شناسهٔ خبر: 41234 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

استاندار خوزستان در گفتگو با پایگاه خبری مطرح کرد:

شهر بندری اروندکنار نیازمند توجه و اقدامات جدی است/ باید زیرساخت‌های زندگی در مناطق ساحلی محروم فراهم شود

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان بازگشت مردم به شهرهای ساحلی و جلوگیری از مهاجرت مردم از شهرهای ساحلی را ایده مناسب وزیر راه و شهرسازی خواند و گفت: بهبود اقتصاد منطقه اروندکنار نیازمند اقدامات جدی است.

غلامرضا شریعتی استاندارخوزستان به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گفت: مهاجرت مردم نواحی ساحلی با بیکاری و وضع بد اقتصادی آنها مرتبط است.

وی بازگشت مردم به شهرهای ساحلی و جلوگیری از مهاجرت مردم از شهرهای ساحلی را ایده مناسب وزیر راه و شهرسازی خواند و گفت: ایده درست و کارآمد است اما باید مقدمات کار آماده و زیرساخت‌های زندگی در مناطق ساحلی فراهم شود و مردم در شهرهای ساحلی امنیت اقتصادی داشته و از وضعیت مناسبی برخوردار باشند.

شریعتی ادامه داد: لازم است جاده‌ها مطابق ظرفیت توسعه پیدا کرده باشد، آب شرب در این مناطق موجود باشد و مدارس در حد استاندار باشند. در این صورت شاهد بازگشت مردم به این مناطق خواهیم بود. تازمانی که زمینه اشتغال جوانان و تولید و خلق ثروت فراهم نشود ایده تقویت شهرنشینی در کنار سواحل اجرا شدنی نیست.

استاندار خوزستان ادامه داد: اینکه همه این امکانات در پایتخت و مراکز استان‌ها متمرکز شود و بعد شعار داده شود که باید شهرهای ساحلی رونق یابد شدنی نیست؛ هم اکنون تمرکز امکانات در پایتخت‌ها باعث شده است رونق از شهرهای ساحلی برود این درحالی است که باید با افزایش اختیارات مقامات محلی و  سهل‌شدن تصمیم گیری‌ها راه را برای حل این مهم هموار کرد.

به گفته ی استاندار خوزستان توسعه دریامحور و متوازن کردن تراکم جمعیتی در کشور با سیاست‌های درازمدت و نه دستوری انجام می‌پذیرد.

وی گفت: در تصمیمات و وضع مقرراتی که برای شهرهای ساحلی گذاشته می‌شود باید امکان دخالت مسئولان منطقه ای کم و بر خلق ثروت تمرکز شود در این صورت ورود به این مناطق هم بیشتر می شود.

شریعتی با بیان اینکه منطقه اروند کنار ظرفیت بازگشت مردم و رونق‌گرفتن دوباره ی یک شهر ساحلی را دارد توضیح داد: این بندر هم در زمینه کشاورزی، هم بندری، هم تجارت با کشورهای همسایه صاحب ظرفیت و توان رقابت است و در زمینه ماهیگیری و شیلات هم می‌تواند تاثیر گذار باشد.

استاندار خوزستان با بیان اینکه اقتصاد منطقه اروندکنار به صید و صیادی و تجارت وابسته است، افزود: باید بتوان با رفع مشکلات مردم، از مهاجرت آنان جلوگیری کرد.

شریعتی بر لزوم اصلاح برخی موارد در جهت رونق بخشی به امر تجارت در بندر اروندکنار تاکید کرد و گفت:بازارچه مرزی اروندکنار هنوز رونق نیافته است و برای رونق اقتصادی در منطقه لازم است که این بازارچه فعال شود.

وی در پاسخ به این سوال که ساخت بندر عراقی فاو چه تاثیری در رونق اروند کنار می‌گذارد و زندگی مردم این منطقه گذاشته است؟ گفت:تکمیل این بندر هم اثر مثبت دارد هم منفی و در نهایت می‌تواند به تجارت دو کشور کمک کند به شرطی که ما هم اروند کنار را آماده و با به تکمیل زیر ساخت‌های لازم اقدام به به روز کردن این بندر نماییم.

شهر بندری اروندکنار در ۴۵ کیلومتری جنوب آبادان و روبه روی شهر فاو عراق قرار دارد.

نظر شما