شناسهٔ خبر: 41039 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان خراسان رضوی خبر داد:

رشد ۶۰ درصدی متقاضیان سرمایه‌گذاری در احداث مجتمع‌های خدماتی رفاهی در جاده‌های خراسان رضوی

ابراهیم نصری مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان خراسان رضوی گفت: از ابتدای سال ۱۳۹۶، ۱۳ فقره موافقت اصولی جدید به منظور احداث و بهره‌برداری از ۱۳ مجتمع خدماتی رفاهی در سطح جاده‌های استان صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد ۶۰ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان خراسان رضوی، ابراهیم نصری ارتقای ایمنی ترددکنندگان در سطح جاده‌های استان را مهم‌ترین هدف برای جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در احداث مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین‌راهی دانست و گفت: صدور موافقت اصولی مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین‌راهی به دو صورت انجام می‌پذیرد که در حالت اول، این اداره کل نقاطی که پرحادثه بوده یا دارای سابقه تصادفات در محورهای اصلی استان هستند یا مسیرهایی که فاقد مجتمع خدماتی رفاهی هستند را به سرمایه‌گذاران معرفی می‌نماید و پس از بررسی موقعیت‌های پیشنهادی توسط سرمایه‌گذاران و در صورت اعلام تمایل به سرمایه‌گذاری در آن نقاط، نسبت به صدور موافقت اصولی اقدام می‌گردد.

نصری در ادامه گفت: حالت دوم، سرمایه‌گذاران یا خودشان واجد زمین در حاشیه راه‌ها هستند یا بر اساس تحلیل‌های اقتصادی خود، محل مورد نظر را انتخاب و متقاضی احداث مجتمع خدماتی رفاهی در آن موقعیت می‌شوند که در این حالت، این اداره کل با تشکیل کمیته مکان‌یابی، نسبت به بررسی دقیق موقعیت درخواستی اقدام و در صورت تأمین ضوابط این سازمان بخصوص ضوابط ایمنی جاده‌ای و سایر فاکتورها مثل امکان تأمین آب در محل، اقدام به صدور موافقت اصولی می‌نماید.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان خراسان رضوی اعتبار موافقت اصولی‌های صادره را یک ساله عنوان کرد و افزود: در صورت ارائه اسناد مثبته دال بر پیگیری‌های بعدی متقاضی، موافقت اصولی تمدید می‌گردد.

وی این پیگیری‌ها را شامل اخذ مجوزهای سایر ادارات به منظور واگذاری زمین‌های دولتی یا تغییر کاربری زمین‌ها و متعاقباً اخذ پروانه ساختمانی عنوان کرد و گفت: سرمایه‌گذاران حداکثر ۴۸ ماه فرصت دارند تا نسبت به اخذ مجوزهای لازم و احداث مجتمع اقدام نمایند در غیر این صورت موافقت اصولی‌های صادره لغو می‌گردد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی با اشاره به نقش انکارناپذیری این مجتمع‌ها در ارتقاء سطح ایمنی راه‌ها ادامه داد: احداث مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین‌راهی در اولویت‌های مهم سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قرار دارد.

ابراهیم نصری در ادامه از بهره‌برداری سه مجتمع خدماتی رفاهی جدید در محورهای درگز-لطف آباد، سبزوار-سه راهی دوغایی و سبزوار-اسفراین در هفتهٔ دولت خبر داد و گفت:‌ در حال حاضر ۳۲ مجتمع خدماتی رفاهی بین‌راهی در جاده‌های استان خراسان رضوی در حال بهره‌برداری و ۲۰ مجتمع نیز در حال ساخت هستند که انشالله با تکمیل و شروع به بهره‌برداری از آن‌ها، خدمات رفاهی بین‌راهی در سطح استان به شکل قابل‌توجهی ارتقاء خواهد یافت.

این مقام مسئول به اشتغال ایجاد شده ناشی از سرمایه‌گذاری در این بخش نیز اشاره کرد و گفت: مجوزهای این مجتمع‌ها در ۴ درجه، با توجه به وسعت و امکانات مجتمع درجه‌بندی می‌گردد و هر مجتمع، بسته به درجه، بین ۲۰ تا ۵۰ نفر اشتغال مستقیم و ۱۰ تا ۴۰ نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد می‌نماید.

نصری مشوق‌های در نظر گرفته شده برای سرمایه‌گذاران را در این بخش قابل توجه عنوان کرد و گفت: به منظور جذب سرمایه‌گذاران، ضوابط و حداقل‌های این سازمان برای صدور موافقت اصولی مجتمع‌های خدماتی رفاهی ساده‌تر شده و در راستای حمایت از سرمایه‌گذاران نیز کمک‌های بلاعوض مانند پرداخت کلیه هزینه‌های احداث راه‌های ورود و خروج مجتمع و نصب تابلوهای راهنمای مجتمع توسط این سازمان در نظر گرفته شده است. همچنین مشوق‌های جداگانه‌ای هم برای سرمایه‌گذارانی که در موقعیت‌های مورد نظر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اقدام به ساخت مجتمع می‌نمایند پیش‌بینی خواهد شد.

وی در خاتمه ضمن دعوت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به مشارکت در این اقدام عام‌المنفعه اعلام کرد: کلیه اطلاعات مورد نیاز سرمایه‌گذاران از قبیل ضوابط صدور موافقت اصولی و پروانه بهره‌برداری، نقشه وضعیت قرارگیری مجتمع‌های موجود، نقشه موقعیت مکانی موافقت اصولی‌های صادره، نقشه موقعیت نقاط پیشنهادی به سرمایه‌گذاران و ... در پورتال اینترنتی این اداره کل به آدرس www.razavi.rmto.ir قرار گرفته است؛ ضمن اینکه ادارهٔ بازرگانی و سرمایه‌گذاری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان نیز آمادگی ارائه اطلاعات و مشاوره‌های لازم به سرمایه‌گذاران این حوزه را داشته و در صورت احراز شرایط، نسبت به صدور موافقت اصولی اقدام می‌نماید.

نظر شما