شناسهٔ خبر: 41557 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

رئيس سازمان هواپيمايی كشوری در مراسم بدرقه کاروان حج تمتع ۹۶:

جابجایی ۷۵ درصد زائران خانه خدا توسط ايران انجام می‌شود

مراسم مراسم بدرقه رسمی کاروان حج تمتع ۹۶ با اعزام دومین کاروان جمهوری اسلامی ایران به سرزمین وحی و ‎با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت، سید رضاصالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علي عابدزاده رئيس سازمان هواپيمايي كشوري، رحمت‌اله مه‌آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، فرزانه شرفبافی سرپرست ایران ایر و حسن مهری رییس پلیس فرودگاه‌های کشور برگزار شد.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي در اين مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی عسکر نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت گفت:‌ آنهایی که مردم را نسبت به حج اذیت و دلسرد کردند و این همه تبلیغ علیه آن داشتند توبه کنند، چرا که امروز با افتخار به حج می‌رویم.

وي اظهار کرد: حج به بیان امیرالمومنین (ع)، بيرق اسلام است. اما عده‌ای می‌خواستند این پرچم را از دست کسانی که آن را نگه داشته‌اند بیاندازند. در حالیکه حاجیِ ما قرار است باعث تقویت و اتحاد اسلامی در جهان باشد.

قاضی عسکر با اشاره به پروازهایی که روز یکشنبه انجام شد افزود: این مراسم بدرقه،‌ بهانه‌ای بود تا ما از عزیزانی که یک سال با وجود تعطیلی حج تلاش و کوشش کردند و این برنامه‌ریزی به خوبی نتیجه داد تشکر کنیم. صمیمانه از مقام معظم رهبری قدردانی می‌کنم که با صحبت‌هاي مهم و ارزشمندشان، به مردم این مطلب را تفهیم کردند که حجِ امسال تصمیم نظام بوده است. ما امروز مفتخریم که زائران در آرامش عازم حرمین شریفین می‌شوند و از آن طرف میزبان با توجه به قول و قرارهایی که گذاشته بود نشان دادکه به آنها پایبند است.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت اضافه کرد: روز گذشته معاون وزیر حج عربستان و جمعی از مقامات این کشور به گرمی با اهدای شاخه گل از زائران ایرانی استقبال کردند. امیدواریم تا پایان این مناسک زائران به سهولت و راضی مشرف شوند.

سرپرست حجاج ایرانی ادامه داد: از شورای عالی امنیت ملی و مراجع عظام که مشوق ما برای راه‌اندازی حج بودند و از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنين از سازمان هواپيمايي كشوري و شرکت شهر فرودگاهی امام خميني (ره) قدردانی می‌کنیم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت:‌ حج با این تجمعی که از کشورهای اسلامی دارد، اگر هماهنگ عمل نشود دچار بحران خواهد شد.

رضا صالحي اميري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در اين مراسم گفت: همه بايد تلاش كنيم به عنوان سفير فرهنگ جمهوري اسلامي ايران باشيم و پيام وحدت و انسجام از ايران را به گوش همه مسلمانان برسانيم.

وي همچنين از زائران ايراني خواست تا در اين سفر معنوي همچون گذشته نماد قانون، نظم و پرچمدار اخلاق باشيد.

علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نيز در اين مراسم به ايراد سخنراني پرداخت و گفت: برخی شرکت‌های سعودی از قبول برنامه پرواز ۲۶ هزار زائر ایرانی امتناع کرده‌اند، برای همین ما مجبوریم خودمان جابجایی این زائران را انجام دهیم که برنامه‌ریزی سنگینی نیاز دارد.

وي اظهارداشت: طبق توافق دو کشور قرار بود ۵۰ درصد پروازها توسط ایران‌ایر و ۵۰ درصد دیگر از سوی شرکت‌های هواپیمایی سعودی انجام شود. ولی متأسفانه در آخرین لحظات متوجه امتناع برخی شرکت‌های سعودی از برقراری پرواز ۲۶ هزار زائر ایرانی شدیم.

عابدزاده با تاكيد بر اينكه هدف ما اكرام مهمانان خانه خدا و تامين امنيت و ايمني پروازهاي آنهاست، افزود: جابجایی این تعداد از زائران به برنامه‌ریزی سنگینی نیاز دارد، ولی اطمینان می‌دهم با مديريت و تلاش همه جانبه همه بخش ها به موقع انجام شود.

عابدزاده تصريح كرد: از شركت هاي هواپيمايي و شركت فرودگاه‌های کشور می‌خواهم با توجه به شرایط ویژه امسال، همکاری لازم را برای به حداقل رساندن کمبودها داشته باشند، چرا که موسم حج با فصل اوج پروازها مواجه شده است. علاوه‌بر این، امسال با مشکلات خاصی مواجه‌ایم که سال‌های گذشته کمتر بود. از جمله آن جابجایی سینوسی مسافران است که قبلاً‌ به صورت یکنواخت انجام می‌شد به گونه اي كه ممكن است در برخي روزها با انجام سه الي ۴ پرواز و يا روزانه ۱۶ پرواز مواجه باشيم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوري تصريح كرد: امسال دولت عربستان تعداد بیشتری از زائران را پذیرفته، در حالی که مجموعه فرودگاهی آن تغییر ظرفیت نداشته و این شرایط ویژه‌ای را به ما تحمیل کرده است، بنابراین شاهد تأخیری در پروازها بوديد، از حالا از مردم عذرخواهی می‌کنم، اما بدانند که ما حداکثر تلاش‌مان را به کار می بریم تا پروازها با امنیت و ايمني انجام شود. ولی به هر حال آن طرف (عربستان)‌ در کنترل ما نیست.

رحمت‌اله مه‌آبادی، مدیرعامل و رئيس هيات مديره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران نیز گفت:‌ در وقفه یک‌ساله پیش آمده برای حج فرصتی حاصل شد تا با حمایت دولت و شخص وزیر راه و رئیس سازمان هواپیمایی كشوري، در حوزه فرودگاهی و ناوبری حج آماده‌تر و مجهزتر نسبت به حج ۹۴ ظاهر شویم.

وی اضافه کرد: عملیات حج ۹۶ در شرایطی برگزار می‌شود که تحولات قابل توجهی در حوزه فرودگاهی و ناوبری با نوسازی و بهسازی باندها، بهسازی ترمینال‌ها و ‌نوسازی تجهیزات فرودگاهی اتفاق افتاده است.

به گفته وي، تعداد زائران اعزامی به حج به نسبت سال ۹۴ حدود ۳۶ درصد و تعداد فرودگاه‌ها از ۱۹ ایستگاه به ۲۰ ایستگاه افزایش یافته است.

مه‌آبادی همچنین گفت: عملیات انتقال ۸۶ هزار زائر ایرانی که از هشتم مردادماه آغاز شده، دو ماهِ کاری طول می‌کشد و در هفته اول مهرماه پایان می‌یابد همچنين پرواز ۱۸ هزار زائر ایرانی از شهرهای تبریز، مشهد و اهواز توسط شرکت‌های هوایی سعودی و ۶۸ هزار زائر دیگر از ۱۷ شهر ایران توسط هواپیمایی داخلی صورت می‌گیرد.

وی افزود: پروازي حامل ۲۶۹ زائر از تهران و استان‌های همجوار، ساعت ۶:۲۲ صبح امروز (دوشنبه) به مقصد مدینه، تهران را ترک کرد و دومین پرواز زائران با بدرقه رسمی مقامات کشور ساعت ۱۱:۵۵ دقیقه تهران را به قصد مدینه ترک خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها سپس به اجرای طرح مدیریت آسمان ایرانشهر اشاره کرد و گفت: این طرح با اصلاح مسیرهای یک‌طرفه و موازی کردن آنها، ضریب ایمنی و ظرفیت پروازها را افزایش و زمان پروازها کاهش يافته است.

مه‌آبادی اظهار کرد: پروازهای حج با پیشرفته‌ترین فلایت چک‌ها کنترل شده است.

سرهنگ مهری، فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور نیز در سخنانی با اشاره به تمهیدات انجام شده برای برگزاری عمليات حجی آرام اظهار داشت:‌ بکارگیری ۶۰۰ نفر مستقیم در گیت‌های بازرسی و ۲۵۰۰ نفر غیرمستقیم برای تأمین امنیت زائران، انتخاب تیم‌های چهره‌زن و استقرار دستگاه‌های ایکس‌ری، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای فرماندهان ۲۰ فرودگاه و چاپ ۵۰ هزار بروشور حاوی نکات مهم از جمله اقدامات پلیس فرودگاه‌های کشور برای حج بوده است.

وی افزود: وضعیت زائران اعزامی و پروازهای انجام شده در این دو روز نشان می‌دهد به توصیه‌ها توجه ویژه شده و تاکنون مشکل خاصی گزارش نشده است.

وي، بار دیگر توصیه کرد از حمل هرگونه مواد مخدر سنتی و صنعتی به عربستان با توجه به ممنوعیت آن خودداری شود. همچنین حفظ و حراست از مدارک کارشناسی مورد تأکید است. ضمن آنکه توصیه می‌شود از حمل قرص‌های کدئین‌دار و روانگردان خودداری شود، چرا که در عربستان ممنوع است و مشمول قوانین سختگیرانه می‌شود.

همچنین كوروش فتاحی، سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) ضمن خوش آمد گويي  گفت: فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)‌ در روز ۲۰۰ پرواز انجام می‌دهد که قرار است بیش از ۲۶ هزار نفر دیگر به ظرفیت آن اضافه شود. با این حساب تقریباً یک‌سوم از ظرفیت زائران اعزامی به حج از طریق این فرودگاه جابجا خواهند شد.

وي به شرایط ویژه‌ای که در فرودگاه امام (ره) حاکم شده است اشاره کرد و افزود: برای روزهای پنجشنبه و جمعه ۱۰۳ هیات بلندپایه خارجی برای حضور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری به ایران پرواز خواهند داشت که همزمانی آن با پروازهای حج، برنامه‌ریزی ویژه‌ای را می‌طلبد.

نظر شما