شناسهٔ خبر: 41110 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در سفر به خراسان جنوبی انجام شد:

بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی از پروژه‌های مسکن مهر و اراضی ۴۵۰ هکتاری زعفرانیه بیرجند

بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در سفر به خراسان جنوبی از پروژه‌های مسکن مهر و همچنین آماده‌سازی اراضی ۴۵۰ هکتاری زعفرانیه بیرجند و ۱۰۰ واحد خانه سازمانی بازدید کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی، در این سفر از پروژه‌های مسکن مهر و همچنین آماده‌سازی اراضی ۴۵۰ هکتاری زعفرانیه بیرجند و ۱۰۰ واحد خانه سازمانی بازدید و سپس در جلسه هیئت‌مدیره سازمان ملی زمین و مسکن حضور خواهند یافت.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در بازدید عظیمیان و هیئت همراه از پروژه‌های مسکن مهر بیان کرد: خراسان جنوبی برای ساخت ۳۱ هزار و ۲۴۷ واحد مسکن مهر تعهد داده بود که از این تعداد تاکنون ۹۰ درصد آن به اتمام رسیده و تنها ساخت و تکمیل ۹۵۰ واحد باقی‌مانده است.

به گفته وی اکثر این واحدها در تعاونی ۰۴ بیرجند هستند که این واحدها هم ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و در ۶۰۰ واحد از مجموع ۸۰۰ واحد مسکن آن نازک‌کاری به اتمام رسیده است و خدمات زیربنایی تأمین شده و مشکل فاضلاب آن در حال پیگیری است، اراضی پادگان ۴۵۰ هکتار است و ۱۵۰ هکتار آن در حریم گسل قرار دارد.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت پروژه، قراردادی با دانشگاه بیرجند برای انجام مطالعات لرزه‌نگاری و گسل بسته شده و توسط شرکت خدمات و توسعه خراسان وابسته به آستان قدس رضوی که در این پروژه مشارکت دارد، پیشنهاد شده است مطالعات طرح تفصیلی این اراضی بازنگری شود که در حال انجام و تصویب است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان عنوان کرد: این پروژه ۱۲۰ میلیارد تومان هزینه برای آماده‌سازی نیاز دارد.

در ادامه برنامه، عظیمیان و هیئت همراه از پروژه آماده‌سازی اراضی ۴۵۰ هکتاری زعفرانیه بیرجند بازدید کرد.

جعفری در خصوص این پروژه اظهار کرد: در سال ۱۳۸۲ توافقی بین وزارت دفاع و وزارت مسکن و شهرسازی وقت برای واگذاری هزار و ۵۰ هکتار از اراضی تحت اختیار وزارت دفاع و ارتش در بیرجند به وزارت مسکن صورت گرفت که بعد از انتقال سند به نام وزارت مسکن وقت در سال ۱۳۸۶، ۴۵۰ هکتار اراضی وارد محدوده خدماتی شهر شد و برای آن طرح تفصیلی تهیه شداین اراضی شامل آماده‌سازی، خیابان اصلی و فرعی، تأسیسات زیربنایی و تقاطع غیر همسطح است.

مدیرکل راه و شهرسازی افزود: در سال ۱۳۹۲، قرارداد با آستان قدس رضوی برای مشارکت در اجرای این پروژه منعقد شد و در حال حاضر این پروژه ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی تصریح کرد: تاکنون ۱۵۰۰ واحد آپارتمانی در قالب مسکن مهر در این پروژه واگذار شده و پیش‌بینی می‌شود پس از تکمیل پروژه ۶۰ هزار نفر بتوانند در این پروژه جانمایی شوند. از  ۴۵۰ هکتار، ۸۰ هکتار مسکونی و بقیه تجاری و مسکونی است.

معاون وزیر و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در جلسه‌ای که در محل اراضی زعفرانیه برگزار شد، اظهار کرد: ساخت این پروژه برای بازه زمانی ۳۰ ماهه تعریف شده که ۱۸ ماه دیگر برای تکمیل آن فرصت باقی‌مانده است.

وی با بیان اینکه جامعه هدف ما در این پروژه اقشار کم‌درآمد و بدون ملک هستند، تصریح کرد: این مجموعه ظرفیت ۱۲ هزار واحد مسکونی برای جمعیت حدود ۶۰ هزار نفر را دارد که تعدادی از واحدها تجاری و تعدادی هم مسکونی ساخته می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: خدمات روبنایی در مسکن‌های مهر باید انجام شود و در این راستا هر استانی که دوسوم هزینه را تأمین کند، وزارت راه و شهرسازی یک‌سوم دیگر را تأمین خواهد کرد.

قرارداد مشارکت زعفرانیه بیرجند پروژه الگویی برای کشور

عظیمیان اظهار کرد: قرارداد مشارکت و همکاری راه و شهرسازی و آستان قدس رضوی با وسعت ۴۵۰ هکتار می‌تواند الگوی مناسبی در کشور شود و همکاری خوب و ارزنده‌ای ایجاد کند.

وی تأکید کرد: نگاه دولت در اجرای پروژه‌های زیربنایی صرفاً اقتصادی نیست بلکه تأمین سرانه‌های مورد نیاز مردم هر شهر از جمله بیمارستان، راه، مدرسه، فضای سبز و غیره از مهم‌ترین رویکردها و برنامه‌های دولت تدبیر و امید است.

وی یادآور شد: ایجاد کمربند سبز، معبرهای مناسبت برای سهولت رفت و آمد، سرانه‌های خدماتی و مسکونی وقتی تأمین شد، آن وقت دولت به اهداف یاد شده خواهد رسید.

به گفتهٔ وی البته باید منابع مالی دولت هم در نظر گرفته شود، اما اصل برای ما این موضوع نیست.

عظیمیان ادامه داد: شهرداری به عنوان یک نهاد ۱۰۰ درصد عمومی، عهده‌دار مسئولیت خدمات‌رسانی به مردم است.

وی یادآور شد: در اجرای آماده‌سازی ۴۵۰ هکتار از اراضی یادشده، آستان قدس رضوی با دولت همکاری می‌کند، امیدواریم هر دو بخش به اهداف خود در این پروژه برسند.

وی تصریح کرد: پیشنهاد شد، تغییراتی در این پروژه از لحاظ تفکیک و حدنصاب کاربری داده شود که تا پایان کار در پروژه روند انعطاف‌پذیری وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: در اجرای پروژه نباید رویه غیرمنعطف و خشک داشته باشیم، باید منافع خود را هر روز بررسی و با توجه به آن تصمیم‌گیری کنیم.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در خصوص مسکن اجتماعی هم گفت: این زمین‌ها در همه استان‌ها تعیین تکلیف شده و توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مشخص می‌شود.

عظیمیان افزود: وظیفه اول شروع کار برای مسکن اجتماعی که تأمین زمین بوده است توسط ما انجام و ابلاغ شده که به صورت رایگان تحویل می‌شود.

وی در ادامه درباره تأمین زیرساخت مسکن مهر، یکی از مشکلات مهم موجود را مربوط به فاضلاب دانست و گفت: یکی از استان‌هایی که همکاری خوبی بین دستگاه‌ها با وزارتخانه در رفع مشکلات زیرساختی دارد خراسان جنوبی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی و هیئت همراه پس از این جلسه به اداره کل راه و شهرسازی رفت تا با حضور اعضاء هیئت‌مدیره در جلسه هیئت‌مدیره سازمان ملی زمین و مسکن حضور یابد.

نظر شما