگرد توسط دو پیمانکار در حال انجام است و قول دادند که تا پایان اربعین به اتمام برسد.

نظر شما