شناسهٔ خبر: 41516 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در ديدار وزیر اقتصاد آلمان مطرح کرد:

اروپا بايد رفتار مستقل و متعهدانه‌ای در قبال برجام داشته باشد/ مواضع مثبتی در همکاری‌های اقتصادی با اروپایی‌ها دریافت کرده‌ایم/ پيشنهاد ايجاد كريدور ريلی آلمان- ايران- چين به طرف آلمانی

نشست وزیر راه و شهرسازی در ملاقات با وزیر اقتصاد و انرژی آلمان مطرح کرد: ما توجه جدی در زمینه همکاری‌های ریلی با آلمان داریم چراکه توسعه خطوط ريلي در سطوح مختلف ایران (دولت و مجلس) مورد توجه و حمايت قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و هیئت همراه كه به منظور برگزاری كارگروه‌های مشترك ریلی، دریایی و بندری بنا به دعوت‌ الكساندر دوبرنیت وزیر حمل ونقل و زیرساخت‌های دیجیتال آلمان، به برلین سفر كرده بودند، با خانم سیپریس وزیر اقتصاد و انرژی آلمان ملاقات و پیرامون گسترش همكاری‌های اقتصادی ۲ كشور به ویژه در حوزه همكاری‌های حوزه حمل و نقل مذاكره و تبادل‌نظر کردند.

وزیر راه و شهرسازی در اين ملاقات ضمن تشكر از وزير آلمانی به تفاهمات قبلی في‌مابين اشاره كرده و خواستار اهتمام بيشتر ۲ طرف در حل و فصل برخی مسائل باقيمانده شدند.

وی همچنين ضمن اشاره به این مطلب که در این مدت از پیشرفت‌های خوبی در توسعه همکاری‌های دوجانبه بین ۲ کشور برخوردار بوده‌ایم گفت: در این زمان تلاش کردیم تا علاوه بر رفع مشکلات بیمه هرمس تعدادی از قراردادهای موجود در این حوزه را نیز به نتیجه برسانیم.

به گفته آخوندی اولین قرارداد با شرکت لیپر به ارزش ۱۵۴ میلیون یورو بوده که هزینه‌های آن تا کنون پرداخت و تجهیزات آن وارد شده است، همچنین قرارداد با شرکت تالس جهت واردات رادار انجام شده و قرارداد با ایرباس و ATR نیز  امضا و اجرایی شده است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه این جلسه مطرح کرد: مذاکرات بسیار خوبی را در دست انجام داریم که مذاکرات بسیار گسترده با زیمنس از جمله آن به شمار می‌رود، خوشبختانه در بسیاری از موارد به توافق رسیده‌ و در مراحل نهایی کارها هستیم.

آخوندی با اشاره به اینکه درحال نهایی کردن امور مربوطه با شرکت کایرو و شرکت‌های دیگر بنادر و دریانوردی نیز هستیم گفت: موضوعات بسیار گسترده‌ای در حوزه‌های هوانوردی، بنادر و دریانوردی، ریل و ماشین آلات برای سرمایه‌گذاری در ایران مطرح شده است که متأسفانه حس عدم اعتماد در طرف‌های اروپایی برای همکاری از سوی ما وجود دارد و من در صحبت‌های با دوستان فرانسوی به آن اشاره کرده‌ام.

اروپا بايد رفتار مستقل و متعهدانه‌ای در قبال برجام داشته باشد

عضو کابینه دولت تدبیر و امید در ادامه با اشاره به این نکته که دولت جدید آمریکا رفتار غیرقابل پیش‌بینی و ناپسندی را در پیش گرفته است که روابط تجاری اروپا با ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد گفت: ما از اروپایی‌ها در ماه‌های گذشته مواضع بسيار مثبتی را دریافت کرده‌ایم که امور مربوط به حوزه خانم مرکل, آقای گابریل و خانم موگرینی از جمله آن‌ها به شمار می‌رود، ما انتظار داریم در چارچوب برجام طرفین بر تعهدات خود عمل کنند و اروپا رفتار مستقل و متعهدانه‌ای در قبال برجام داشته باشد.

آخوندی با تأکید بر این نکته که اروپا باید در چارچوب برجام مشکلات را حل و فصل کرده و قراردادها را پیش ببرد گفت: ما و شما می‌دانیم برجام بیش از یک توافق تجاری است که می‌تواند زمینه‌ساز توسعه امنیتی در منطقه و جهان باشد.

این مقام مسئول همچنین ضمن تأکید بر این مطلب که ما قطعا می‌توانیم پیرامون یک برنامه بسیار گسترده جهت انجام مبادلات تجاری و اقتصادی دوجانبه در حوزه ایران, منطقه آسیای میانه و منطقه خاورمیانه توافق کنیم. گفت: در حوزه ریل پروژه‌های بزرگی از جمله توسعه زیرساخت، خط آهن سریع السیر، نوسازی ناوگان ریلی داریم که دارای مفهوم سرمایه‌گذاری میلیاردها دلار است.

ما توجه جدی در زمینه همکاری‌های ریلی با آلمان داریم

وی در این باره اضافه کرد: در حوزه قطار سریع السیر اولین خط تهران- قم- اصفهان را با چینی‌ها و بخش دوم آن برای مسیر قم- اراک را با ایتالیایی‌ها امضا کرده و از سویی دیگر برای مسائل فنی از جمله سیگنالینگ و واگن‌ها مذاکراتی با زیمنس و تالس نیز داشته‌ایم.

این مقام مسئول در خصوص حوزه برنامه نوسازی ناوگان ریلی نیز بیان کرد: با توجه به اینکه ۹۰ درصد حمل و نقل در ایران از طریق جاده انجام می‌شود در نظر داریم بخشی از آن را روی ریل منتقل کنیم که در این راه نیاز به سرمایه‌گذاری جدید و عظیمی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: از سویی دیگر از شرکت زیمنس نیز درخواست کرده‌ایم مطالعه‌ای را در زمینه حمل و نقل ریلی ایران و تهران انجام دهد چرا که پیشنهاد زیمنس نشان می‌دهد حجم سرمایه‌گذاری در بخش ریلی نیاز بوده و دو خط اکسپرس در دو مسیر بطول ۲۰۰ کیلومتر برای تهران پیشنهاد شده است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه برقي كردن قطار تهران- تبريز و تهران- مشهد را یکی دیگر از مشکلات موجود در این حوزه دانست و افزود: مذاكرات خيلي خوبي با زيمنس داريم و توافق خوبي با این شرکت براي خرید لكوموتيو برقي و ديزل داشته‌ايم که مقرر شده اين شركت در مناقصه خريد واگن‌هاي سريع السير شركت كند.

عضو کابینه دولت یازدهم تصریح کرد: ما توجه جدی در زمینه همکاری‌های ریلی با آلمان داریم چراکه توسعه خطوط ريلي در سطوح مختلف ایران (دولت و مجلس) مورد توجه و حمايت قرار گرفته است.

آخوندی با اشاره به این مطلب که برنامه قطار اكسپرس تهران كاملا در راستاي استانداردهاي محيط زيست و موافقتنامه پاريس است گفت: پيشنهاد مي‌كنيم براي اين پروژه اروپا و آلمان يك خط اعتباري ويژه منظور شود.

وی با بیان این مطلب که در حوزه فرودگاه‌ها و هواپيمايي نیز مذاكرات خوبي با شركت تالس شده است گفت: برنامه توسعه فرودگاه‌های كشور از جمله توسعه ترمينال جديد فرودگاه امام با ظرفيت ۲۵ ميليون مسافر در سال و نيز توسعه ۷ فرودگاه در مراكز استاني را در دست داريم،  اقداماتی که فرانسوي‌ها در پیشبرد آن فعالانه شركت كرده‌اند و هم‌اکنون در مراحل نهايي براي توافق هستیم.

به گفته وی مسئولين فردگاه‌هاي مونيخ و فرانكفورت براي توسعه فرودگاه‌ها در ايران ابراز علاقمندي كرده و وزارت راه و شهرسازی ایران منتظر پيشنهاد آنها است، از سویی دیگر  در زمينه نوسازي ناوگان قراردادهايي با ايرباس، بوئينگ و اي تي آر داشته كه همگی اجرايي شده اند.

پيشنهاد ايجاد كريدور ريلي آلمان- ايران- چين

این مقام مسئول با اشاره به این نکته که در زمينه MRO(مديريت، تعمير و عمليات) در ایران شرایط خوبی برای همکاری شركت هاي اروپايي وجود دارد گفت: در حوزه بندری و دريايی برای توسعه بندر شهيد رجايي يك مناقصه بين المللي برگزار كرده‌ايم كه يك شركت آلماني نیز در آن شركت كرده است، با توجه به اينكه حجم قابل توجهي از بار از آلمان به چين حمل مي‌شود پيشنهاد مي‌كنيم كريدور ريلي آلمان- ايران- چين را ايجاد كنيم.

آخوندی با تأکید بر وجود زيرساخت‌های چنين كريدوري در منطقه گفت: حمل بار از اين كريدور مي‌تواند صرفه‌جويي در زمان و هزينه حمل بار را در پي داشته باشد. براي اين كار نياز داريم تا به صورت مشترک مطالعه‌اي را انجام داده و يك قطار برنامه‌اي را راه‌اندازي کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه ضمن اعلام آمادگي برای برگزاری مذاکرات لازم در این زمینه گفت: پيشنهاد مي‌كنيم طرفين يك مدير كريدور را در این پروژه معرفي كنند تا مطالعات اقتصادي آن انجام شود.

آخوندی در بخش دیگری از سخنانش ضمن ارائه پيشنهاد ايجاد يك مركز لجستيك براي شركت‌هاي اروپايي و آلماني در ايران گفت: این مرکز مي‌تواند به عنوان يك مركز تامين کالاهای حوزه صنعت هوانوردي، ريلي، پتروشيمي، صنعتي، و ... براي سرويس دادن به بازار ايران و كشورهاي آسياي ميانه باشد و در نهایت منجر به ايجاد يك همكاري بلند مدت نیز در این عرصه شود.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: همچنین مذاكراتي با ايرباس براي خريد ۴۵ فروند هلي كوپتر براي براي عمليات امداد و نجات بويژه عمليات امداد و نجات دريايي را داريم كه اميدواريم در اين زمينه حمايت‌هاي شما را هم از اين مذاكرات داشته باشيم.

نظر شما