شناسهٔ خبر: 41135 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

با دستور الهام علی اف؛

آغاز اجرای تفاهمنامه ریلی جمهوری آذربایجان و ایران/ راه‌اندازی کریدور حمل ونقل ریلی شمال - جنوب طی ماه‌های آینده/ تلاش برای اتصال خطوط راه‌آهن ۲ کشور

ریل رئیس جمهوری آذربایجان فرمان آغاز اجرای تفاهمنامه ریلی امضا شده میان این کشور و جمهوری اسلامی ایران را صادر و شرکت راه‌آهن کشورش را موظف به اجرای مفاد این تفاهمنامه کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا، تفاهم‌نامه توسعه خطوط ریلی بین جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران پنجم ماه مارس (۱۵ اسفندماه سال گذشته) در جریان سفر رسمی الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان به ایران، میان شرکت‌های راه‌آهن ۲ کشور امضا شده بود

الهام علی‌اف در این فرمان که در سایت رسمی رئیس جمهوری آذربایجان منتشر شد، شرکت راه‌آهن این کشور را موظف به اجرای مفاد این تفاهمنامه کرد

بر اساس این فرمان، وزارت خارجه جمهوری آذربایجان نیز موظف شد، انجام اقدامات تشریفاتی لازم برای به اجرا گذاشته شدن این تفاهمنامه را به جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کند

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در راستای اتصال خط ریلی ۲ کشور در قالب تکمیل دالان بین‌المللی حمل و نقل شمال – جنوب همکاری می‌کنند.

همچنین به گزارش پایگاه خبری آذرنیوز، انتظار می‌رود ایران و آذربایجان در ماه‌های آینده ارسال کالا و محموله‌های باری از طریق کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب که اروپا و آسیا را به یکدیگر پیوند می‌دهد، آغاز کنند.

تهران و باکو ظاهرا در تلاش‌اند تا میزان مبادلات تجاری خود را افزایش دهند. حجم مبادلات ۲ کشور در طی سال گذشته با ۷۸ درصد افزایش به ۲۲۱.۲ میلیون دلار رسیده است.

محمد ابراهیمی، مشاور سفارت ایران در باکو در این‌باره گفته است: هدف گسترش همکاری‌ها بین ۲ کشور همسایه در آینده نزدیک و با ساخت خط آهن قزوین-رشت که یک بخش مهم از پروژه اتصال راه‌آهن‌های ۲ کشور به یکدیگر است، محقق خواهد شد.

۲ کشور همسایه ایران و آذربایجان در تلاش‌اند تا خطوط راه‌آهن خود را به هم متصل کنند که این بخشی از کریدور شمال-جنوب به شمار می‌رود. پیش بینی می‌شود این کریدور در آینده نزدیک راه‌اندازی شود.

این پروژه ریلی پس از تکمیل، ایران را به بازارهای اروپایی و آسیایی متصل خواهد کرد.

آذربایجان پیشتر موافقت کرده بود که ۶۰ میلیون یورو برای توسعه تاسیسات راه‌آهن در شهر آستارای ایران اختصاص دهد.

برای تکمیل ارتباطات ریلی این کریدور ترانزیتی، ایران پیشتر با ساخت خطوط ریلی در بخش‌های شمالی کشور و امتداد شبکه ریلی خود به مناطق مرزی با آذربایجان از طریق شهرهای آستارای ایران و آستارای آذربایجان موافقت کرده بود.

طرح اولیه شامل مسیرهای ریلی قزوین-رشت و رشت-آستارا بود. در عین حال، آذربایجان نیز پروژه‌ای را برای امتداد شبکه ریلی خود به مرز با ایران به اجرا گذاشته بود.

اما طرفین همچنان باید در مورد تامین مالی پروژه احداث خط آهن ۱۶۴ کیلومتری رشت به آستارا مذاکره کنند.

کوریدور شمال-جنوب راه‌آهن کشورهای ایران و آذربایجان را به یکدیگر متصل می‌سازد و ارتباطات حمل و نقل ریلی گسترده تری را میان کشورهای ایران، هند، آذربایجان، روسیه، ترکمنستان و قزاقستان ایجاد می‌کند.

نظر شما