شناسهٔ خبر: 41366 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ایزدی در گفتگو با پایگاه خبری اعلام کرد:

یزد یکی از منحصربه فردترین تجسم‌های کالبدی تمدن ایران‌شهری است/ ضرورت بازشناسی و معرفی ارزش‌های تمدن ایران‌شهری در جامعه جهانی/ تأکید بر ارائه برنامه تمامی دستگاه‌ها در آغاز عملیات بازآفرینی یزد

محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی یزد را یکی از منحصربه فردترین تجسم‌های کالبدی تمدن ایران‌شهری دانست و گفت: این مسئله ثابت کرده که ایرانیان با شناخت عمیق نسبت به اقلیم و فرهنگ خود موفق به فراهم کردن عرصه‌ای برای زندگی شدند که علاوه بر انطباق کامل با شرایط اقلیمی موجود در این منطقه به طبیعت نیز احترام گذاشته و در برابر تمامی سختی‌ها و پیچیدگی‌های آب و هوایی حاکم بر این ناحیه تاب آورده‌اند.

محمدسعید ایزدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص ویژگی بافت تاریخی یزد گه اخیرا از سوی سازمان بین‌المللی یونسکو به ثبت رسیده است گفت: به تصور من بافت تاریخی این شهر مجموعه منحصر به فرد و باقی مانده از دوره‌های مختلف تاریخی است که سال‌هاست با شکلی منسجم و هم‌پیوند به زندگی خود ادامه میدهد.

ایزدی در ادامه با تأکید براینکه این بافت علی رغم تحمل ناملایمات انسانی و غیر انسانی بسیار زیاد  طی ادوات گذشته همچنان وحدت و یکپارچگی خود را حفظ کرده است گفت: این مسئله ثابت کرده که ایرانیان با شناخت عمیق نسبت به اقلیم و فرهنگ خود موفق به فراهم کردن عرصه‌ای برای زندگی شدند که علاوه بر انطباق کامل با شرایط اقلیمی موجود در این منطقه به طبیعت نیز احترام گذاشته و در برابر تمامی سختی‌ها و پیچیدگی‌های آب و هوایی حاکم بر این ناحیه تاب آورده‌اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی بافت تاریخی و ارزشمند یزد را و بیان‌گر هویت و تمدن ایران‌شهری دانست و افزود: اگر ما مقوله تمدن ایران‌شهری را به عنوان محور اصلی گفتگو در نظر بگیریم قطعا می توانیم بگوییم که یزد یکی از منحصر به فردترین تجسم‌های کالبدی این اندیشه است.

به گفته این مقام مسئول طرح موضوع در مجموعه بین‌المللی یونسکو و تشخیص اینکه جامعه جهانی می‌تواند آن را به عنوان نمونه‌ای در مقیاس جهانی مورد ثبت قرار دهد جای خوشحالی زیادی برای ما دارد چراکه بدون ادعایی از سوی ما مشخص شد که موجودیت این منطقه می‌تواند بیانگر ویژگی‌های تمدنی با این عظمت باشد.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با تأکید براین مطلب که ما می‌توانیم علاوه بر یزد مناطق دیگری را نیز در مقیاس‌های بزرگتر و کوچکتر مورد بازشناسی و معرفی قرار دهیم گفت: متأسفانه تا کنون نتوانسیتیم آن طور که باید، ارزش‌های تمدن ایران‌شهری در کشورمان مانند کنگ، بوشهر، اصفهان و شیراز را بازشناسی کرده و به جهانیان معرفی کنیم. امری که در صورت تحقق قطعا می‌تواند آمار ثبت شده جهانی از آثار ارزشمند کشور را در رده بین‌المللی بالا ببرد.

ایزدی در ادامه ضمن ابراز امیدواری نسبت به این که بتوانیم از طریق بازمعرفی این عرصه‌ها شرایطی را برای ثبت جهانی آنها با کمک سازمان میراث فراهم کنیم گفت: تلاش می‌کنیم با کمک یکدیگربتوانیم هرچه سریعتر تمامی این آثار ارزشمند را به نوبت در جامعه جهانی معرفی کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این نکته که ثبت جهانی یزد باعث ایجاد احساس غروری در تمامی رده‌های مختلف مدیریتی در سطح ملی و محلی شد گفت: قطعا این مسئله انگیزه‌ای را در تمامی بخش‌ها ایجاد می‌کند تا ضمن توجه بیشتر به برنامه‌های بازسازی وحفاظت از بافت‌های تاریخی برای بازآفرینی این مجموعه‌های عظیم بیشتر تلاش کنیم.

وی در اشاره به بررسی مشکلات بافت تاریخی یزد در ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار نیز گفت: در این جلسه موضوع تهیه برنامه بازآفرینی بافت تاریخی شهر یزد در دستور کار قرار گرفت که طی آن تمامی دستگاه‌ها موظف به ارائه برنامه‌های خود در راستای ارتقای کیفیت زندگی در این منطقه هستند./

نظر شما