شناسهٔ خبر: 41650 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون دبیرخانه ستاد بازآفرینی شهری ایران:

نوزده میلیون نفر در محلات فرسوده کشور سکونت دارند

بافت فرسوده استان اردبیل معاون دبیرخانه ستاد بازآفرینی شهری ایران گفت: تعداد ۱۹ میلیون نفر در محلات فرسوده شناسایی شده سطح کشور سکونت داشته و زندگی می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان‌شرقی، منصور استادی در جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار شهرستان بناب با تأکید بر اینکه تغییر نگاه و رویکرد در حوزه مدیریت شهری، توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی است، افزود: مهم‌ترین هدف و سیاست وزارت راه و شهرسازی در راستای احیای بافت‌های فرسوده در سطح کشور حمایت از نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده شهری و بهبود وضعیت زندگی در مناطق محروم است که در این راستا از بافت‌های فرسوده به طور ویژه‌ای حمایت می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۲ هزار و ۷۰۰ محله به عنوان بافت فرسوده در سطح کشور شناسایی شده که این یک معضل اساسی محسوب می‌شود و نیاز است در این زمینه تصمیمات اساسی اتخاذ شود تا بتوانیم به تمامی اهداف در ارتباط با احیای بافت فرسوده شهری دست یابیم.

به گفته معاون دبیرخانه ستاد بازآفرینی شهری ایران، ۴۰ درصد از مساحت شهر بناب را سکونتگاه‌های غیررسمی تشکیل می‌دهند.

استادی در ادامه با اشاره به برنامه دولت و شهرداری‌ها برای محدود کردن این محلات در سطح کشور اذعان کرد: ظرفیت اجتماعی باید پای کار بیاید و در قالب یک برنامه هماهنگی شده باید پیش رفت.

وی خاطرنشان کرد: سالانه باید با استفاده از ظرفیت‌های محلی ۲۷۰ محله از این مناطق را ارتقاء دهیم تا بلکه ظرف ۱۰ سال آینده بتوانیم معضل سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده در سطح کشور را ترمیم و بازسازی کنیم.

معاون دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار همچنین با بیان اینکه در این میان باید محوریت را از ساختار دولتی به نهادهای محلی و یکپارچه‌سازی تصمیم‌گیری‌ها ببریم؛ تأکید کرد: برای حل این مسائل سند ملی توسعه پایدار شهری تصویب و ابلاغ شد.

استادی شهرستان بناب را یکی از شهرستان‌های پیشرو در اجرای طرح ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی معرفی و اظهار کرد: در شهرستان بناب فعالیت‌های خوبی انجام شده است ولی در خصوص اقدامات صورت گرفته هیچ مستندسازی و گزارش مصوری تهیه نشده است که امیدواریم مسئولان شهرستان در خصوص اقدامات صورت گرفته در این بخش گزارش مصوری تهیه کنند.

نظر شما