شناسهٔ خبر: 41663 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مسئول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها:

کاهش ۵۰ درصدی سهم ایرلاین‌‌ سعودی در انتقال حجاج/ اعزام زائران امروز از ۵ فرودگاه

حجاج مسئول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها با اشاره به افزایش سهم ایران‌ایر به ۷۵ درصد در انتقال حجاج امسال، گفت: امروز از پنج فرودگاه امام خمینی (ره)، تبریز، همدان، اردبیل و بندرعباس حجاج به خانه خدا اعزام می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از خبرگزاری فارس سید محمود رضوی با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده‌ از ۳ ماه پیش هماهنگی‌‌ پروازهای حجاج در شرکت فرودگا‌‌ه‌ها آغاز شد، اظهار داشت: اعزام زائران حج تمتع از ۲۰ فرودگاه کشور انجام می‌شود.

وی ادامه داد: ‌تا پیش از این به دلیل مستقل شدن شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، آمار اعزام و پذیرش مسافر و پروازهای آنها در اختیار ما نبود اما مجدداً این آمار به آمارهای شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اضافه شده است.

مسئول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به اینکه پیش از این و در سنوات قبل عملیات اعزام پذیرش حجاج از ۱۹ فرودگاه کشور انجام می‌شد، گفت: امسال فرودگاه بیرجند نیز به فهرست‌ فرودگاه‌های اعزام حجاج، اضافه شد.

رضوی بیان کرد: تا صبح امروز در ۱۹ فرودگاه کشور غیر از فرودگاه امام خمینی (ره) از طریق ۱۶ پرواز، ۳۷۵۶ حاجی اعزام شدند.

مسئول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: امروز نیز پنج فرودگاه عملیات اعزام و پذیرش حجاج را انجام می‌دهند که شامل فرودگاه‌های تبریز، همدان، اردبیل، بندرعباس و فرودگاه امام خمینی (ره) است.

رضوی اضافه کرد: زائران استان‌های تهران، البرز، قزوین، سمنان، مرکزی، قم، لرستان و کاشان از فرودگاه امام خمینی (ره) اعزام می‌شوند.

وی افزود: پیش از این مقرر بود ۵۰ درصد پروازهای حجاج توسط ایرلاین سعودی و ۵۰ درصد توسط ایران‌ایر انجام شود که سعودی‌ها نیامدند و فعلاً ۷۵ درصد پروازها توسط ایران‌ایر و ۲۵ درصد توسط ایرلاین سعودی انجام می‌‌شود.

مسئول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه امسال ۸۶ هزار و ۲۴۰ زائر ایرانی عازم سرزمین وحی می‌شوند،  اظهار داشت: کل عملیات رفت حجاج فعلاً ۲۳ روز تعیین شده است.

به گزارش فارس‌ پروازهای امسال حجاج از ۳ فرودگاه تبریز، مشهد و اهواز توسط شرکت هواپیمایی سعودی انجام می‌شود و ایران‌ایر مسئولیت انتقال حجاج از ۱۷ فرودگاه دیگر را بر عهده دارد.

‌پروازهای فرودگاه‌های امام خمینی (ره)، اردبیل، ارومیه، اصفهان، بندرعباس، بوشهر، بیرجند، رشت، زاهدان، زنجان، ساری، شیراز، کرمان، کرمانشاه، گرگان، همدان و یزد توسط ایران‌ایر انجام خواهد شد.

‌نخستین پرواز زائران ایرانی با برگزاری مراسمی در فرودگاه امام خمینی (ره) ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه ۹ مردادماه از استان تهران با هواپیمای ایران‌ایر انجام شد.

امسال ۸۶ هزار و ۲۴۰ زائر‌ ایرانی عازم سرزمین وحی می شوند. قرار است ۶۸ هزار زائر ایرانی توسط پروازهای ایران‌ایر و حدود ۱۸ هزار زائر توسط هواپیمایی سعودی عازم عربستان‌ شوند که سهم فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) حدود ۲۵ هزار و ۲۰۰ زائر خواهد بود.

در عملیات حج امسال ۱۰ هزار و ۴۰۰ زائر از فرودگاه مشهد، ۷هزار زائر از‌ گرگان، ۶‌هزار و ۴۰۰ زائر از اصفهان، ۵ هزار نفر از فرودگاه اهواز، ۳ هزار و ۷۰۰ نفر از شیراز، ۳۵۰۰ زائر از ساری، ۳۴۰۰ نفر از همدان، ۳۲۴۰ نفر از تبریز، ۲۹۰۰ زائر از کرمان، ۲۷۰۰ نفر از ارومیه، ۲۴۰۰ نفر از یزد، ۲۱۰۰ زائر‌ از فرودگاه زاهدان، ۱۶۰۰ حاجی از فرودگاه بندر عباس، ۱۶۰۰ نفر از ‌فرودگاه بیرجند، ۱۳۰۰ نفر از کرمانشاه، ۱۱۰۰ نفر از زنجان، ۱۰۶۰ حاجی از ‌بوشهر، ۸۱۰ زائر از رشت ۸۱۰ نفر و ۷۹۵ حاجی از فرودگاه اردبیل عازم بیت الله الحرام خواهند شد.

بنابراین گزارش پیش از این قرار بود هما ۵۰ درصد زوار ایرانی و ایرلاین سعودی هم ۵۰ درصد‌ زوار ایرانی را در عملیات حج امسال جابه‌جا کنند اما با کاهش سهم سعودی‌ها، هما مجبور شد انتقال ۷۵ درصد زوار را بر عهده‌ بگیرد و ممکن است با کمبود ناوگان مواجه شود.

رئیس سازمان هواپیمایی امروز در این‌باره گفته است: ‌برای پروازهای حج با کمبود ناوگان مواجه هستیم اما این مشکلات را مدیریت خواهیم کرد ‌از سوی دیگر پروازهای حج امسال با‌ پیک سفرهای تابستانی مصادف شده است، در همین راستا امسال کار سنگینی را خواهیم داشت.

بنا به گفته علی عابدزاده ‌‌پروازهای حج امسال با سال گذشته کمی متفاوت‌تر است، عنوان کرد: در ابتدا قرار بود ۵۰ درصد مسافران حج را شرکت‌های هواپیمایی داخلی و ۵۰ درصد دیگر را شرکت‌های عربستان سعودی جابه‌جا کنند، اما متاسفانه در آخرین لحظات طرف سعودی از این موضوع امتناع کرد و اکنون ۷۵ درصد پروازها را هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» انجام خواهد داد؛ این موضوع تغییراتی در برنامه سازمان هواپیمایی کشوری ایجاد کرد اما ما از همه امکانات موجود برای برقراری هر چه بهتر پروازهای حج استفاده خواهیم کرد.

وی گفته است: در گذشته همه پروازها به صورت یکنواخت در طول روزها انجام می‌شد ولی امسال با توجه به محدودیت‌های که در هتل‌های مدینه ایجاد شده است پروازها به صورت سینوسی است، یعنی برخی از روزها شاهد تعداد پروازها بسیار بالا و در برخی دیگر روزهای با تعداد کم پروازها روبه‌رو خواهیم بود و این امر حجم کارهای فرودگاهی را بالا خواهد بود.

به گفته عابدزاده در سال جاری میزان پذیرش حجاج از طرف عربستان سعودی افزایش یافته و با توجه به محدود و ثابت بودن امکانات فرودگاهی در عربستان فشار زیادی بر خطوط هوایی ایران خواهد گذاشت و از طرفی همه کشورها در پروازهای برگشت، برای بازگشت زائران خود تعجیل دارند و این حجم بالایی از کار را به همه شرکت‌های هواپیمایی تحمیل ‌می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفته است: ‌‌با مشکل ناوگان مواجه هستیم اما با برنامه‌ریزی و هماهنگی لازم این مشکلات مرتفع خواهد شد و در همین رابطه همه شرکت‌های هواپیمایی با سازمان هواپیمایی کشوری همکاری خواهند کرد و مشکلات را مدیریت می‌کنیم.

نظر شما