شناسهٔ خبر: 41502 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:

جزئیات تسهیلات تشویقی ۸۰ میلیون تومانی ویژه انبوه‌سازان/ تاکید بر سود ۸درصدی تسهیلات خرید و ساخت‌وساز در بافت فرسوده

ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی در معرفی تسهیلات تشویقی ویژه انبوه‌سازان گفت: این تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی تنها به انبوه‌سازان تعلق می‌گیرد و سود این تسهیلات بسته به بافت شهری هشت و ۹.۵ درصد است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد سعید ایزدی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با بیان اینکه تنوع بخشیدن به ساخت و ساز در کشور از اهداف این وزارتخانه است، افزود: تا پیش از این، تسهیلات تشویقی برای نوسازی بافت فرسوده بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان بود اما تسهیلات جدید بیشتر روی انبوه سازان متمرکز است.

به گفته  ایزدی این مجوز بانک مرکزی به بانک مسکن تا سقف ۱۰ هزار میلیارد ریال به انبوه سازان داده شده که نرخ سود این تسهیلات برای بافت فرسوده هشت درصد و برای سایر بافت‌های شهری ۹.۵ درصد اعلام شده که هر دو جنبه خرید و ساخت و ساز را پوشش می‌دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام این خبر که تسهیلات تشویقی جدید تنها ویژه انبوهسازان است و به سازندگان شخصی تعلق نمی‌گیرد، اعلام کرد: این سپرده‌گذاری در چارچوب صندوق یکم طراحی شده که در دوره یک ساله و با سپرده‌گذاری ۴۰ میلیون تومان می‌توان تا سقف ۸۰ میلیون تومان دریافت کرد.

ایزدی با بیان اینکه انتظار وزارت‌خانه از انبوه‌سازان این است که در این طرح سرمایه‌گذاری و شراکت فعالی در این ریسک داشته باشند، گفت: این تسهیلات برای کل کشور و همه محدوده‌های دارای بافت فرسوده تعریف شده است، ما بیش از ۴۹۰ محدوده بافت فرسوده در کشور داریم ومردم می‌توانند با مراجعه به سایت شرکت عمران و بهسازی به بررسی بافت شهری محل زندگی خود بپردازند که بافت محل زندگیشان فرسوده است و یا خیر.

وی با اشاره به اینکه دولت به دنبال پرهیز از روش‌های ناپایدار است، افزود: این مصوبه تنها مدل اعطای تسهیلات به بافت‌های شهری نیست و سرفصل‌های جدیدی در دست اقدام است.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی این طرح به بانک مسکن ابلاغ شده و قرار است ظرف ۱۰ روز آینده دستورالعمل آن ابلاغ شود و به این ترتیب از ۱۰ روز آینده سپرده‌گذاری برای طرح آغاز می ‌شود.

وی در ادامه گفت: ما به دنبال اخراج مالکین از بافت‌های فرسوده نیستیم بلکه به دنبال مشارکت اهالی محلات برای نوسازی بافت‌های فرسوده‌شان هستیم.

 در ادامه این برنامه ایرج رهبر، نایب رئیس انجمن انبوه سازان کشور با اشاره به اهمیت احیای بافت ‌های فرسوده در کشور گفت: نوسازی بافت‌های فرسوده اولویت اصلی ماست زیرا ساختمان‌هایی که در بافت‌های فرسوده قرار دارند، غیرقابل سکونت هستند و در مقابل زلزله خرابی‌ها و خسارت‌های بالایی را به جامعه تحمیل می‌کنند.

نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان در ادامه به نامناسب بودن زیرساخت‌های این بافت‌های شهری اشاره کرد و افزود: زیرساخت‌های موجود در بافت‌های فرسوده مناسب حال حاضر کشور نیست و عملا باید مطابق ظرفیت‌های امروز شهر تهران برنامه‌ریزی و ساخته شوند.

به گفته رهبر بسیاری از این ساختمان‌ها متروکه‌اند و به محل اقامت معتادان بدل شده‌اند که خود زمینه ‌ساز ناهجاری‌های اجتماعی هستند.

وی گفت: به این دلایلی که ذکر شد چندسالی است که مسئولین به فکر اعطای تسهیلات تشویقی به بافت ‌های فرسوده افتاده‌اند.

رهبر با رد طرح درجاسازی در بافت‌های فرسوده گفت: درجاسازی به این معناست که به صاحبان ملک امکان مجدد ساخت و ساز داده شود تا با تراکم بالاتر خانه فرسوده خود را نوسازی کنند که ایده درستی نیست زیرا افرادی پای کار می‌آیند که عملا این کاره نیستند و تخصص لازم در این عرصه را ندارند و نظر ما این است که یک چنین بافت‌هایی با برنامه‌ریزی ۵۰ تا ۱۰۰ ساله باید طراحی و ساخته شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک دیگر مهمان تلفنی برنامه، یکی از توفیقات دولت یازدهم را اعطای تسهیلات به بافت‌های فرسوده دانست و گفت: این تسهیلات می‌تواند چرخ دنده‌های ساخت و ساز در کشور را به حرکت درآورد.

به گفته عقبایی بازسازی بافت فرسوده می‌تواند جلوی بسیاری از بحران‌های اجتماعی را بگیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه از شهرداری خواست تا برای تشویق مالکین برای حضور فعال در این طرح وارد شوند.

وی سود کنونی این طرح تشویقی را در حال حاضر خوب ارزیابی کرد و گفت: این سود در میان مدت چندان جوابگو نیست و باید این میزان تسهیلات بیشتر شود.

نظر شما