شناسهٔ خبر: 41688 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار حوزه هوایی در هفته‌ای که گذشت:

افزایش امید به ساخت فرودگاه سقز با سفر وزیر راه و شهرسازی به استان کردستان/ برقراری پرواز با ناوگان ATR در فرودگاه سنندج تا ۳ هفته‌ی دیگر/ بدرقه حجاج از فرودگاه بین المللی امام‌خمینی با سهم ۷۰ درصدی ایران ایر

فرودگاه سنندج سفر وزیر راه وشهرسازی با هواپیمای ATR به فرودگاه سنندج، دستور آخوندی برای آغاز عملیات انتخاب پیمانکار فرودگاه سقز، جابجایی ۷۵ درصد زائران خانه خدا توسط ايران ایر، اعزام و پذیرش حجاج در ۲۰ فرودگاه کشور، تمهیدات ویژه شرکت فرودگاه‌ها برای خدمات‌رسانی به زائران حج و اختصاص رتبه یازدهم رنكینگ جهانی به فرودگاه مشهد اهم اخبار حوزه هوایی در هفته‌ای که گذشت است.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:سفر وزیر راه و شهرسازی به استان کردستان با یکی از جدیدترین هواپیماهای برجامی نوید برنامه ریزی برای برقراری پروازهای جدید در فرودگاه سنندج داشت. این فرودگاه برای نشست و برخاست هواپیماهای ای. تی. آر ۷۲ طراحی شده است و جدیدا از سوی شرکت فرودگاههای کشور مبلغ ۱۵ میلیارد ریال برای تامین زمین ترمینال و برج مراقبت هزینه خواهد شد.

 قرار است با مساعدت استانداری کردستان، مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال برای تملک بخشی دیگر از زمین های حاشیه فرودگاه در سال جاری اختصاص خواهد یافت. هم چنین برای توسعه فرودگاه سقز، جاده فعلی سقز – مریوان به طول حدود ۵ کیلومتر حذف و جاده جایگزین در حاشیه روستای کمنتو احداث می شود.

گفتنی است طرح ساخت فرودگاه سقز از سال ۷۶ کلید خورده و پس از تملک اراضی، از سال ۸۶ عملیاتی شده است اما به دلیل کمبود منابع مالی و اراضی تاکنون تنها ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. این فرودگاه در فاصله اندکی از شهر سقز قرار دارد. این فرودگاه علاوه بر ۱۷۸ هکتار زمین فعلی نیاز به تملک ۱۰۰ هکتار زمین جدید دارد.

فرودگاه  سقز با طول باند ۲۵۰۰ متر و عرض آن ۴۵ متر و برای هواپیماهایی در ابعاد ATR۷۲، با ظرفیت ۷۰ مسافر ساخته خواهد شد

در زیر مروری داریم بر اهم اخبار حوزه هوایی در هفته ای که گذشت...

سفر وزیر راه وشهرسازی با هواپیمای ATR به فرودگاه سنندج

سفر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به استان كردستان با نخستین پرواز ناوگان هما با هواپیمای ATR در مسیر تهران-سنندج انجام شد.

وزیر راه و شهرسازی در این سفر از محل ساخت فرودگاه شهر سقز بازدید کرد.

وی در بدو ورود به استان كردستان مورد استقبال مقامات استانی و محلی قرار گرفت و در جمع خبرنگاران در فرودگاه سنندج گفت: امروز برای افتتاح چند طرح عمرانی به سنندج سفر كردم و خیلی خوشحالم كه در خدمت نمایندگان محترم و مردم این شهر هستم.

وی با اشاره به سفر خود با ناوگان ATR هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران توضیح داد: امروز آغاز عملیاتی پروازهای تهران- سنندج با ناوگان ATR هما است و ان‌شالله تا ۳ هفته آینده پرواز در این مسیر با هواپیمای جدید ATR برقرار می‌شود.

آخوندی با بیان اینكه تلاش كرده‌ایم بتوانیم زیرساخت حمل ونقل هوایی را در این منطقه توسعه دهیم گفت: فرودگاه سنندج و سقز نقش مهمی در منطقه دارند و باید به فرودگاه‌های پیرامون خود متصل شوند و این مهم در برنامه اصلی من است.

وی به سفرخود با ناوگان ATR به سنندج اشاره كرد و گفت: خرید هواپیماهای ATR با این هدف انجام شد كه فرودگاه‌های كوچك‌تر نیز به نسبت فرودگاه‌های بزرگ‌تر فعال شود. رونق فرودگاه‌های كوچك با ناوگان ATR امكان ‌پذیر است و ما تنها با خرید این هواپیماها می‌توانستیم پروازهای كوچك را برقرار كنیم و كار را برای سفر تجار، گردشگران، دانشگاهیان آسان سازیم.

آخوندی با اعلام اینكه تا ۳ هفته دیگر پروازهای تهران-سنندج با این هواپیماها برقرار می‌شود گفت: به ایران‌ایر دستور دادم ا از فرودگاه سنندج به مناطق فرامرزی هرچه سریعتر پرواز دایر شود تا ما بتوانیم ارتباط این منطقه با پیرامون آن را برقرار كنیم و به سنندج را به شبكه فرامرزی متصل نماییم.

قفل مطالبه ۲۲ ساله مردم کردستان با دستور وزیر راه و شهرسازی باز شد/ دستور آخوندی برای آغاز عملیات انتخاب پیمانکار فرودگاه سقز

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در آخرین بخش سفر خود به استان کردستان با حضور در شهر سقز بازدیدی از محل ساخت فرودگاه شهر سقز داشت و در جمع مردم این شهر گفت: استان کردستان دارای مردمانی مهربان و طبیعتی زیبا است و امیدواریم ما مسئولان بتوانیم با عملکرد درست و مناسب خود در عمران و آبادانی این منطقه زیبا بکوشیم.

نماینده دولت در وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه همواره اعتقاد دارم که زاگرس می‌تواند منشا خلق ثروت در ایران باشد، تصریح کرد: کردستان هم مردمی فرهیخته و دانشمند و هم موقعیتی استراتژیک دارد  با کمترین فاصله به دریای مدیترانه یک شهر استراتژیک محسوب می‌شود که از شمال به اروپا و از جنوب به خلیج فارس متصل می‌شود و به همین دلیل بحث بزرگراه و کریدوری که از بازرگان به بندر امام متصل می‌شود را همیشه در دستور کار خود قرار داده بودم و خوشبختانه امروز به یک پروژه ی مادر تبدیل شده است و مجری خاصی دارد که کارش فقط تکمیل همین کریدور است.

وزیر راه و شهزسازی با اعلام اینکه تمام قطعات فراموش شده کریدور ۱۰ شناسایی و تحویل پیمانکار داده شده است، ادامه داد: فقط حدود ۳۷ کیلومتر از تعیین تکلیف نهایی کریدور شماره ۱۰ باقی مانده است که ظرف چند ماه اینده به پیمانکار ارائه می‌دهیم.

وی که در جمع مردم سقز در زمین فرودگاه ساخته نشده ی این شهر سخنرانی می‌کرد، گفت:فرودگاه سقز می‌تواند نقش مهمی در توسعه ی این منطقه داشته باشد. بیش از یک میلیون نفر مسافر را می‌تواند جابجا کند که جمعیت مناسبی است  ضمن اینکه این منطقه می‌تواند از طریق این فرودگاه به خدمات هوایی در حوزه مسافر و بار دسترسی یابد.

آخوندی به نیمه کاره ماندن پروژه از سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: عقب‌ماندگی در ساخت این فرودگاه به این دولت مربوط نمی‌شود و کارهای اندکی هم که انجام شده است در این دولت بوده است.

وی با اعلام اینکه فرودگاه سقز یک سری مشکلات تملک داشت که در این سفر دستور رفع این مشکلات را دادم، گفت: امیدواریم بلافاصله پیمانکار انتخاب شود و عملیات پیمانکاری برای تحویل باند، ترمینال‌ها و اپرون شروع شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: هم‌اکنون از جهت تملک و نقل و انتقال زمین یک مقداری مشکل وجود دارد اما امیدوار هستیم با رعایت مقررات و قوانین این مشکلات حل شود و ساخت فرودگاه موجب عمران و ابادی بیشتر استان شود و یک نقطه توسعه دیگر در منطقه ایجاد شود.

جابجایی ۲ میلیون مسافر در صورت ساخت دومین فرودگاه استان کردستان

علی‌اکبر ورمقانی معاون استاندار کردستان و فرماندار ویژه شهرستان سقز در جمع مردم سقز در زمین فرودگاه ساخته نشده‌ی این شهر، گفت: از تمام کسانی که تا به حال برای تسریع در ساخت فرودگاه شهر سقز زحمت کشیده‌اند تشکر می‌کنم.

وی با بیان اینکه بالغ بر ۱۳ میلیارد تومان تاکنون در فرودگاه شهر سقز هزینه شده است، گفت:یکی از انتظارات و مطالبات به حق مردم شهر سقز و شمال غرب کشور و  آذربایجان غربی و ۸ شهرستان بالغ بر ۲ میلیون نفر جمعیت، تکمیل ساخت فرودگاه شهر سقز است.

ورمقانی ادامه داد: همه قبول دارند که موقعیت جغرافیایی شهر سقز بسیار بار ارزش تر و اقتصادی تر از برخی مراکز استان هاست که فرودگاه در آن ساخته شده است.

وی سفر وزیر راه و شهرسازی به کردستان و بازدید از این فرودگاه را در تکمیل ساخت این فرودگاه موثر دانست و گفت: ما به عنوان مسئولان شهر سقز  و همه دستگاههای خدمات رسان این قول را می‌دهیم که اگر در ساخت این فرودگاه گره‌ای باشد که به دست ما باز شود کوتاهی نخواهیم کرد.

ساخت فرودگاه سقز مطالبه ۲۲ ساله مردم استان کردستان و آذربایجان غربی است

محسن بیگلری نماینده سقز و بوکان نیز در سخنرانی خود ساخت فرودگاه شهر سقز را مطالبه ۲۲ ساله مردم استان کردستان و آذربایجان غربی دانست و گفت: متاسفانه این پروژه در حال حاضر در تعطیلی به سر می‌برد

وی با بیان اینکه با یک دستور وزیر راه و شهرسازی پیمانکار آماده است کار را شروع کند، گفت: از آنجایی که دلیل اصلی سفر وزیر بررسی وضعیت پروازها و فرودگاههای استان کردستان بود بر اهمیت ساخت این فرودگاه اصرار نمی‌کنم و میدانم که سفر با ای. تی. آر به کردستان از اهمیت شما بر وضعیت پروازهای استان نشان دارد. با این حال انتظار داریم با دستور شما حل این مشکل تسریع شود و مناقصه انتخاب پیمانکار اغاز  گردد.

بیگلری با بیان اینکه از طرف مردم کردستان از یکی از محبوب ترین وزرای کابینه یازدهم تشکر می‌کنم ادامه داد:گلایه مردم استان مربوط به وزارت آقای اخوندی نیست و عقب ماندگی‌های کردستان به طول تاریخ برمی‌گردد و من به عنوان نماینده دو دوره مردم سقز در مجلس شورای اسلامی شهادت می دهم آقای اخوندی بسیاری از عقب ماندگی های تاریخی کردستان را کاست.

جابجایی ۷۵ درصد زائران خانه خدا توسط ايران انجام می‌شود

علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در مراسم بدرقه حجاج ایرانی گفت: برخی شرکت‌های سعودی از قبول برنامه پرواز ۲۶ هزار زائر ایرانی امتناع کرده‌اند، برای همین ما مجبوریم خودمان جابجایی این زائران را انجام دهیم که برنامه‌ریزی سنگینی نیاز دارد.

وي اظهارداشت: طبق توافق دو کشور قرار بود ۵۰ درصد پروازها توسط ایران‌ایر و ۵۰ درصد دیگر از سوی شرکت‌های هواپیمایی سعودی انجام شود. ولی متأسفانه در آخرین لحظات متوجه امتناع برخی شرکت‌های سعودی از برقراری پرواز ۲۶ هزار زائر ایرانی شدیم.

عابدزاده با تاكيد بر اينكه هدف ما اكرام مهمانان خانه خدا و تامين امنيت و ايمني پروازهاي آنهاست، افزود: جابجایی این تعداد از زائران به برنامه‌ریزی سنگینی نیاز دارد، ولی اطمینان می‌دهم با مديريت و تلاش همه جانبه همه بخش ها به موقع انجام شود.

عابدزاده تصريح كرد: از شركت هاي هواپيمايي و شركت فرودگاه‌های کشور می‌خواهم با توجه به شرایط ویژه امسال، همکاری لازم را برای به حداقل رساندن کمبودها داشته باشند، چرا که موسم حج با فصل اوج پروازها مواجه شده است. علاوه‌بر این، امسال با مشکلات خاصی مواجه‌ایم که سال‌های گذشته کمتر بود. از جمله آن جابجایی سینوسی مسافران است که قبلاً‌ به صورت یکنواخت انجام می‌شد به گونه اي كه ممكن است در برخي روزها با انجام سه الي ۴ پرواز و يا روزانه ۱۶ پرواز مواجه باشيم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوري تصريح كرد: امسال دولت عربستان تعداد بیشتری از زائران را پذیرفته، در حالی که مجموعه فرودگاهی آن تغییر ظرفیت نداشته و این شرایط ویژه‌ای را به ما تحمیل کرده است، بنابراین شاهد تأخیری در پروازها بوديد، از حالا از مردم عذرخواهی می‌کنم، اما بدانند که ما حداکثر تلاش‌مان را به کار می بریم تا پروازها با امنیت و ايمني انجام شود. ولی به هر حال آن طرف (عربستان) ‌ در کنترل ما نیست.

کاهش ۵۰ درصدی سهم ایرلاین‌‌ سعودی در انتقال حجاج/ اعزام زائران خانه خدا از ۵ فرودگاه

سید محمود رضوی با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده‌ از ۳ ماه پیش هماهنگی‌‌ پروازهای حجاج در شرکت فرودگا‌‌ه‌ها آغاز شد، اظهار داشت: اعزام زائران حج تمتع از ۲۰ فرودگاه کشور انجام می‌شود.

وی ادامه داد: ‌تا پیش از این به دلیل مستقل شدن شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، آمار اعزام و پذیرش مسافر و پروازهای آنها در اختیار ما نبود اما مجدداً این آمار به آمارهای شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اضافه شده است.

مسئول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به اینکه پیش از این و در سنوات قبل عملیات اعزام پذیرش حجاج از ۱۹ فرودگاه کشور انجام می‌شد، گفت: امسال فرودگاه بیرجند نیز به فهرست‌ فرودگاه‌های اعزام حجاج، اضافه شد.

رضوی بیان کرد: تا صبح امروز در ۱۹ فرودگاه کشور غیر از فرودگاه امام خمینی (ره) از طریق ۱۶ پرواز، ۳۷۵۶ حاجی اعزام شدند.

مسئول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: امروز نیز پنج فرودگاه عملیات اعزام و پذیرش حجاج را انجام می‌دهند که شامل فرودگاه‌های تبریز، همدان، اردبیل، بندرعباس و فرودگاه امام خمینی (ره) است.

رضوی اضافه کرد: زائران استان‌های تهران، البرز، قزوین، سمنان، مرکزی، قم، لرستان و کاشان از فرودگاه امام خمینی (ره) اعزام می‌شوند.

وی افزود: پیش از این مقرر بود ۵۰ درصد پروازهای حجاج توسط ایرلاین سعودی و ۵۰ درصد توسط ایران‌ایر انجام شود که سعودی‌ها نیامدند و فعلاً ۷۵ درصد پروازها توسط ایران‌ایر و ۲۵ درصد توسط ایرلاین سعودی انجام می‌‌شود.

مسئول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه امسال ۸۶ هزار و ۲۴۰ زائر ایرانی عازم سرزمین وحی می‌شوند،   اظهار داشت: کل عملیات رفت حجاج فعلاً ۲۳ روز تعیین شده است.

تمهیدات ویژه شرکت فرودگاه‌ها برای خدمات‌رسانی به زائران حج/ اعزام و پذیرش حجاج در ۲۰ فرودگاه کشور

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها اعلام‌کرد که عملیات جاری فرودگاهها (پروازهای داخلی و خارجی) هنگام اعزام حجاج در فرودگاههای پرتردد ادامه خواهد داشت و هیچ پرواز داخلی و خارجی کنسل نخواهد شد ضمن اینکه با استفاده از سرویس‌های موقت فضای کافی برای مشایعت‌کنندگان حجاج در ترمینال‌ها فراهم شده است.

حسین اسفندیاری قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها در خصوص تمهیدات این شرکت برای انجام مناسب پروازهای حج به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گفت: تمام ۲۰ فرودگاهی که عملیات حج امسال را بر عهده‌دارند در آمادگی کامل به سر می‌برند.

وی دراین‌باره توضیح‌داد: از اوایل اردیبهشت‌ماه با ارسال دستورالعمل‌های حج و جلسات مستمر با مدیران فرودگاه‌ها برنامه‌ریزی‌های لازم انجام و هم‌اکنون در بیشتر فرودگاه‌ها ستاد حج تشکیل‌شده است که در هماهنگی با ارگانهای داخلی و ستاد حج و زیارت استان خود هستند.

اسفندیاری تأکید کرد که به دلیل فاصله‌ای که در انجام پروازهای حج به وجود آمده است امسال از تمام تلاش خود برای برنامه‌ریزی درست و اصولی استفاده کرده‌ایم و گفت: برنامه‌ریزی مناسبی برای عملیات رفت‌وبرگشت حجاج انجام‌شده است ضمن اینکه برای بدرقه کنندگان و استقبال‌کنندگان در ۱۹ فرودگاه کشور امکانات کافی وجود دارد و تنها فرودگاه حضرت امام‌خمینی(ره) است که به‌صورت موردی برای بدرقه کنندگان شرایط خاصی تعیین‌شده است که آن‌هم بر اساس تمهیدات سازمان حج است؛ در باقی فرودگاه‌ها برای مراسم بدرقه و استقبال از حجاج مانعی وجود ندارد.

وی با توضیح اینکه معمولاً برای بدرقه حجاج مشکلی وجود ندارد و فرودگاه‌ها بیشتر هنگام بازگشت حجاج و استقبال‌کنندگان باید به فکر باشند، گفت: برای این مهم برنامه‌ریزی‌های کافی شده است. ظرفیت ترمینال‌ها در حالت عادی برای این حجم استقبال کافی نیست برای همین از تمهیداتی چون برپایی سرویس‌های موقت در محیط‌های فرودگاهی استفاده می‌کنیم و سعی می‌شود بدون هیچ کاهشی در سرویس‌دهی به سایر پروازها خدمات‌رسانی به زائران حج به نحو احسن انجام پذیرد.

به گفتهٔ اسفندیاری عملیات جاری فرودگاههای (پروازهای داخلی و خارجی) هنگام اعزام حجاج در فرودگاههای پرتردد ادامه خواهد داشت و هیچ پرواز داخلی و خارجی کنسل نخواهد شد ضمن اینکه با استفاده از سرویس‌های موقت فضای کافی ایجاد می‌کنیم.

وی گفت: مثلاً هم‌اکنون در برخی فروگاههای پرتردد ترمینال حج دایر شده است.

اسفندیاری با بیان اینکه امسال با افزایش ۳۶ درصدی زائران بیتالله الحرام روبرو هستیم ادامه داد: نگرانی خاصی از بابت اعزام مسافران حج وجود ندارد و به نظر می‌رسد با هماهنگی‌های انجام شده با سازمان هواپیمایی کشوری عملیات حج امسال به بهترین شکل ممکن آغاز و پایان پذیرد.

به گفته ی قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها، فرودگاههای امام خمینی (ره)، مشهد، گرگان، اصفهان، اهواز، شیراز، ساری، همدان، تبریز، کرمان، ارومیه، یزد، زاهدان، بندرعباس، بیرجند، کرمانشاه، زنجان، بوشهر، رشت و اردبیل به‌ عنوان ۲۰ فرودگاه اعزام کننده حج امسال هستند.

نظر شما