شناسهٔ خبر: 41122 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار حوزه دریایی در هفته ای که گذشت:

بهره برداری از بندر جزیره هندورابی/ افزایش ظرفیت پذیرش کشتی‌ها در بندر شهید باهنر با انجام دو پروژه لایروبی/ بازید اعضای کمیسیون عمران مجلس از بندر شهید رجایی

بهره برداری از بندرگاه و فرودگاه جزیره هندورابی‎ انجام ۶۰ درصد عملیات تجاری بندری کشور در بندر شهید رجایی، افزایش صادارات کالا از بندر خرمشهر به بنادر عراق و کویت، بهره برداری از بندر جزیره هندورابی،افزایش ظرفیت پذیرش کشتی‌ها در بندر شهید باهنر با انجام دو پروژه لایروبی و افتتاح طرح تعریض موج شکن شرقی و پست اسکله رو رو جزیره کیش اهم اخبار حوزه دریایی در هفته ای که گذشت، است.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:اسحاق جهانگیری که عصر دوشنبه به همراه وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و به منظور بهره برداری از چندین طرح عمرانی، گردشگری و اقتصادی به جزیره کیش سفر کرده است با حضور در جزیره هندورابی ، بندر این جزیره را افتتاح کرد.

این بندر تدارکاتی و مسافری دارای یک بازوی اصلی به طول هزار و ۳۰ متر و عرض ۱۰ متر و یک بازوی فرعی به طول ۳۴۰ متر و عرض ۸ متر است.فاصله دهانه دو بازو از یکدیگر ۴۲۰ متر و عرض دهانه ورودی ۱۲۰ متر با عمق ۱۰ متر و قطر چرخش ۳۰۰ متر است.

مساحت دایک استحصالی ۴.۲ هکتار و ارتفاع تاج آن از سطح دریا ۶.۵ متراست .

با ویژگی های موجود در این بندر، شناور طرح ، مسافری کروز با طول ۱۵۰ متر امکان پهلوگیری در این بندر را دارند و یک پست اسکله شناور برای ظرفیت ۴۰۰ هزار مسافر در سال در نظر گرفته شده است .
بندر هندورابی دارای پایانه مسافری با ظرفیت پذیرش سالانه ۴۰۰ هزار مسافر است که در شرایط کنونی به گردشگران خدمات ارائه می دهد .

برای ساخت بندر هندورابی نیاز به جابه جایی مرجان های منطقه بود که سال گذشته در اردیبهشت ماه ۹۴ با رعایت مسائل زیست محیطی انجام گرفت که طی عملیاتی و برای اجرای موج شکن ها ۶۰ هزار قطعه مرجان جابه جا شد که ۵۰ هزار قطعه آن در زیر موج شکن و ۱۰ هزار قطعه نیز در پشت دایک ساحلی قرار داشتند .

در زیر مروری داریم بر اهم اخبار حوزه دریایی در هفته ای که گذشت...

انجام ۶۰ درصد عملیات تجاری بندری کشور در بندر شهید رجایی/ قدردانی مجلس از سازمان بنادر برای افزایش ظرفیت در بندر شهید رجایی

امروز چهارشنبه ۲۸ تیرماه بندر شهید رجایی میزبان نمایندگان مجلس شورای اسلامی و هم‌چنین محمد سعید نژاد معاون وزیر راه و شهرسازی است.

در این مراسم سعید نژاد بابیان اینکه از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی کردیم تا سفری بندری برای اعضای کمیسیون عمران مجلس ترتیب بدهیم، گفت: اکنون موفق شده‌ایم در اولین سفر در خدمت جمعی از نمایندگان مجلس در این کمیسیون باشیم.

وی ادامه داد: بندر شهید رجایی بزرگ‌ترین و مؤثرترین بندر تجاری ایران است که به‌عنوان دروازه واردات و صادرات و تنظیم‌کننده نبض اقتصاد کشور، طی سالهای اخیر حرکتی را برای جهانی‌شدن و گرفتن سهم بیشتری از حمل‌ونقل دریایی و تجارت بین‌المللی آغاز کرده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: در سال گذشته حدود ۶۰ درصد عملیات تجاری بندری کشور در این بندر انجام شد.

وی توضیح داد: این بندر در مهم‌ترین نقطه دریایی جهان واقع‌شده و ممتازترین بندرکشور است. ویژگی شاخص این بندر واقع‌شدن در نزدیکی تنگه هرمز است که در سال حدود ۵۰ هزار شناور با پرچم کشورهای مختلف دنیا از تنگه هرمز عبور می‌کنند.

سعید نژاد هم‌چنین به نقش سازمان بنادر در مسئولیت آبراهای حاکمیتی و بین‌المللی بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی اشاره کرد و گفت: این نقش سازمان نقشی بی‌بدیل و بسیار مهم است و سازمان بنادر و دریانوردی در ۳۷ کنوانسیون بین‌المللی عضویت دارد.

صادارات کالا از بندر خرمشهر به بنادر عراق و کویت افزایش یافت

عادل دریس گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون در مجموع بیش از ۳۰۳ هزار و ۸۹۳ تن کالا از بندر خرمشهر به کشورهای عراق و کویت صادر شده است.

وی در ادامه افزود:این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۵۲ درصدی را نشان می دهد.

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر با اعلام صادرات بیش از ۱۸۶ هزار و ۳۳۵ تن کالا از بندرخرمشهر به کشور عراق اظهار داشت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد ۱۰۰ درصدی برخوردار است.

دریس میزان صادرات از بندرخرمشهر به کشور کویت طی این مدت را ۱۱۷ هزار و ۵۵۸ تن عنوان کرد.

به گفته وی عمده اقلام صادراتی را مصالح ساختمانی، مواد معدنی، تره بار، آهن آلات و مصنوعات فلزی تشکیل می‌دهد.

بندر خرمشهر با برخورداری از ۲۰ پست اسکله، مجاورت با کشورهای حوزه خلیج فارس، اتصال به کریدور بندرامام خمینی، شلمچه و عراق و بهره مندی از سیستم حمل و نقل چندوجهی به عنوان مهم‌ترین بندر کشور در زمینه صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس شناخته می‌شود.

افزایش ظرفیت پذیرش کشتی‌ها در بندر شهید باهنر با انجام دو پروژه لایروبی

محمدمحسنی ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده به منظور پاسخگویی به نیاز مشتریان بندر برای پذیرش کشتی های با آبخور بالا در سال ۹۶ دو پروژه لایروبی در بندر شهید باهنر آغاز شد؛ در بخش نخست عمق محدوده ای به ابعاد ۴۰۰ متر طول و ۵۰متر عرض پای اسکله های جنرال کارگو به عمق ۱۲ متر یافت که این اقدام مهم به منظور حضور طولانی مدت در زمان بارگیری کشتی های حمل مواد معدنی صادراتی صورت پذیرفت و از این پس بندر شهید باهنر آماده پذیرش کشتی های "افرا مکس" است.

وی افزود: پروژه دوم لایروبی نگهداری کانال داخلی بندر شهید باهنر می باشد که همزمان با پروژه نخست، برداشت ۱۵۰ هزار مترمکعب لای از کانال داخلی بندر برای نگهداری عمق و تامین ایمنی  تردد شناورهای با آبخور بالا در حال انجام است.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر خاطر نشان کرد: پایانه نفتی بندر شهید باهنر به عنوان تنها پایانه پذیرش کشتی های LPG صادراتی استان است که امسال پروژه حذف عوارض موجود در محل پهلوگیری کشتی های نفتی نیز اجرا شد.

وی اضافه کرد: این پایانه تا پیش از این، تنها توانایی پذیرش تانکرهای با آبخور ۹ متر را داشت که با حدف این عوارض از محدوده، بندر توانایی پذیرش کشتی هایی با آبخور ۱۱ متر را به دست آورد.

 محسنی یادآور شد: از دیگر اقدامات انجام شده در سال جاری در ارتباط با ایمنی دریانوردی در حوزه مرکز و شرق استان، برنامه ریزی سه مورد عملیات هیدروگرافی برای پایش مستمر و تعیین رژیم رسوب گذاری آبراه و حوضچه بنادر است که تا کنون دو مورد عملیات آبنگاری به اتمام رسیده که ۵۰ درصد از برنامه های پیش بینی شده جلو می باشد.

وی در پایان به تشریح مزایای اجرای پروژه های مذکور پرداخت و گفت: از منظر اقبال صاحبان کالا و فایده و صرفه اقتصادی و تاثیر مستقیم بر افزایش حجم فعالیت بندر نیز حائز اهمیت است به نحوی که به واسطه ترافیک روان و سرعت بالای ارایه خدمات بندر شهید باهنر بسیاری صاحبان کالا و صنایع در حال مذاکره برای ورود کشتی های تا تناژ بارگیری ۵۰ هزار تن و ورود کالای عمده به بندر هستند‌.

لازم به ذکر است، از جنبه عملیاتی نیز این پروژه باعث رشد چشمگیری در توان عملیاتی بندر با توجه به محدودیت اراضی بندر دارد. از لحاظ اقتصادی براساس مدل مربوطه بررسی شده قبل از اجرا، بازگشت هزینه بکار رفته در پروژه های مذکور در کمتر از یک سال از محل افزایش درآمدهای دریایی ناشی از پذیرش کشتی های بزرگتر قابل حصول است که جزو پروژه های زودبازده کشور  برای تحقق شعار "اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال" در سال ۹۶ به شمار می رود.

چهارگام بلند سازمان بنادر برای رونق بیشتر بندر شهید رجایی

اله مراد عفیفی پور در این نشست که با حضور حدود ۵۰ نفر از مدیران شعب و نمایندگان شرکت های کشتیرانی در سالن کنفرانس بندر شهید رجایی برگزار شد، اظهار کرد: شرکت های کشتیرانی را در تمامی سطوح به عنوان همکار خود می دانیم و تلاشمان این است که پاسخگوی مطالبات و نیازها و خواسته های آنها باشیم که این جلسه نیز با همین هدف تشکیل شد و بر استمرار آن تأکید داریم.

وی از دیگر اهداف برگزاری این نشست را هم اندیشی و استفاده از نقطه نظرات شرکت های کشتیرانی در روند توسعه بندر عنوان کرد.

عفیفی پور گفت: با توجه به اینکه بندر شهید رجایی بیش از ۸۰ درصد عملیات کانتینری کشور را پشتیبانی می کند، بنابراین بیشترین توجه و برنامه های سازمان بنادر بر روی توسعه این بندر معطوف شده است.

وی عمده این برنامه ها را در زمینه ایجاد زیرساخت ها و تأمین تجهیزات استراتژیک عنوان کرد و افزود: فاز دو توسعه کانتینری بندر شهید رجایی در مرحله نهایی بهره برداری است و فاز سه نیز که برای پهلوگیری کشتی های با ظرفیت بالای ۱۸هزار TEU کانتینر پیش بینی شده، در حال اجراست و با بهره برداری از این فاز، ظرفیت بندر به ۸ میلیون TEU کانتینر افزایش می یابد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از فراهم شدن حضور سرمایه گذاران خارجی در مزایده ترمینال اپراتورهای بندر شهید رجایی به عنوان اقدامی مهم به منظور دستیابی به بازارهای بین المللی و ایجاد رونق بیشتر سخن گفت و افزود: انتخاب و معرفی پورت اپراتور ترمینال های ۱ و ۲ بندر شهید رجایی در مرحله نهایی است.

این مقام مسؤول خاطرنشان کرد: توسعه فعالیت های اقتصادی دارای ارزش افزوده و ایجاد صنایع اشتغالزا از اولویت های سرمایه گذاری در اراضی ۲۴۰۰ هکتاری الحاقی به بندر به عنوان یک شهر لجستیکی است

عفیفی پور با بیان اینکه اقدامات یاد شده برای رونق بندر شهید رجایی و شکوفایی اقتصاد کشور صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: علاوه بر این، عملیات ساخت سه پست اسکله نفتی طی تیرماه جاری با حضور مدیرعامل سازمان بنادر آغاز شد. این اسکله ها ویژگی های منحصربفردی دارند از جمله اینکه با بهره برداری از آنها امکان پهلوگیری کشتی ها با ظرفیت های مختلف بین ۵ تا ۱۰۰هزار تن فراهم می شود.

طرح تعریض موج شکن شرقی و پست اسکله رو رو جزیره کیش افتتاح شد

اسحاق جهانگیری که در سفری دو روزه و به منظور بازدید و افتتاح چندین طرح عمرانی و گردشگری عصر امروز (دوشنبه) وارد جزیره کیش شده است به منظور بهره برداری از طرح تعریض موج شکن شرقی و احداث ۲۴ پست اسکله رو – رو بتنی به همراه دیگر مسئولان در بندر تجاری کیش حضور یافت.

با احداث این طرح خدمات دهی هیدرولیک به کشتی هایی با ظرفیت ۵۰۰ تا ۵ هزار تن امکان پذیر می شود .

اسکله های رو – رو (Link span) با قابلیت تنظیم ارتفاع به منظور پهلو گیری بارجها و لندینگ کرافت ها ساخته شده که تسهیل و تسریع فعالیت ها، ساماندهی امور، دسترسی آسان مراجعه کنندگان به محل ترخیص کالاها، کاهش تردد ماشین های سنگین در بندر و افزایش نظم انجام فعالیت ها از جمله مزایای ساخت اسکله رورو در بندرگاه کیش است.

طول ناحیه تعریض شده این طرح ۶۱۵ و عرض آن ۱۷ تا ۳۲ متر است.

تعداد اسکله های لندینگ کرافت ۱۸ پست با ظرفیت ۷۰۰ تا ۲ هزار تن و تعداد اسکله های بارج آن شش پست با ظرفیت یک هزار تا پنج هزار تن است .

این طرح با حجم سرمایه گذاری ۲۸۵ میلیارد ریال ایجاد شده و برای ۴۰ نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی ایجاد کرده است .

واحد صنعتی تولید تجهیزات پزشکی و دارویی مهان مد، پارک آبی اوشن، نیروگاه و آب شیرین کن جنوب جزیره، هتل پنج ستاره ویدا، مجموعه فرهنگی و تفریحی آوای خلیج فارس، مارینا و مرکز تفریحات دریایی طرح هایی هستند که با حضور معاون اول رئیس جمهوری به طور رسمی به بهره برداری خواهد رسید.

اسکله ۳۵ هزار تنی، کشتی اقیانوس پیمای سانی، شهرک مسکونی فاز ۳ نوبنیاد، کلبه هور تا کشتی یونانی، پروژه مسکن سبز از طرح هایی است که امروز جهانگیری از آنها بازدید می کند.

فرودگاه و بندرگاه جزیره هندورابی نیز از طرح هایی است که روز سه شنبه با حضور معاون اول رئیس جمهور به بهره برداری می رسد.

دراین سفر عباس آخوندی وزیر راه و شهر سازی و اکبر ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی و علی عابد زاده رییس سازمان هواپیمایی کشوری نیز در این سفر اسحاق جهانگیری را همراهی می کنند.

جزیره کیش با ۹۱.۵ کیلومتر مربع مساحت در ۱۸ کیلومتری سرزمین اصلی در آب های نیلگون خلیج همیشه فارس در استان هرمزگان واقع شده است.

نظر شما