شناسهٔ خبر: 41264 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

کشاورزیان در نشست خبری مطرح کرد:

سیاست سازمان راهداری تقویت شرکت‌های دانش بنیان است/ توجه به تفکر سیستمی موجب افزایش تولید و ایجاد ثروت در کشور شد/ توافق با سازمان برنامه برای تهاتر بدهی سازمان و پیمانکاران

نشست خبری معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اجرای پروژه‌های طرح یکپارچه دوربین‌های هوشمند سیستم توزین در حال حرکت، شبکه سیر هم‌نام، بهره‌گیری از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: تفکر سیستمی در سازمان راهداری در چهار سال اخیر جایگاه خود را پیدا کرده و همین عامل باعث افزایش تولید و ایجاد ثروت در کشور می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، داود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی امروز دوم مرداد ماه در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه اظهار داشت: براساس آمار دریافتی از تردد شمارهای موجود در سطح راه‌های کشور در چهار ماهه اول سال جاری متوسط تردد ساعتی ۳۶۵ وسیله بوده که نسبت مدت مشابه سال قبل ۱۰.۹ درصد افزایش داشته و از طرفی نسبت به مدت مشابه سال ۹۴ با رشد ۱۰.۱ درصدی مواجه است.

وی افزود: آمار خودرو‌های پلاک شده در سال گذشته با این آمار هم‌خوانی دارند که بیانگر تردد رو به افزایش است.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: سیاست سازمان راهداری تقویت شرکت‌های دانش بنیان و کمک به ایجاد شرکت‌های ملی است زیرا با توجه به اعتبارات و زمان محدود باید برای رفع مسائل امور جاری ثروت ایجاد کنیم.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه دیر یا زود منابع نفتی تمام می‌شود گفت: باید در تامین منابع ارزی تلاش کنیم و در آن خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند در سطح بین‌المللی خدمات عرضه کنند.

کشاورزیان با اشاره به همکاری این سازمان با شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: قرارداد متمرکز برای نصب و راه‌اندازی ثبت تخلف با شرکت دانش‌بنیان و متخصص باعث شد که این شرکت‌ها به‌عنوان ثروت ملی در سایر کشورها فعالیت کنند و علاوه بر ایجاد اشتغال، درآمد نیز کسب کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به قرارداد ساخت و راه‌اندازی سیستم‌های توزین در حرکت ناوگان باری کشور اشاره کرد و گفت: در بازدید از راه‌های استان اصفهان با شرکتی آشنا شدیم که ادعای ساخت و راه‌اندازی سیستم‌های win ضریب خطای کمتر از ۰/۵ درصد، تخلفات بارهای اضافی را ثبت می‌کند.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از اعلام فراخوان مناقصه ۲۰۰۰ کیلومتر گارد ریل ۳ موج خبر داد و گفت: پیمانکار منتخب باید یک سایت اینترنتی مخصوص گارد ریل راه‌اندازی کند و تمام محصولات قابل‌استفاده در پروژه‌های مربوط به گاردریل‌ها در کشور در آن سایت به نمایش گذاشته شود.

کشاورزیان بابیان اینکه «اقدام مشابه برای نیوجرسی‌ها انجام گردید» گفت: اگرچه ظاهر ساخت یک نیوجرسی ساده به نظر می‌رسد اما مسائلی همچون مقاومت آن در برابر پدیده‌های جوی پیچیدگی‌های آن را نمایان می‌کند. بر این اساس ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای موظف شدند که فقط از شرکت‌های دارای واحد‌های تخصصی مانند آزمایشگاه‌های بتونی اقدام به خرید نیوجرسی کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: همچنین ادارات کل  مکلف به انجام خرید از کارخانه‌های آسفالت دارای گواهینامه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی شدند. به‌علاوه در حال تلاش برای جابجایی قیر با استفاده از تانکرهای دوجداره هستیم و در نظر داریم با راه‌اندازی رویه‌های اجباری از حمل آن توسط تانکرهای تک جداره به‌منظور صرفه‌جویی از هدر رفت انرژی و دوباره‌کاری جلوگیری کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: طی این مدت تلاش شد تا کیفیت و دانش فنی در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مبنا قرار گیرد و از اقدامات بدون پشتوانه دانش فنی پرهیز شود. تفکرات و اندیشه‌های نظام‌مند و سیستمی در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای طی دولت یازدهم در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای جای خود را پیداکرده و همین مسئله می‌تواندبه تولید  ثروت در کشور کمک کند.

برخورد با کامیون‌های حامل بار اضافی

کشاورزیان در ادامه به و در پاسخ سوال خبرنگاران مبنی بر نحوه برخورد با کامیو‌ن‌های حامل بار اضافی میزان دریافتی سازمان راهداری از محل جرایم رانندگی در بخش برون شهری اظهار داشت: در صورت ثبت تخلف کامیونی برای حمل بار اضافی، سازمان با لغو یا تعلیق کارت هوشمند با راننده برخورد می‌کند و در صورت نداشتن کارت هوشمند از طریق مراجع قضایی طرح دعوا صورت می‌گیرد.

وی افزود: طبق قانون ۶۰ درصد جرایم راه‌های برون شهری باید برای ایمن سازی راه‌ها در اختیار سازمان قرار گیرد؛ اما بر خلاف سال ۹۳ که ۱۰۰ درصد جرایم دریافت گردید، در سال ۹۴ و ۹۵ وضعیت به مانند سایر ردیف‌های عمرانی بوده به طوری که سال گذشته حدود ۳۵ درصد و نزدیک به ۱۸۰ میلیارد ریال از محل جرایم تخصیص یافت.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به تاثیر قیمت سوخت بر حمل‌ونقل جاده‌ای تصریح کرد: چالش‌های امروز حمل‌ونقل جاده ای به خاطر قیمت سوخت است؛ اما اگر سوخت گران شود، کرایه بیشتری اخذ می گردد و بنابر این پایین بودن قیمت سوخت فی نفسه مزیتی برای سازمان راهداری نیست. بر عکس اگر قرا باشد ۱۰ درصد قیمت تمام شده به عنوان سود در یافت شود، هر چه قیمت تمام شده بالاتر باشد سهم سازمان نسبت سود بیشتر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در مقابل پایین بودن قیمت سوخت باعث شده که کامیون‌های قدیمی علی رغم مصرف بالا کماکان به فعالیت خود ادامه دهند و هیچ انگیزه‌ای در مالکین آنها برای نوسازی خودرو‌ی خود به وجود نخواهد آمد. سوال این جاست که وقتی کامیون‌های قدیمی ۵۰ میلیون تومانی در حال تردد در جاده‌های کشور هستند چه انگیزه‌ای برای سرمایه گذاری و خرید کامیون نو ۴۰۰ میلیون تومانی وجود دارد؟

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات امروز ما ناشی از عرضه مازاد بر تقاضا است گفت: اینکه به دلیل نبود شغل و بی کاری برخی اقدام به خرید کامیون‌های قدیمی برای جابجایی کالا در سطح جاده‌های کشور می کنند، باعث می شود که حتی بار برای کامیون‌های نو نیز کاهش یابد. لذا همین عامل باعث تشکیل صف‌های طولانی در بنادر، درخواست راه اندازی سالن اعلام بار، گلایه رانندگان از افزایش حق کمیسیون شرکت های حمل‌ونقل صورت گیرد.

حاضر به صدور مجوز تردد‌ اتوبوس‌های تهران در جاده‌ها نیستیم

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تصریح کرد: عامل اصلی عرضه مازاد به دلیل پایین بودن قیمت سوخت است و با توجه به اینکه هیچگونه عوارضی بر آلایندگی در حمل‌ونقل درون و برون شهری اخذ نمی شود، شاهد هستیم علی رغم تمام مشکلات ناشی از آلودگی هوا در تهران، اتوبوس‌هایی در پایتخت تردد می کنند که ما در دولت حاضر به صدور مجوز برای تردد آنها در جاده‌ها نیستیم. همچنین مینی‌بوس‌هایی وجود دارند که زمان تردد گازوئیل آن بر کف خیابان ریخته می‌شود.

وی افزود: علی رغم ارائه ارزان ترین تسهیلات مالکان حاضر به نوسازی نواگان فرسوده خود نیستند و اذعان می کنند که قادر به پرداخت اقساط آن نیستند. در صورتی که اگر قیمت سوخت واقعی شود بخشی از مشکلات امروز حمل‌ونقل کشور مانند پایین بودن بهره‌وری کاهش می‌یابد یا از بین می ‌رود.

کشاورزیان با بیان اینکه هیچگاه موافق افزایش قیمت نبوده ام، گفت: اما ادامه وضع موجود به صلاح کشور نیست، اگرچه یک بار تورم ایجاد می‌شود، اما قرار نیست هر سال تکرار شود.

این مقام مسئول اظهار داشت: طبق قانون باید به قیمت فوب خلیج فارس دست یابیم و علی رقم کم بودن فاصله قیمت بنزین اما در قیمت گازوئیل فاصله زیادی وجود دارد.

کشاورزیان در پاسخ به این سوال که آیا شما گزینه وزارت راه و شهرسازی هستید یا خیر اعلام کرد: تنها گزینه‌ای که می تواند وزارت راه و شهرسازی را مدیریت کند فقط عباس آخوندی است و حتی در صورت تفکیک این وزارتخانه به راه‌وترابری و مسکن‌وشهرسازی، تلاش می‌کنیم که دکتر آخوندی مسئولیت وزارت راه و ترابری را بر عهده گیرد. و اینکه بنده گزینه وزارت راه و شهرسازی باشم، شوخی بیش نیست.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مبنی بر تاثیر شبکه سیر  در سازمان‌دهی حمل‌ونقل مسافر جاده‌ای و مراحل طی شده این طرح تا کنون اظهار داشت: «شبکه سیر» به مجموعه نقاطی که یک شرکت به ارائه خدمات می‌پردازد گفته می‌شود.بر این اساس رانندگان، اتوبوس‌ها و شرکت‌هایی که می‌خواهند در زمینه حمل‌ونقل مسافر فعالیت کنند موظفند، یکی از شبکه‌های سیر را انتخاب و ضمن عقد قرارداد در آن شبکه به فعالیت خود ادامه دهند.

وی با اشاره به مزایای اجرای طرح شبکه سیر همنام گفت: شبکه سیر همنام موجب افزایش ایمنی، کیفیت خدمات، امکان ارزیابی رفتار و اخلاق راننده و خدمات شرکت، ارزیابی شرکت‌ها می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: طبق آیین نامه شرکتی که نیاز‌های فعالیت در تهران را فراهم کرده باشد برای حضور و فعالیت در شهرستان‌ها نیازی به تامین اتوبوس‌ندارد. اما شرکت های شهرستان‌ها برای ارائه خدمات در تهران باید قادر به فراهم کردن احتیاجات فعالیت در تهران باشند. و در صورت رفع مایحتاج خدمات در پایتخت، دیگر نیازی به تامین اتوبوس برای فعالیت در سایر شهرها ندارند و باید با شرکت مادر همان شهر قرارداد منعقد کند.

کشاورزیان با بیان اینکه اقتصاد سالم اقتصادی است که در آن ورشکستی هم باشد، گفت: در صورتی که شرکت نتواند خدمات مطلوب ارائه کند و یا در طول زمان ارتقا کیفیت در خدمات ایجاد کند از بین خواهد رفت. لذا شاید در آینده برخی از این شرکت ها مشمول قانون شوند و ممکن است شرکت‌های جدیدی ایجاد شود.

توافق با سازمان برنامه برای تهاتر بدهی سازمان و پیمانکاران

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به‌ضرورت کاهش سن ناوگان حمل‌ونقل باری و میزان بدهی‌های سازمان راهداری در کشور اظهار داشت: باید سن ناوگان حمل‌ونقل باری در کشورمان کاهش پیدا کند اما هرگز نگفته‌ام از ناوگان باری بالای ۲۵ سال عوارض اخذ کنیم و این موضوع را تکذیب می‌کنم. همچنین افزایش بدهی‌ها ربطی به مسئله ادغام راهداری در حمل‌ونقل پایانه‌ها ندارد بلکه به دلیل پایین بودن میزان تخصیص حجم بدهی‌ها افزایش‌یافته است و امروز بالغ‌بر ۲۴۰۰ میلیارد تومان سازمان بدهی دارد که طبق توافق با سازمان برنامه‌وبودجه قرار شد بدهی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بدهی بانکی پیمانکاران این سازمان تهاتر شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر با شرکت سایپادیزل و ماموت برای نوسازی ناوگان جاده‌ای در بخش باری قرارداد منعقد کرده‌ایم اما شرکت‌ها به تعهدات خود عمل نمی‌کنند به‌طوری‌که شرکت ماموت از ۵ هزار دستگاه تاکنون ۴۴۰ دستگاه کامیون را تحویل داده است.

وی ادامه داد: در موضوع تأمین مالی هم سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای موظف به تأمین منابع نیست و شرکت‌های فروشنده خودرو باید از طریق مؤسسات مالی داخلی و خارجی تأمین مالی قراردادها را بر عهده بگیرند.

اربعین امسال مرز خسروی برای تردد به عراق باز می‌شود

کشاورزیان با اشاره به تمهیدات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای انجام سفرهای زمینی عتبات عالیات اظهار داشت: امسال از مرز خسروی هم مسافران از طریق جاده به عراق تردد خواهند داشت و تعریض جاده ایلام به مهران را در دستور کار قرار داده‌ایم.  جاده قصر شیرین به مرز خسروی هم آسفالت می‌شود تا تردد مسافران راحت‌تر انجام شود.

وی با اشاره به ناوگان اتوبوسی در این ایام گفت: ناوگان اتوبوسی کشور باید در ایام اربعین سایر تقاضاهای خود را کاهش دهند. سال گذشته سفرهای زمینی عتبات عالیات در ایام اربعین با ۹ هزار دستگاه اتوبوس انجام شد و پیش‌بینی می‌کنیم امسال هم با همین تعداد اتوبوس انجام شود.

نظر شما