شناسهٔ خبر: 41148 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی:

تاکید بر نهادینه شدن نقش جایگاه سازمان به عنوان مرجعی تخصصی و حرفه‌ای

حسین کامران رئيس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی در مراسم اعطای احکام کمیسیون ژئوتکنیک دوره هفتم سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان‌رضوی ، بر ارتباط موثر علمی سازمان با دانشگاه‌ها تاکید کرد .

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهندس كامران ديسفانی رئیس سازمان نظام‌مهندسی‌ساختمان استان خراسان‌رضوی در سمینار طرح لرزه‌ای دیافراگم‌ها (سقف‌ها) و نکات کاربردی اتصالات از پیش تایید شده که به همت گروه تخصصی عمران  سازمان در تالار سازمان برنامه و بودجه خراسان رضوي برگزار شد، گفت:  همانطور که دانشگاه به عنوان مرجعی علمی شناخته شده سازمان نیز باید در میان مردم و دستگاه های اجرایی به عنوان یک مرجع تخصصی و حرفه ای شناخته شود.

مهندس كامران به تجربه های ارشادی سازمان نسبت به دیگر دستگاه ها اشاره کرد و افزود: امروزه اگر هر دستگاه یا اركاني به نظر کارشناسی و تخصصی در حوزه های مختلف مهندسی ساختمان نیاز داشته باشد؛ سازمان را به عنوان یک مرجع حرفه ای و تخصصی در کنار خود بداند و باید همه ما به سمت این جایگاه حرکت کنیم.

وی افزود:کنترل مسئله مهمی است اما اینکه همه ظرفیت های سازمان در خدمت کنترل باشد، سازمان را از رسیدن به جایگاه اصلی خود باز می دارد و باید به مباحث ارشادی و ارتباط موثر با دانشگاه و دیگر دستگاه ها توجه کنیم.

رئيس هيئت مديره سازمان با اشاره به انتخاب اعضای کمیسیون ژئوتکنیک در همین راستا تصریح کرد: اعضای کمیسیون ها به عنوان بازوان سازمان می توانند بر ایجاد ارتباط موثر با دیگر دستگاه ها نظیر دانشگاه برای رسیدن به این جایگاه موثر باشند.

مهندس بهروز پیراسته دبیر سازمان نیز در ابتدای این نشست با اشاره به تدوین نظام نامه و شیوه نامه جدید کمیسیون ژئوتکنیک، گفت: اعضاي توانمند و متخصص اين کمیسیون می توانند با همراهی و همفکری هم این شیوه نامه را بخوبی تدوین و تنظیم کنند.

در ادامه هر یک از اعضای این کمیسیون به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی از قول مهندس علی کیانی از اعضای کمیسیون ژئوتکنیک سازمان در این جلسه نوشت: تجربه نشان داده است که در حوزه کنترل سازه، ژئوتکنیک و مباحث مختلف هدف تنها نقادی پای یک مهندس نیست بلکه در کنار آن باید نکات تجربی و کاربردی بصورت محترمانه به مهندسان منتقل شود.

به گفته وي، باید آموزش توأم با فعالیت های عملی و کاربردی باشد و  تا متخصصین این حوزه بتوانند مباحث تجربی و اجرایی را در فضایی صمیمانه و در کمال تفاهم و همکاری به مهندسان منتقل کنند.

وی با تاکید بر حفظ جایگاه ارشادی سازمان در کنار ابعاد کنترلی و نظارتی بیان کرد: سازمان در کنار مباحث حرفه ای یک جایگاه ارشادی نیز دارد.

دکتر علی اولیایی دیگر عضو کمیسیون ژئوتکنیک نیز تصریح کرد: از اهداف کمیسیون، ارتقای نام سازمان و حفظ صداقت سازمانی است و با پر رنگ تر کردن نقش ارشادی سازمان امیدواریم بتوانیم سطح کیفی ساختمان ها را بالا ببریم.

مهندس حمید خبیری نوغانی دیگر عضو کمیسیون با تاکید بر احیای کمیسیون ژئوتکنیک گفت: ارتقای کیفی ساختمان ها در گرو کمیسیونی توانمند است که به عنوان بازویی کمک رسان و متخصص برای سازمان به وظایف محوله عمل نماید.

دکتر علی اخترپور عضو دیگر کمیسیون ژئوتکنیک استفاده از تجربه و تخصص را عامل موثری در ارتقای فعالیت ها دانست و گفت: مهندسی تعادل بین اقتصاد و ایمنی است که با توجه به این نکته در حوزه ژئوتکینیک نباید با سخت گیری غیر کارشناسی هزینه های زیادی را بر کارفرما تحمیل کرد و در مقابل نباید با ساده انگاری سازه را دچار مشکل کرد.

این عضو کمیسیون در ادامه بر ارتباط موثر سازمان با دانشگاه تاکید کرد و گفت: خیلی از مباحث اجرایی و مهندسی که هم اکنون مورد سوال است می توان با هزینه های ناچیزی در دانشگاه مورد بررسی قرار بگیرد.

دکتر امیر بذر افشان دیگر عضو کمیسیون ژئوتکنیک نیز افزود: در نظر گرفتن مسائل علمی و دانشگاهی در کنار مسائل تجربی در انتخاب اعضای این کمیسیون نقطه عطفی در ارتقای فعالیت کمیسیون ژئوتکنیک خواهد بود.

شايان ذكر است؛ اعضای کمیسيون ژئوتکنیک دکتر علی اختر پور، دکتر علی اولیائی، دکتر امیر بذرافشان، مهندس حمید خیبری نوغابی، دکتر سید احسان سیدی حسینی نیا، مهندس علی کیانی و دکتر رضا نادری احکام خود را از  مهندس كامران رئيس سازمان، مهندس پيراسته دبیر سازمان و خانم مهندس اکبری مدیرگروه ها و کمیسیون های تخصصی دریافت کردند.

نظر شما