شناسهٔ خبر: 41232 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

عابدزاده مطرح کرد:

افزایش ۶ برابری پروازی‌های حج در برخی روزها/ دیپلماسی کشور به صنعت هوایی کمک کرده است/ مجلس موانع موجود در صنعت هوایی را رفع کند

علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه امسال پروازهای حج همزمان با انجام پروازهای تابستانی انجام می‌شود و ممکن است پیک پروازی در فرودگاه‌ها ایجاد شود، گفت: به علت شرایط خاصی که در فرودگاه مدینه بوجود آمده، در برخی روزها انبوهی از پروازها به آن انجام و از این فرودگاه به مقصد فرودگاه‌های کشور انجام شود و این نشان می‌دهد در برخی روزها پروازهای حج ما ۵ تا ۶ برابر افزایش می‌یابد

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی علی عابدزاده اظهار داشت: خوشبختانه با توسعه صنعت هوانوردی، استفاده از حمل و نقل هوایی دیگر به یک قشر خاصی تعلق ندارد و حمل و نقل جزئی از حمل و نقل عمومی شده است.

وی ادامه داد: امروز با پیشرفت و توسعه صنعت هوانوردی، این بخش از حمل و نقل سهم بسیار زیادی در جابجایی مسافران داشته و توانسته سهم قابل توجهی در حمل و نقل عمومی داشته باشد

صنعت هوانوردی هیچ سهمی از بودجه عمومی ندارد

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: در حالی که سایر شقوق حمل و نقل هزینه‌های بسیار زیادی را از اعتبارات دولت صرف توسعه خود می‌کنند اما صنعت هوانوردی هیچ سهمی از بودجه عمومی ندارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه رشد صنعت هوانوردی سالانه به ۹ درصد رسیده است، گفت: با تمام موانعی که بر سر راه این صنعت وجود داشت خوشبختانه رشد حمل و نقل هوایی به عدد قابل قبولی رسیده است.

وی با اشاره به مشکلات این صنعت و این بخش از حمل و نقل اظهار داشت: در سال‌های گذشته حمل و نقل هوایی کشورمان با تحریم‌های شدید غربی‌ها مواجه بود و اساسا اولویت کشور توسعه حمل و نقل هوایی نبود برای اولویت‌ها در جای دیگری هزینه می‌شد.

عابدزاده گفت:‌ از سوی دیگر ساختار اقتصادی کشورمان دچار بحران‌های غیرقابل انکاری بود و درحالی که ایرلاین‌ها هزینه‌های زیادی برای انجام پروازها انجام می‌دادند اما اجازه نداشتند قیمت‌ها را واقعی کنند بنا بر این امروز همه مدیران بخش حمل و نقل راه سختی را در پیش دارند تا این صنعت به توسعه برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ما برای این صنعت نیاز به مقررات و ضوابط جدید داریم و می‌توانیم از عهده این کار بربیاییم چرا که از بودجه عمومی استفاده نمی‌کنیم و ثابت شده است که استفاده از بودجه عمومی هم نمی‌تواند به ما کمکی کند.

عابدزاده تاکید کرد: متاسفانه اساسنامه‌های شرکت فرودگاه‌ها و شرکت‌های فعال در صنعت هوانوردی را محدود کرده‌اند که از قوه مقننه و قانون گذاران می‌خواهیم که این موانع را برطرف سازند. بنابراین راه بسیار سختی را در پیش داریم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: حمل و نقل هوایی در خاورمیانه بیشترین نرخ رشد را در میان سایر مناطق دارد و رشد آن چیزی حدود ۴ درصد بالاتر از رشد جهانی است و ایران در کنار مناطقی فعال است که ۲۵ درصد جابجایی مسافر در منطقه خاورمیانه و چیزی حدود ۲۰ درصد از این جابجایی‌ها در منطقه اروپا انجام می‌شود که ایران هم می‌تواند سهم بسزایی در این جابجایی‌ها داشته باشد.

مدل‌های مدیریتی پیشین دیگر پاسخگو نیست و کارآیی ندارد

به گزارش ایلنا عابدزاده با اشاره به بهبود شرایط پس از اجرای برجام اظهار داشت: خوشبختانه امروز در شرایطی قرار داریم که دیپلماسی کشور به صنعت هوایی کمک کرده است و خطوط هوایی و شرکت‌های سازنده هواپیما در دنیا جواب ما را می‌دهند بنابراین این شرکت می‌تواند به توسعه صنعت هوانوردی کمک کند.

عابدزاده با بیان اینکه مدل‌های مدیریتی پیشین دیگر پاسخگو نیست و کارآیی ندارد، اظهار داشت: در تمام دنیا مدل‌های کسب و کار به سمتی پیش می‌روند که هزینه‌ها را کاهش دهند و ما هم باید بتوانیم از مدل‌های اقتصادی جدید برای رونق صنعت هوانوردی استفاده کنیم.

وی با اشاره به نقاط قوت صنعت هوانوردی در ایران گفت: جمعیت ۸۰ میلیونی کشورمان یک بازار باثبات برای حمل و نقل هوایی ایجاد کرده و می‌توانیم بگوییم که تا هشت سال آینده تداوم این بازار ادامه خواهد داشت. همچنین در حوزه بین المللی هم در شرایطی قرار داریم که جزو نقاط استراتژیک دنیا محسوب می‌شویم و می‌توانیم سهم بسیار زیادی از جابجایی‌های مسافر را داشته باشیم.

عابدزاده با اشاره به عملیات جابه جایی زائران ایرانی در حج تمتع امسال اظهار داشت: امسال عملیات حج برای ما عملیات ویژه‌ای است زیرا طرف مقابل با ما همکاری نمی‌کند و دوست ندارد مردم به راحتی سفر حج خود را انجام دهند.

وی گفت: به علت شرایط خاصی که در فرودگاه مدینه بوجود آمده، در برخی روزها انبوهی از پروازها به آن انجام و از این فرودگاه به مقصد فرودگاه‌های کشور انجام شود و این نشان می‌دهد در برخی روزها پروازهای حج ما ۵ تا ۶ برابر افزایش می‌یابد که امیدواریم بتوانیم با همکاری همه دستگاه های اجرایی عملیات حج را امسال به خوبی اجرا کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: ازسوی دیگر پروازهای حج همزمان با انجام پروازهای تابستانی انجام می‌شود و ممکن است پیک پروازی در فرودگاه‌ها ایجاد شود.

نظر شما