شناسهٔ خبر: 4150 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد:

مقایسه پروازها و مسافران فرودگاه‌های کشور در دی‌ماه ۹۳ با دی‌ماه ۹۲/ رشد نشست و برخاست و اعزام و پذیرش مسافر

فرودگاه مهرآباد- سوار شدن به هواپیما بررسی میزان نشست و برخاست و همچنین اعزام و پذیرش مسافر ۴۷ فرودگاه کشور در دی‌ماه، نشان می‌دهد در مجموع ۳۰ هزار و ۵۹۱ نشست و برخاست در این فرودگاه‌ها انجام شد که نسبت به دی‌ماه ۹۲ رشد ۵ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در بین ۴۲ فرودگاه تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌های کشور در دی‌ماه امسال ۲۷ هزار و ۴۳۹ نشست و برخاست صورت گرفت که در مقایسه با ۲۶ هزار و ۲۵۴ نشست و برخاست در دیماه ۹۲ این میزان حاکی از رشد ۵ درصدی دارد؛ همچنین تعداد اعزام و پذیرش مسافر در بین این ۴۲ فرودگاه در دیماه امسال نسبت به دیماه سال گذشته رشد ۹ درصدی را نشان می‌دهد به طوریکه تعداد مسافران جابجا شده در این بازه سی روزه در دی‌ماه امسال ۳ میلیون و ۳۴۱ هزار و ۹۱۹ مسافر بوده است در حالی که در دی‌ماه ۹۲ این میزان ۳ میلیون و ۶۰ هزار و ۵۳۴ مسافر گزارش شده است.

همچنین در بین ۵ فرودگاه اختصاصی کشور که تحت مالکیت سایر سازمان‌ها از جمله مناطق آزاد، وزارت نفت و نیروی هوایی ارتش هستند در مجموع در دی‌ماه امسال ۳ هزار و ۱۵۲ پرواز انجام شد که رشد ۵ درصدی را نسبت به ۲ هزار و ۹۹۷ پرواز صورت گرفته در د‌ی‌ماه سال گذشته نشان می‌دهد.

تعداد اعزام و پذیرش مسافر نیز در این ۵ فرودگاه در دی‌ماه امسال ۳۵۵ هزار و ۳۳۷ نفر بود که در مقایسه با ۳۳۵ هزار و ۲۵۲ مسافر جابجا شده در دی‌ماه گذشته ۶ درصد افزایش داشته است.

در این بین فرودگاه‌های مهرآباد، مشهد، امام خمینی (ره)، شیراز، اصفهان، اهواز، تبریز، بندرعباس، کرمان و یزد ۱۰ فرودگاهی هستند که در نیمه بالایی جدول بیشترین نشست و برخاست ها و اعزام و پذیرش مسافر قرار دارند.

مهرآباد؛ بیشترین نشست و برخاست و جابجایی مسافر

فرودگاه مهرآباد با بیشترین نشست و برخاست در رتبه یک ۴۷ فرودگاه کشور قرار گرفته است. به طوری که در دی‌ماه امسال ۸ هزار و ۶۶۷ پرواز انجام شد که در قیاس با میزان نشست و برخاست مدت مشابه سال گذشته ۳ درصد کاهش داشت.

در این فرودگاه در دی‌ماه امسال یک میلیون و ۵۱ هزار و ۸۱۶ مسافر اعزام و پذیرش شدند که بیشترین جابجایی مسافر را در بین ۴۶ فرودگاه دیگر به خود اختصاص داده است اما این میزان نسبت به اعزام و پذیرش یک میلیون و ۵۵ هزار و ۳۳۰ نفری در دی‌ماه سال گذشته کاهش بیش از ۳ هزار نفری را نشان می‌دهد.

افزایش ۷ درصدی پرواز و ۹ درصدی مسافر در فرودگاه مشهد

فرودگاه مشهد نیز که در رتبه دوم جدول میزان نشست و برخاست‌ها قرار دارد در دی‌ماه امسال ۴ هزار و ۳۶۹ پرواز ورودی و خروجی داشته است که نسبت به ۴ هزار و ۸۰ پرواز ورودی و خروجی دی‌ماه سال گذشته افزایش ۷ درصدی را در این بخش داشته است.

در بخش جابجایی مسافر در دیماه امسال ۶۰۱ هزار و ۷۰ مسافر از فرودگاه مشهد جابجا شدند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۵۴۹ هزار و ۲۷ مسافر از این فرودگاه اعزام  و پذیرش شدند ۹ درصد رشد را نشان می‌دهد.

رشد ۱۸ درصد پروازها و ۲۸ درصدی جابجایی مسافر فرودگاه امام

براساس این گزارش در فرودگاه بین المللی امام خمینی در دی‌ماه امسال ۳ هزار و ۵۸۸ پرواز انجام شده که این میزان در دی‌ماه سال گذشته ۳ هزار و ۳ پرواز ورودی و خروجی بوده است بنابراین در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۸ درصد رشد داشته است.

همچنین در فرودگاه امام خمینی (ره) در دی‌ماه امسال ۴۹۲ هزار و ۳۲۶ مسافر جابجا شدند که در مقایسه با جابجایی ۳۸۳ هزار و ۳۳۱ مسافر در دی‌ماه سال گذشته رشد ۲۸ درصد را نشان می‌دهد.

در فرودگاه شیراز نیز در دی‌ماه امسال ۲ هزار و ۱۶ نشست و برخاست انجام شد به طوری‌که این میزان در دیماه سال گذشته یک هزار و ۹۲۰ پرواز ورودی و خروجی بوده است که حکایت از رشد ۵ درصدی دارد.

در بخش مسافر نیز در دی‌ماه امسال ۱۹۶ هزار و ۴۱۲ نفر از فرودگاه شیراز اعزام و پذیرش شدند که در مقایسه با ۱۷۵ هزار و ۹۰۹ مسافر جابجا شده در دی‌ماه سال گذشته افزایش ۱۲ درصدی داشته است.

بر این اساس در فرودگاه اصفهان در دی‌ماه امسال هزار و ۵۲۴ پرواز صورت گرفته که این میزان در دی‌ماه سال گذشته هزار و ۲۷۷ نشست و برخاست بوده است که رشد ۱۹ درصدی را نشان می‌دهد؛ همچنین میزان اعزام و پذیرش در فرودگاه اصفهان در دیماه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش ۱۷درصدی دارد به طوری که این میزان در دی‌ماه امسال ۱۸۴ هزار و ۳۳ نفر و در دی‌ماه سال گذشته نیز ۱۵۷ هزار و ۵۸۰ مسافر بوده است.
بر اساس این گزارش در فرودگاه اهواز که رتبه ششم از نظر حجم نشست و برخاست و تعداد اعزام و پذیرش را در بین ۴۷ فرودگاه کشور دارد در دی‌ماه امسال هزار و ۴۱۵ پرواز ورودی و خروجی انجام شده که رشد ۳ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می دهد؛ همچنین در بخش مسافر نیز از این فرودگاه در دی‌ماه امسال ۱۵۷ هزار و ۷۶۷  انجام شد که در مقایسه با جابجایی ۱۴۵ هزار و ۳۷۷ مسافر جابجا شده در دی‌ماه سال گذشته رشد ۹ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین فرودگاه تبریز با رشد ۳۳ درصد در بخش پروزاهای ورودی و خروجی و ۴۰ درصدی در بخش اعزام و پذیرش مسافر، فرودگاه بندرعباس با کاهش ۱۵ درصد نشست و برخاست و کاهش ۴ درصد تعداد مسافر، فرودگاه کرمان با رشد ۱۸ درصدی در بخش پروازها و رشد ۱۹ درصدی در بخش جابجایی مسافر و فرودگاه یزد که اخیرا به جمع فرودگاه‌های بین المللی کشور پیوست با رشد ۷ درصدی در بخش نشست و برخاست و ۱۴ درصدی در بخش اعزام و پذیرش مسافر در دی‌ماه امسال نسبت به دی‌ماه گذشته به ترتیب در رده های بعدی قرار دارند.

رشد ۵ درصدی نشست و برخاست‌ها نسبت به دی‌ماه ۹۲

در مجموع بررسی میزان نشست و برخاست و همچنین اعزام و پذیرش مسافر ۴۷ فرودگاه کشور در دیماه، نشان می‌دهد ۳۰ هزار و ۵۹۱ نشست و برخاست در این فرودگاه‌ها در دیماه امسال صورت گرفت که نسبت به ۲۹ هزار و ۲۵۱ نشست و برخاست در دی‌ماه ۹۲ رشد ۵ درصدی را نشان می‌دهد.

 

نمودار نشست و  برخاست فرودگاه‌های بین المللی در دی ماه سال ۱۳۹۳

در بخش اعزام و پذیرش مسافر نیز در بین ۴۷ فرودگاه مذکور ۳ میلیون و ۶۹۷ هزار و ۲۵۶ مسافر دیماه گذشته از فرودگاه‌های کشور جابجا شدند که در مقایسه با اعزام و پذیرش ۳ میلیون ۳۹۵ هزار و ۷۸۶ مسافر در دی‌ماه سال گذشته ۹ درصد رشد داشته است.

نمودار اعزام و پذیرش مسافر فرودگاه‌های بین المللی در  دی ماه سال ۱۳۹۳

نظر شما