شناسهٔ خبر: 4103 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

بهره برداری بیش از هشت هزار واحد مسکونی شهری و روستایی استان فارس در دهه فجر

مسکن مهر بنیاد مسکن مدير کل بنياد مسکن انقلاب اسلامی استان فارس اعلام کرد: بهره‌برداری از هشت هزار و ۱۵۲ واحد مسکونی شهری و روستايی در مناطق مختلف استان فارس آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، علی نقی لقمانی با اعلام این خبر گفت: ۶ هزار و ۷۳۴ واحد مسکن روستایی در این دهه با تسهیلات ۱۲۵ میلیون ریال و کارمزد پنج درصد برای هر واحد به بهره‌برداری رسید. 

وی افزود: همچنین یک هزار و ۴۲۸ واحد مسکن شهری با تسهیلات ۲۵۰ میلیون ریال برای هر واحد در شهرهای خرم بید، سپیدان، ارسنجان، پاسارگاد، جنت شهر، قیر و خرامه در قالب مسکن مهر به بهره‌برداری رسیده است. 

مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس گفت: همچنین در دهه فجر امسال ۱۷ طرح هادی روستایی در ۹ شهرستان استان فارس با اعتبار ۲۲ میلیارد ریال به بهره برداری رسید. 

لقمانی با بیان اینکه سه هزار و ۵۰۰ خانوار از طرح‌های هادی روستایی بهره‌مند شدند گفت: ۹۱ روستای استان فار ساکنون فاقد طرح هادی روستایی است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان برنامه پنجم توسعه این روستا‌ها نیز از تهیه طرح هادی بهره‌مند شوند. 

مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس همچنین گفت: در دهه فجر امسال عملیات کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی ۱۸۲ پروژه عمران روستایی در مناطق مختلف استان فارس نیز آغاز شده که پیش‌بینی می‌شود تا نیمه اول سال آینده این طرح‌ها به سرانجام برسد. 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان فارس با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون دو هزار و ۸۷۲ قطعه زمین به افراد در حوزه روستایی واگذار شده، عنوان کرد: حدود ۱۴۰ هزار واحد مسکونی در روستاهای استان نیازمند بهسازی است و سهمیه امسال بهسازی استان ۱۸ هزار و ۶۰۰ واحد بوده که به ازای هر واحد ۱۵ میلیون تومان تأمین اعتبار شده است. 

لقمانی با اشاره به اینکه اعتبار بهسازی هر واحد روستایی در استان در سال گذشته ۱۲.۵ میلیون تومان بوده، اظهار داشت: امسال این رقم به ۱۵ میلیون تومان به ازای هر واحد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه تهیه طرح هادی ۹۱ روستا در استان در دستور کار قرار دارد، افزود: این اقدام باید تا پایان برنامه پنجم توسعه انجام شود و با توجه به اینکه عمر قانونی طرح‌های هادی ۱۰ ساله بوده و پس از آن نیاز به تجدید نظر دارد که در ادامه این طرح برای سال ۹۴ درخواست تجدید نظر برای طرح هادی ۵۴ روستا شده و اگر تأمین اعتبار شود این طرح‌ها بازنگری می‌شوند وی در ادامه گفت: متاسفانه برخی از باغشهر‌ها به گونه‌ای به وجود آمده‌اند و رشد کرده‌اند که هیچ قاعده‌ای برا ی اداره آن و ارائه خدمات در آن وجود ندارد. لقمانی افزود: نه می‌توان بر این باغشهر‌ها که مجتمع‌های مسکونی هستند نام شهر نهاد و نه می‌توان آن را روستا نامید، 

این باغشهر‌ها هر چند در برخی از روز‌ها مسکونی است و جمعیتی را در خود جا ی می‌دهد و بیشتر جنبه گردشگری دارد اما باید قانونمند شود و بر مدار قانون اداره است. 

مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس از باغشهرهای اطراف منطقه گویم به عنوان باغشهرهایی نا‌برد که نیاز به ساماندهی دارد و گفت: اینسووال مطرح است که این باغشهر‌ها برای ساخت و ساز بر اساس اصول فنی از کدام دستگاه مجوز گرفته‌اند و چگونه خدمات برق و آب و گاز به آن‌ها داده شده است. 

لقمانی گفت: اراضی مستعد و بکری در بسیاری از این مناطق به ویژه در حاشیه شهرهای بزرگ وجود دارد که به صورت مجتمع‌های ویلایی و باغشهری ساخته می‌شود در حالی که حفاظت از این اراضی و منابع ضرورت دارد. 

مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس گفت: بنیاد مسکن نظارتی بر ساخت‌و‌سازهای روستایی ندارد، در روستا‌ها وظیفه نظارت بر عهده دهیاری‌ها و در خارج از روستا این وظیفه به عهده بخشداری‌ها است. 

وی با بیان اینکه دستگاه قضایی استان فارس در برخورد با پرونده‌های زمین‌خواری روستایی قاطع عمل کرده است گفت: ۶۴ پرونده مرتبط با مسایل زمین خواری اکنون در استان فارس در جریان است که بنیاد مسکن به عنوان مدعی و شاکی در آن وارد شده است. 

لقمانی ادامه داد: مناطقی مانند دشت ارژن در شهرستان شیراز جمله مناطقی است که به علت ایجاد ارزش افزوده در اراضی تجاری آن موضوع زمین خواری مطرح است و لازم است همه دستگاه‌ها در این موارد ضمن مشارکت و همکاری موضوع را جدی بگیرند و آن را دنبال کنند. 

مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس گفت: برخی پرونده‌های سنگین قضایی در این زمینه مطرح شده و امید است با مشارکت و همراهی دستگاه قضایی بتوانی از حق قانونی بنیاد مسکن دفاع کنیم. 

وی ادامه داد: متاسفانه برخی افراد با غوغا سالاری برای پوشش نهادن بر کارهای زمین خواری خود سعی در سیاه نمایی دارند آن‌ها با شانتاژ و تخریب سعی می‌کند بنیاد مسکن را در انزوا قرار دهند اما در ‌‌نهایت قانون باید حرف نهایی را بزند. 

لقمانی گفت: خوشبخانه قضات و دادستان‌ها در این زمینه از بینش متعالی برخوردارند و با انصاف و حساسیت موضوع را پیگیری و رسیدگی کرده‌اند و بسیاری از اراضی متعلق به دولت که در تصرف غیر قانونی بود به بیت المال برگرداندند. 

وی در بخش دیگری از سخنانش از نزدیک شدن پرونده احداث مسکن مهر به خط پایان خبر داد و گفت: در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت در استان فارس حدود سه هزار و ۷۰۰ واحد مسکن مهردر حال ساخت وجود دارد که تا نیمه سال آتی این پروژه‌ها به سرانجام می‌رسد. 

قمانی گفت: در استان فارس و در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت حدود ۲۹ هزار واحد مسکن مهر در حال ساخت بوده است که کار بیش از ۲۴ هزار واحد آن به پایان رسیده است./

نظر شما