شناسهٔ خبر: 41520 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

وزیر اقتصاد و انرژی آلمان اعلام کرد:

تحریم‌های اخیر آمریكا برخلاف مقررات بین‌المللی است/ حمایت دولت آلمان از همکاری بخش خصوصی کشورش با ایران

جلسه وزیر اقتصاد و انرزژی آلمان با تاکید بر این نکته که تحریم‌های اخیر آمریكا را محكوم می‌كنیم، گفت: دولت آلمان این تحریم‌ها را برخلاف مقررات بین‌المللی می‌داند و متن تحریم‌های اخیر كه كنگره آمریكا در مورد روسیه تصویب كرده شركت‌های آلمانی و اروپایی را هدف قرار داده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بریگیت زیپریس وزیر اقتصاد و انرژی آلمان در ملاقات با عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی کشورمان که به منظور برگزاری كارگروه‌های مشترك ریلی، دریایی و بندری بنا به دعوت‌ الكساندر دوبرنیت وزیر حمل ونقل و زیرساخت‌های دیجیتال آلمان به این کشور انجام گرفت ضمن ابراز امیدواری نسبت به گسترش بیش از پیش روابط تجاری ایران و آلمان اعلا م کرد: دلیلی نمی‌بینیم كه اروپا در مورد برجام به تعهداتش عمل نكند، ما به عنوان دولت و حكومت‌ها، موظف به حفظ و عمل به تعهدات و توافقات انجام شده هستیم.

وی همچنین در مورد بیم شركت‌ها از وارد شدن به هرگونه توافقی با ایران نیز گفت: ما به عنوان دولت نمی‌توانیم در تصمیم گیری این شرکت‌ها تاثیر گذار باشیم چراکه آنها بخش خصوصی محسوب می‌شوند.

وزیر اقتصاد آلمان با بیان این نکته که ما دائما در حال گفتگو با هرمس بانك‌ها بوده و آن‌ها را  تشویق به پذیرش تعهداتشان می‌کنیم گفت: بانك‌های كوچك و صندوق‌های سرمایه‌گذاری از طریق این بانك‌های بزرگ كار می‌كنند، تاكنون از طریق هرمس حدود ۵۰۰ میلیون یورو تعهد بیمه پذیرفته شده ولی در مورد بانك‌ها هنوز این رقم كمتر است.

به گفته این مقام مسئول ما تحریم‌های اخیر آمریكا را محكوم می‌كنیم، دولت آلمان این تحریم‌ها را برخلاف مقررات بین‌المللی می‌داند، متن تحریم‌های اخیر كه كنگره آمریكا در مورد روسیه تصویب كرده شركت‌های آلمانی و اروپایی را هدف قرار داده است و وقتی ما این تحریم‌ها را بر خلاف قوانین بین‌المللی می دانیم نمی‌توانیم تحت بیمه ریسك سیاسی قرار دهیم.

زیپریس در ادامه سخنان خود ضمن ابراز علاقمندی نسبت به انعقاد قرارداد بین ایران و شرکت زیمنس گفت: شركت‌های آلمانی از نظر قیمت توان رقابت با شركت‌های چینی را ندارند ولی كیفیت تكنولوژی و تجهیزات آلمانی قابل قیاس با موارد مشابه چینی نیست.

وی در مورد قطار اكسپرس تهران نیز بیان کرد: زمینه خوبی وجود دارد تا در سفر ماه نوامبر نمایندگان شركت‌های متوسط ریلی به تهران، مذاكرات تامین مالی انجام پذیرد، با توجه به علاقمندی شركت‌های آلمانی به فعالیت در ایران امیدوارم اتاق تجارت ایران-آلمان فعال شود زیرا زمانیكه خود شركت‌ها درگیر كار می‌شوند اغلب زودتر به توافق می‌رسند.

وزیر اقتصاد و انرژی آلمان همچنین در پایان تأکید کرد: مطمئنا وزارتخانه من از فعالیت شركت‌های آلمانی در پروژه‌های ایران به طور کامل حمایت می‌كند.

در ادامه این ملاقات همچنین اصغر فخریه كاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی درامور بین‌الملل اعلام کرد: همه پروژه‌هایی كه در موافقت‌نامه با آنها منعقد شده از منابع فاینانس كشور و یا چینی‌ها و یا منابع فاینانس شما تامین شده است.

وی درخصوص تامین فاینانس آلمان از سوی هرمس اعلام کرد: با این وجود بانك‌ها نتوانسته‌اند پولی فراهم كنندكه تصور می‌شود یا خود هرمس همكاری كاملی انجام نداده و یا علی‌رغم اینكه حق بیمه‌ای كه ما در فاینانس می‌پردازیم ریسك‌های سیاسی را هم پوشش می‌دهد بانك‌ها تصور می‌كنند تحریم‌ها جزو ریسك‌های سیاسی نیستند، بنابراین هرمس باید روشن كند كه تحریم‌ها یك نوع ریسك سیاسی محسوب می‌شوند كه حق بیمه آن را از مشتری دریافت می‌كند.

همچنین مهرداد تقی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی نیز در این جلسه به موضوع پروژه كریدور ریلی ایران-آلمان-چین به عنوان یك پروژه مقیاس بزرگ اشاره كرد  گفت: این پروژه چندین كشور را در بر گرفته و می‌تواند محور فعالیت‌های حمل و نقلی ایران و آلمان قرار گیرد و درحجم آن جهشی قابل توجه ایجاد كند.

وی در این‌باره افزود: ایده ما ایجاد سیستم مدیریت كریدوری ایران و آلمان با ترجیح مشاركت فعال بخش خصوصی ۲ كشور از طریق بازاریابی كریدور جهت شیفت حمل و نقل تجاری آلمان و چین به این كریدور بوده و تصور می کنیم وظیفه دیگر این كریدور استفاده از توان لجستیك آلمان و كاهش هزینه‌ا از طریق ارتقای سخت افزاری سیستم حمل و نقل است./

نظر شما