شناسهٔ خبر: 41103 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه‌آهن جنوب خبر داد:

افتتاح خط دوم راه‌آهن اهواز - انديمشك تا پايان امسال/ تشریح مسائل فنی پدیده فرار خط در محور جنوب

عبدالکریم درویش زاده مدیرکل راه‌آهن جنوب گفت: با برگزاری جلساتي كه اخيرا با پيمانكار پروژه خط دوم راه‌آهن اهواز-اندیمشک در ستاد برگزار گردید، اميدواريم حداكثر در پايان سال شاهد افتتاح اين خط باشيم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه‌آهن جنوب عبدالكريم درويش زاده اظهار داشت: خط دوم اهواز - انديمشك به طول ۱۴۰ كيلومتر و با اعتبار ۲۴۰ ميليارد تومان در گذشته كلنگ‌زني و عمليات اجرايي آن آغاز شد كه اكنون عمليات زيرسازي اين طرح حدود ۹۳ درصد پيشرفت فيزيكي دارد. كار روسازي در بخش‌هايي كه عمليات زيرسازي به اتمام رسيده آغاز شده و ۶۵ كيلومتر از خط دوم اين مسير را نيز تكميل كرده‌ايم.

وي ادامه داد: به علت آنكه مشكلاتي براي پيمانكار اين طرح پيش آمد، براي مدتي روند كار كند شده اما با جلساتي كه اخيرا با پيمانكار در ستاد برگزار كرديم، اميدواريم حداكثر در پايان سال شاهد افتتاح اين خط باشيم.

عبدالكريم درويش زاده همچنین اظهار كرد: خارج شدن قطار مسافري خرمشهر - تهران از ريل در روزهاي گذشته كه باعث مسدود شدن خط شد، گفت: در تابستان امسال شدت گرماي استان خوزستان نسبت به مدت مشابه سال قبل و در پنجاه سال اخير بي‌سابقه بوده است كه اين موضوع براي راه‌آهن نيز مقداري مشكل‌ساز شد.

عبدالكريم درويش زاده ، اظهار كرد: محدوده راه‌آهن جنوب كه شامل هفت تپه به اهواز، بندر امام و خرمشهر، در كل تمام خطوط به جزء يك بلاك ۱۱ كيلومتري ( حد فاصل ايستگاه كارون به مياندشت) به صورت كامل با ريل‌هاي ال۶۰ و تراورس‌هاي بتني كه بهترين نوع روسازي در شبكه‌هاي راه‌آهن است، بازسازي شده است و خط فرسوده‌اي در محدوده اداره‌كل راه‌آهن جنوب وجود ندارد. وجود خط ريلي فرسوده در محور جنوب واقعيت ندارد.

وي افزود: اين‌كه گفته مي‌شود بخشي از خطوط راه‌آهن جنوب فرسوده شده است، واقعيت ندارد و فقط بخشي از خطوط در محدوده اداره‌كل راه‌آهن زاگرس خط U ۳۳ با تراورس فلزي است كه در حال بازسازي آن منطقه هستيم اما تمام خطوط محور جنوب به جزء ۱۱ كيلومتر، بازسازي شده كه مقدمات بازسازي اين ۱۱كيلومتر نيز در دست انجام است و در آينده نزديك كار بازسازي آن انجام خواهد شد.

درويش زاده با اشاره به اين‌كه در راه‌آهن جوشكاري ريل‌ها به چند روش انجام مي‌شود، تصريح كرد: يكي از اين روش‌ها جوشكاري طويل است كه فاصله بين دو ايستگاه به طور كامل جوشكاري و ريل پيوسته مي‌شود. در برخي از مناطق نيز متناسب با نياز و شرايط، جوشكاري منقطع انجام مي‌گيرد و ريل‌ها متناسب با شرايط منطقه در قطعات مختلف جوشكاري مي‌شوند.

وي ادامه داد: در منطقه خوزستان جوشكاري از نوع جوشكاري طويل است و فاصله بين دو ايستگاه به طور كامل جوشكاري مي‌شود. براي انجام اين‌ كار و با توجه به اين‌كه مي‌دانيم انبساط و انقباض در ريل‌ها اتفاق مي‌افتد، بر اساس روش‌هاي خاصي، كار جوشكاري را انجام مي‌دهيم. يكي از كارهايي كه در اين زمينه انجام مي‌گيرد آن است كه بايد درجه تعادل منطقه را طي يك پروسه چندين ساله بدست بياوريم و بر اين اساس، بايد در زمان جوشكاري دماي ريل‌هاي منطقه را به درجه حرارت تعادل برسانيم و سپس عمليات جوشكاري را انجام دهيم.

درويش زاده عنوان كرد: عمليات جوشكاري در منطقه در سال‌هاي گذشته، مورد توجه بوده و به درستي اجرا شده است اما افزايش درجه حرارت دما به بيش از آنچه در ۵۰ سال گذشته بوده، باعث شد تا دماي هوا از درجه تعادل بالاتر رود و انبساط طولي در ريل‌ها ايجاد شود و اين انبساط طولي به عنوان فشار در ريل، ذخيره و در مقطعي كه فشار از تحمل ريل و تراورس بالاتر مي‌رود و در يك نقطه، ضعف ايجاد شده و به شكل انحناء در ريل در مي‌آيد.

وي اظهار كرد: اگر در جاهايي كه قوس داريم اين اتفاق بيفتد، اين انحناء خود را نشان مي‌دهد و به سمت بيرون قوس هدايت مي‌شود و موج‌هايي را در ريل ايجاد مي‌كند. در خط مستقيم كمتر شاهد اين اتفاق هستيم. در مواقعي، فشار در ريل در حدي است كه به شكل يك زانوزدگي در محل اتصالات، جوش يا در وسط ريل اتفاق مي‌افتد و قابل شناسايي است اما در برخي از مواقع، وقتي كه قطار از منطقه عبور مي‌كند، تحت تاثير نيروهايي كه قطار وارد مي‌كند فرار خط در زير قطار اتفاق مي‌افتد و باعث مشكل مي‌شود.

درويش زاده تصريح كرد: به دليل اين‌كه اين مسايل و مشكلات شناسايي شود، بازديدهايي از خط اتفاق مي‌افتد. در اين زمينه دو روز پيش از آنكه شاهد خارج شدن قطار مسافري خرمشهر - تهران از ريل باشيم، از خط اهواز – هفت تپه بازديد انجام گرفت و مورد خاصي مشاهد نشد اما اين مساله فرار خط، در زمان عبور قطار اتفاق افتاد و پيش از اين اتفاق، چندين قطار بدون هيچ مشكلي عبور كرده بودند.

وي افزود: قطار خرمشهر- تهران در زماني كه بر روي ريل حركت مي‌كرد، در دو نقطه پشت سر هم فرار ريل زير قطار اتفاق مي‌افتد. قسمتي از خط در حد فاصل دو نقطه به شكل مستقيم جابه‌جا شده بود و در دو طرف آن، موج‌هايي ايجاد شده بود كه باعث فرار خط شد. در اين حادثه قطار فرار خط اول را رد مي‌كند و در فرار خط دوم، سه واگن انتهاي قطار از خط خارج مي‌شوند.

درويش زاده گفت: خوشبختانه در اين حادثه اتفاقي براي هيچكدام از مسافران پيش نيامد و در مدت كوتاهي و كمتر از يك ساعت، مسافران از واگن‌هايي كه از خط خارج شده بودند به واگن‌هاي ابتدايي قطار منتقل شدند و قسمتي از قطار كه از خط خارج شده بود، از قطار جدا و بخش سالم قطار به حركت خود ادامه داد و در ايستگاه‌هاي هفت تپه و انديمشك واگن به قطار اضافه شد.

وي ادامه داد: عمليات جمع‌آوري واگن‌هايي كه از خط خارج شده بودند، حدود يك ساعت زمان برد و خوشبختانه واگن‌ها صدمه زيادي نديده بودند. براي قطارهايي كه از تهران عازم اهواز بودند نيز تمهيدات لازم را در نظر گرفتيم و با ترميم خط در سريعترين زمان ممكن خط را آماده كرديم.

مديركل راه‌آهن جنوب عنوان كرد: متاسفانه در روزهاي گذشته خبري مبني بر خروج قطار از خط در محدوده شوش منتشر شد كه اين خبر صحت ندارد. پس از حادثه خروج خط قطار خرمشهر - تهران در نزديكي هفت تپه، در محدوده راه‌آهن جنوب هيچ‌گونه خروج از خط ديگري رخ نداده است و فقط در محدوده راه‌آهن زاگرس يك قطار مسافري در شوش دچار نقص فني شد كه اين نقص فني در كمتر از يك ساعت برطرف و قطار به مسير خود ادامه داد. بنابراين از رسانه‌هاي استان درخواست داريم پيش از تاييد صحت اخبار، خبري را منتشر نكنند.

كاهش سرعت قطارها براي جلوگيري از بروز حوادث در ساعات اوج گرما

درويش زاده در خصوص ارائه راهكارهايي براي جلوگيري از چنين حوادثي عنوان كرد: با توجه به اين‌كه از ساعت ۱۲ تا ۱۹ شاهد اوج گرما هستيم، در اين فاصله زماني جلوي قطارهاي مسافري، يك دريزين پيشرو همراه با كارشناس و نيروهاي متخصص اعزام مي‌شود تا در صورتي كه مشكلي روي خط بوجود آمده باشد، شناسايي و از ورود قطار به آن محدوده جلوگيري شود.

وي گفت: همچنين در نقاطي كه كارشناسان تشخيص مي‌دهند انبساط طولي در ريل ايجاد شده است، با ايجاد برش در ريل، افزايش طول ايجاد شده را خنثي كرده و با ايجاد اتصال، خط را مي‌بنديم. يكي ديگر از اقدامات جهت جلوگيري از چنين حوادثي، با توجه به اين‌كه شاهد افزايش سرعت در محدوده ريلي استان بوديم، به منظور كاهش شدت هرگونه سانحه احتمالي، سرعت حركت قطارها را در محدوده زماني ساعت ۱۲ تا ۱۹ كاهش داديم. اين اقدامات تا كنون موثر واقع شده و اميدواريم از بروز اتفاقات مشابه جلوگيري كنيم.

برچسب‌ها:

نظر شما