شناسهٔ خبر: 41391 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با رئیس سازمان نظام‌مهندسی‌ساختمان خراسان‌رضوی مطرح شد:

بررسی دلایل آتش‌سوزی هتل روتانای مشهد/ استفاده از مصالح ساختمانی غیراستاندارد و فقدان ناظر مقیم/ تشکیل کمیته شناسایی ساختمان‌های پرخطر پیرامون حرم مطهر رضوی

حسین کامران رئیس سازمان نظام‌مهندسی‌ساختمان استان خراسان‌رضوی با اعلام استفاده از مصالح ساختمانی غیراستاندارد و نامرغوب در هتل روتانای شهر مشهد از تشکیل کمیته شناسایی ساختمان‌های پرخطر در شهر مشهد و پیرامون حرم مطهر رضوی و ارایه گزارش این کمیته در سه ماه آتی برای ساختمان‌های گروه دال (بالای ۵ هزار متر و ۱۱ طبقه) در استان، خبر داد.

حسین کامران‌دیسفانی رئیس سازمان نظام‌مهندسی‌ساختمان استان خراسان‌رضوی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره علل آتش سوزی هتل روتانای شهر مشهد در خیابان امام رضای آن شهر و در پیرامون حرم مطهر رضوی نکاتی را ارایه کرد.

کامران گفت: این پروژه در مقطع میانی انجام عملیات ساختمانی قرار داشته است. نقشه‌ها در سازمان نظام‌مهندسی‌ساختمان بررسی شده اما گواهی پایان کار هنوز به سازمان ارایه نشده بود.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان خراسان‌رضوی افزود: گزارشی که در مورد آتش‌سوزی هتل درحال ساخت روتانا ارایه شده است این است که هتل در بخش‌هایی در حال جوشکاری بوده که به دلیل قابل‌اشتعال بودن نما، جرقه‌ای ایجاد شده و آتش شروع می‌شود و این فاجعه رخ می‌دهد.

کامران با اشاره به اینکه مصالح غیراستاندارد و نمای کامپوزیت قابل‌اشتعال نامرغوب و همچنین عدم وجود ناظر مقیم در حین انجام عملیات ساختمانی دلیل این آتش‌سوزی (هتل روتانای شهر مشهد) است، گفت: ورود مصالح غیراستاندارد به کشور چالشی است که امروز با آن روبه‌رو هستیم. معمولا قیمت نماهای کامپوزیت غیراستاندارد و مشتعل شونده نصف نمای کامپوزیت استاندارد است و به همین دلیل نیز عده زیادی به دلیل صرفه اقتصادی کوتاه مدت به این سمت گرایش دارند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه آتش سوزی برج سلمان مشهد در سال گذشته شبیه به هتل روتانا بوده است، افزود: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در مورد عدم استفاده از نوعی ورق آتش زا در نمای ساختمان اطلاعیه داده است و مهندسان موظف هستند در این مورد در بحث نظارت دقت لازم را به عمل آورند. اما از آنجاییکه عموما ناظر مقیم در پروژه ها وجود ندارد و ناظران مرحله ای ورود می کنند عموما مشکلات عدیده ای وجود دارد که امید است تا در اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مسائلی از این دست اصلاح شوند.

وی ادامه داد: اتفاق دیگری هم که در آتش سوزی هتل روتانای مشهد رخ داد عدم دسترسی مناسب خودروهای آتش نشانی بود که امکان استقرار آنها در جبهه نمای پشتی ساختمان نبود و این اتفاق رخ داد.

کامران تصریح کرد: قاعدتا در این آتش سوزی باید کارفرما مصالح استاندارد تهیه می‌کرد. مهندس ناظر باید کنترل لازم را انجام می‌داد و مجری نیز باید کنترل و نظارت دقیقی می‌داشت.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان‌رضوی در بیان چالش هایی که ساختمان‌های کنونی با آن روبه رو هستند، گفت: نظارت بر مصالح ساختمان برعهده ناظرین ساختمانی است اما مشکلی که داریم این است که در پروژه‌های بزرگ نیز ناظران به صورت مرحله‌ای تعریف می‌شوند. اعتقادی که داشته و دارم و در حال حاضر در استان نیز در حال پیگیری موضوع هستم این است که این نوع نظارت برای ساختمان های بزرگ جوابگو نیست و باید اصلاح شود.

وی افزود: باید تشکل‌های حقوقی مسئولیت نظارت را برعهده بگیرند و حتما باید ساختمان های دارای اهمیت و اصولا تمامی ساختمان ها، ناظر مقیم نیز داشته باشند که آنها هرگونه مصالحی که در ساختمان استفاده می‌شود را تایید کنند. همانند طرح‌های عمرانی به ویژه طرح‌های با اهمیت که شن و ماسه را کنترل و نمونه‌گیری می‌کنند، سیمان را به لحاظ مقاومتی کنترل می‌کنند، بتن و جوش را تست می‌گیرند، مصالحی که عمدتا مصرف می‌شوند باید به تایید کمیته نظارت برسد و این تایید حتی در برگیرنده نوع کاشی، سرامیک هم بشود.

کامران گفت: وقتی پروژه‌ها ناظر مقیم ندارند و ناظرها به صورت مرحله‌ای هستند مشکلاتی ایجاد می‌شود که نمی‌توان تخمین زد که ناظران ساختمان که مرحله ای نیز وارد شده‌اند تا چه میزان به تعهدات خود پای‌بندی هستند.

وی در بیان این پرسش که آیا سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان خراسان‌رضوی آماری از ساختمان‌های نا ایمن در جوار حرم‌مطهر رضوی دارد و آیا در این زمینه برنامه‌ای دارد؟ گفت: حدود یک ماه قبل جلسه‌ای با حضور معاون عمرانی استانداری خراسان‌رضوی تشکیل شد و موضوع جلسه نیز این بود که ساختمان‌های موجود اطراف حرم مطهر رضوی از نظر ایمنی مورد بازنگری قرار گیرند و آماری دقیق از انها ارایه شود. سازمان نظام مهندسی ساختمان با همکاری شهرداری مشهد اعلام آمادگی کرد و مقرر شد گروهی تشکیل شود و به ساختمان‌ها بروند و نهایتا وضع موجود را گزارش کنند.

کامران افزود: گزارش اولیه از وضعیت ایمنی ساختمان‌های موجود در اطراف حرم‌مطهر رضوی در بازه زمانی ۳ ماهه تهیه و ارایه می‌شود. همچنین، ضمن شناسایی اولیه ساختمان‌های موجود با دادستانی مشهد مکاتبه‌ای انجام می‌شود تا بتوانند مالکان را برای انجام یکسری از اقدامات برای ایمن‌سازی ساختمان های موجود متعهد کند. زیرا برخی از واحدهای تجاری سرقفلی هایشان واگذار شده و مالکان فعلی در حال حاضر، سهم کوچکی دارند و باید موضوعات قانونی رعایت شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی، گفت: مقرر شد تا کمیته حقیقت یاب ایمنی ساختمان های اطراف حرم مطهر رضوی، در ساختمان‌های گروه دال که از نظر تقسیم‌بندی وزارت راه و شهرسازی بالای ۵ هزار متر و ۱۱ طبقه را شامل می شود ورود اولیه پیدا کنند و به تدریج این را تسری بدهند به ساختمان هایی که ممکن است به لحاظ زیربنا مساحت زیادی را به خود اختصاص نداده باشند اما به لحاظ اهمیت به ویژه در مواقع بحران، ایمنی لازم را داشته باشند.

نظر شما