شناسهٔ خبر: 41693 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار حوزه دریایی در هفته‌ای که گذشت:

مذاکرات مقامات دریایی ایران در آلمان/ تمجيد از نقش‌آفرینی قابل توجه ایران در مباحث آیمو/ تخلیه و بارگیری ۶.۵ میلیون تن کالا در بندر امام‌خمینی

بازدید مسافران نوروزی از مجتمع بندری امام خمینی (ره) سفر دبیر کل آیمو به ایران، امضای تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان بنادر و کانون سردفتران، مذاکرات مقامات دریایی ایران در آلمان، افزایش جابجایی کالا در بندر کیش به مرز ۶۰۰ هزار تن و تخلیه و بارگیری ۶.۵ میلیون تن کالا در بندر امام‌خمینی اهم اخبار حوزه دریایی در هفته ای که گذشت.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی: مهمترین اخبار حوزه دریایی در هفته ای که گذشت به شرح زیر است....

نشست کارگروه مشترک ریلی و دریایی و بندری ایران و آلمان با حضور وزیر راه  و شهرسازی

کارگروه مشترك همكاری‌های ريلی، دريايی و بندری ايران و آلمان با خضور وزیر راه و شهرسازی و وزیر حمل و نقل و زیرساخت های دیجیتال آلمان برگزار و به بررسی نحوه اجرای قراردادها و همکاری‌های مربوط پرداخت.

در این نشست مشترك دریایی و بندری دو كشور محمد سعید نژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی توضیحاتی پیرامون موقعیت استراتژیک ایران و بنادر آن در خلیج فارس، دریای عمان و سواحل دریای خزر که فرصت منحصر به فردی را برای سرویس دادن به جمعیتی حدود ۴۰۰ میلیون نفر را دارد ارائه کرده و گفت:  قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بندر شهید رجایی، فرصت‌های پیش آمده پس از برجام جهت نوسازی و تجهیز بنادر ایران، ترمینال شماره ۳ بندر شهید رجایی که مناقصه بین‌المللی آن انجام شده و اقدامات مرتبط با افزایش ظرفیت آن و انعقاد قرارداد با شرکت رولندبرگر برای بازبینی اسکوپ کلی این بندر از نکات مهم  و مورد توجه در این عرصه به شمار می‌روند که باید به آن‌ها توجه شود.

شرکت رولند برگر نیز در ادامه پیرامون نتایج مطالعات در خصوص بندر شهید رجایی گزارشی به نشست ارائه کرد كه قرار گرفتن بندر شهید رجایی به عنوان مکان تولید خودرو با رفع تحریم ها، مقام اول  بندر عباس از نظر حمل کانتینر در ایران، انجام عمده واردات و صادرات ایران از طریق بندر عباس و شرایط ان برای دست پیدا کردن به موقعیتی نظیر بندر هامبورگ و وجود برنامه توسعه کلی برای بندر عباس برای محیاکردن زمینه سرمایه‌گذاری از جمله این نتایج به شمار می‌رود.

همچنین در ادامه نشست مذکور نمایندگان شرکت‌های آلمانی نظیر زیمنس, تالس, دویچه بانک, CPO, برمن پورت, SEMA, بمباردیه, شرکت مدیریت کشتیرانی شُلته,BLG, Translogistic (وابسته به دویچه بانک), ... از روند همکاری‌ها, چالش‌ها و پروژه‌های خود در ایران سئوالاتی پیرامون تامین مالی صادرات ، موضوع كوتاهی بازه زمانی اعلام و برگزاری مناقصه‌ها در بنادر ایران، برنامه بنادر ایران برای تربیت و تأمین نیروی انسانی بنادر ایران و برنامه‌های برای دیجیتالی کردن بنادر ایران پرسیدند كه نمایندگان سازمان بنادر به آنها پاسخ گفتند.

تمجيد از نقش‌آفرینی قابل توجه ایران در مباحث آیمو/ دبیر کل آیمو به ایران می‌آید

در دیدار هیأت جمهوری اسلامی ایران به ریاست محمد راستاد با "کی تاک لیم"، دبیر کل سازمان بین المللی دریانوردی، در پاسخ به دعوت مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی، دبیر کل آیمو ضمن تاکید مجدد بر نقش آفرینی قابل توجه، مهم و مثبت جمهوری اسلامی ایران در مباحث آیمو، آمادگی خود را برای سفر به ایران و شرکت در مراسم هفتادمین سال آغاز فعالیت آیمو در شهریور ماه سال آینده اعلام کرد.

در دیدار هیأت جمهوری اسلامی ایران به ریاست مهندس محمد راستاد با "کی تاک لیم"، دبیر کل سازمان بین المللی دریانوردی، در پاسخ به دعوت مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی، دبیر کل آیمو ضمن تاکید مجدد بر نقش آفرینی قابل توجه، مهم و مثبت جمهوری اسلامی ایران در مباحث آیمو، آمادگی خود را برای سفر به ایران و شرکت در مراسم هفتادمین سال آغاز فعالیت آیمو در شهریور ماه سال آینده اعلام کردشایان ذکر است دفتر دبیر کل آیمو سفر وی به جمهوری اسلامی ایران را در برنامه های سال آتی دبیر کل قرار داد.

قابل ذکر است، طبق برنامه ریزی های اولیه صورت گرفته، دبیر کل آیمو علاوه بر شرکت در مراسم ویژه گرامی داشت روز جهانی دریانوردی که با هفتادمین سال آغاز فعالیت آیمو همزمان خواهد شد، در کنفرانس ICOPMAS نیز شرکت و علاوه بر این با مقامات عالی کشوری دیدار و گفتگو خواهد نمود.

در این اجلاس همچنین مهندس راستاد با "آناستاساکو" مدیر کشتیرانی یونان دیدار کرد. در این دیدار طرفین ضمن تأیید روابط مناسب و رو به رشد میان دو کشور در زمینه امور دریایی، بر استفاده از فرصت های جدید پیش آمده برای بسط همکاری های دو جانبه در زمینه حمل و نقل دریایی و امور بندری تأکید کردند. طرفین همچنین آخرین وضعیت رایزنی ها راجع به انعقاد موافقت نامه همکاری در حوزه حمل و نقل دریایی و بندری و نیز تفاهم نامه شناسایی اسناد دریانوردان را مورد بررسی قرار دادند.

قابل ذکراست، با پیگیری های صورت گرفته از سوی سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت امور خارجه، اسناد فوق الذکر در دست بررسی می باشد و با هماهنگی های صورت گرفته، قرار است در اجلاس مشترکی که طی تابستان سال جاری برگزار خواهد شد، متن آن ها  نهایی گردد و پس از طی تشریفات قانونی و دیپلماتیک به امضای مقامات ذی ربط دو طرف رسانده شود.

در اجلاس شورای آیمو و به هنگام بررسی دستور کار شماره شش راجع به ممیزی دولت های عضو صورت گرفت. آخرین اقدامات صورت گرفته از سوی جمهوری اسلامی ایران در رابطه با آمادگی برای انجام ممیزی اجرای مقررات دریایی بین المللی از سوی آیمو، به اطلاع هیأت های نمایندگی حاضر در اجلاس رسانده شد.

امضای تفاهم نامه همکاری بین سازمان بنادر و کانون سردفتران

معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر از امضای تفاهم نامه بین سازمان بنادر و کانون سردفتران خبر داد و گفت: این تفام نامه به منظور تسهیل و تسریع فعالیت ها در مناطق بندری و پاسخگویی به مشکلات فعالان اقتصادی و ذینفعان بندری و شرکت های حمل و نقل بین المللی (فورواردری) امضا شد.

 جلیل اسلامی ضمن اعلام خبر فوق افزود: برای تنظیم این تفاهم نامه کمیته تخصصی متشکل از ادارات کل مناطق ویژه و سرمایه گذاری، حقوقی سازمان و نمایندگان کانون سردفتران و دفتریاران به بررسی مشکلات فعالان اقتصادی و ذینفعان بندری پرداختتند که نتیجه آن امضای این تفام نامه و تنظیم وکالتنامه های خاص مناطق بندری برای رفع موانع حقوقی موجود و یکپارچه سازی آن شد.

اسلامی بیان کرد: به منظور ایجاد رویه واحد در تنظیم وکالتنامه های خاص مناطق بندری توسط دفاتر اسناد رسمی کشور، این مهم با هماهنگی سازمان بنادر و دریانوردی و کانون سردفتران و دفتریاران تدوین و فرم الگوی وکالتنامه های مذکور نهایی و از این پس در کلیه دفاتر اسناد رسمی کشور اجرایی خواهد شد.

معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی اظهارداشت: با اجرای این تفاهم نامه، مشکلات فعلی مراجعان و فعالان اقتصادی به لحاظ جامع و کامل نبودن وکالتنامه های قبلی و عدم مطابقت آن با قوانین و مقررات مناطق ویژه اقتصادی مرتفع شد.

این تفاهم نامه در راستای اجرای قوانین و مقررات مربوط به مناطق ویژه اقتصادی در بنادر کشور بین سازمان بنادر و دریانوردی و کانون سردفتران و دفتر یاران کشور به امضا رسید.

رونق عملیات تخلیه و بارگیری از بندر اروندکنار

رضا سفاری مدیر بنادر و دریانوردی آبادان از افزایش ۲۹ درصدی عملیات تخلیه و بارگیری کالا از بندر اروندکنار خبر داد.

وی با بیان اینکه بر مبنای سامانه آمار سازمان بنادر و دریانوردی از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه حجم عملیات تخلیه و بارگیری از بندر اروندکنار به ۲ هزار و ۶۲۷ تن کالا رسیده است که این امر نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۲ هزار و ۳۴ تن بوده است از رشد بالای ۲۹ در صد خبر می‌دهد.

وی تصریح کرد: بندر اروندکنار با وجود پتانسیل بالا و نزدیکی به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به خصوص امارات و کویت مورد توجه بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری از این کشورها قرار گرفته است.​

 جابجایی کالا در بندر کیش به مرز ۶۰۰ هزار تن رسید

احمد شهریاری ضمن ارایه گزارشی از عملکرد بندر کیش طی چهارماه نخست سال جاری اظهار داشت: از آغاز سال جاری تا پایان تیرماه سال۹۶، در مجموع ۵۹۵ هزار و ۹۵۲ تن انواع کالای نفتی و غیر نفتی در این بندر تخلیه و بارگیری شد.

وی ادامه داد: از این میزان، ۵۰۰ هزار و ۱۵ تن به کالای غیر نفتی و ۹۵هزار و ۹۳۷ تن کالای نفتی اختصاص دارد.

مدیر اداره بندر و دریانوردی کیش از افزایش ۴۱ درصدی صادرات غیر نفتی در این بندر سخن به میان آورد و گفت: طی چهارماه اخیر، بالغ بر یکهزار و ۲۴۶ تن از اینگونه کالاها به خارج از کشور صادر شد.

شهریاری همچنین واردات کالاهای غیرنفتی را بالغ بر ۱۵ هزار تن اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲درصد کاهش داشته است.

به گفته وی، طی چهار ماهه نخست سال جاری، ۴۸۳هزار و ۵۷۴ تن کالای غیر نفتی در این بندر کابوتاژ شد.

شهریاری مجموع تردد شناورها به بندر کیش را چهار هزار و ۵۹۷ فروند با رشد ۳درصدی اعلام و خاطرنشان کرد: از این تعداد، ۲۲۴ فروند شناور بالای هزار تن و چهار هزار و ۳۷۳ فروند زیر هزار تن وزن داشته است.

مدیر اداره بندر و دریانوردی کیش از رونق تفریحات و گشت های دریایی در چهارماه اخیر خبر داد و  خاطرنشان کرد: علاوه بر فعالیت های مسافری، ۲۰۹ هزار و ۲۴۹ نفر از لذت گشت های دریایی با شناورهای تفریحی بهره مند شدند که افزایش ۱۲ درصدی نسبت به سال گذشته به ثبت رسید.

این مقام مسؤول در پایان ضمن اشاره به ترابری ۲۲۲ هزار نفر مسافر از طریق این بندر از ابتدای سال جاری تاکنون، گفت: طی این مدت، ۳۸ هزار و ۷۵۰ دستگاه خودرو نیز توسط شناورهای لندینگ کرافت در مسیرهای دریایی جزیره کیش به چارک و آفتاب و بالعکس ترابری شد.

کارنامه چهارماهه بندر شهید رجایی به روایت آمار و ارقام/ از رونق تخلیه و بارگیری کالا تا جهش ۱۲۴ درصدی ترانشیپ

اله مراد عفیفی پور ضمن اشاره به عملکرد منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی طی چهارماهه سال ۹۶ اظهار داشت: طی این مدت، در مجموع ۲۷ میلیون و ۹۰۷هزار و ۲۳۰ تن کالای نفتی و غیر نفتی در بزرگترین بندر تجاری ایران تخلیه و بارگیری شد که نسبت به سال گذشته افزایش ۵درصدی را شاهد بودیم.

وی در ادامه بیان کرد: طی مدت یاد شده، ۱۸ میلیون و ۶۹۴ هزار تن کالاهای غیر نفتی تخلیه و بارگیری شد که ۱۱درصد افزایش در این بخش از عملیات به ثبت رسید. همچنین، از مجموع عملیات انجام شده در این بندر، ۹ میلیون و ۲۱۳ هزار تن اختصاص به فرآورده های نفتی دارد.

رشد ۲۵ درصدی ترانزیت غیرنفتی/جهش ۱۲۴ درصدی ترانشیپ غیرنفتی

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان حجم کل کالاهای ترانزیت شده از طریق بندرشهید رجایی طی چهارماهه سال جاری را بالغ بر یک میلیون و ۸۷۰ هزار تن با رشد ۲۵ درصدی اعلام کرد.

عفیفی پور، میزان صادرات کالاهای غیرنفتی در بزرگترین بندر تجاری ایران را ۱۱ میلیون و ۳۹۳هزار و ۲۱۰ تن عنوان کرد و افزود: طی همین مدت، رقمی نزدیک به ۳ میلیون و ۵۵۳ هزار تن کالای غیر نفتی از طریق این بندر وارد و حدود ۴۰ هزار تن نیز کابوتاژ(حمل و نقل ساحلی) شد.

وی افزود: در راستای تبدیل بندر شهید رجایی به یک بندر کانونی، ترانشیپ یک میلیون و ۱۷۷هزار و ۹۲۵ تن کالای غیرنفتی نیز از طریق خطوط کشتیرانی فیدری به بنادر دیگر جنوب کشور به انجام رسید که در مقایسه با چهارماهه سال گذشته، افزایش چشمگیر ۱۲۴ درصدی را شاهد بودیم.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح آمار عملیات نفتی در این بندر پرداخت و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون، دو میلیون و ۶۴۵ هزار و ۴۳۳ تن فرآورده های نفتی به خارج از کشور صادر، حدود ۲۵ هزار تن فرآورده نفتی ترانزیت، ۵ میلیون و ۵۴۵ هزار تن از اینگونه کالاها، کابوتاژ و حدود یک میلیون تن نیز از طریق این بندر وارد شد.

عفیفی پور در پایان به تردد یکهزار و ۲۹۱ فروند انواع شناور طی چهارماهه سال ۹۶ به دروازه طلایی اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: یکهزار و ۸۰ فروند از این شناورها، بالای هزار تن و ۲۱۱ فروند نیز زیر هزار تن وزن داشته است.

تخلیه و بارگیری ۶.۵ میلیون تن کالا در بندر امام‌خمینی

سعدالله عبداللهی در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: این میزان تخلیه و بارگیری کالا در مقایسه با مدت مشابه پارسال که حدود ۵.۹میلیون تن بود ۱۰درصد افزایش نشان می دهد.

وی همچنین از افزایش ۲۹درصدی عملیات کانتینری در بندر امام خبر داد و افزود: در بهار امسال ۳۶هزار و۵۶۰ TEU کانتینردر بندر امام تخلیه و بارگیری شده است در حالی که این میزان در بهار ۹۵ حدود ۲۸هزار و ۱۵۲ TEU کانتینر بود.

مدیرکل بنادر ودریانوردی خوزستان پیش‌بینی کرد: عملیات تخلیه و بارگیری کالا در این بندر مهم و راهبردی در سال جاری ادامه داشته باشد.

بندر امام خمینی(ره) دومین بندر بزرگ عملیاتی جمهوری اسلامی ایران پس از بندرشهید رجایی در استان هرمزگان است.

بیش از ۹۰ درصد غلات و نهاده‌های دامی مورد نیاز کشور از طریق بندر امام خمینی(ره) که در خور موسی واقع شده وارد کشور می شود.

نجات جان ٧ صیاد در آبهای دریای عمان /قبل از اعزام به دریا حتماً به اخطاریه‌های هواشناسی توجه شود

معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان از نجات جان ٧ نفر صیاد طی دو روز و در سه حادثه جداگانه در آبهای دریای عمان خبر داد.

سید حسن ابراهیمی در خصوص جزئیات این حوادث اظهار داشت: حادثه اول که در تاریخ ٩٦/٥/٤ رخ داد؛ ٣ سرنشین قایق صیادی که به علت هوای طوفانی و مشکل موتوری در فاصله ٩ مایلی بندر چابهار مضطرّ در دریا و نیاز مبرم به کمک داشتند توسط شناور ناجی ٥ نجات داده شدند.

وی افزود: در حادثه دوم که طی همان روز و در عملیاتی دیگر انجام پذیرفت پس از اطلاع مرکز جستجو و نجات، شناور ناجی ٥ به محل حادثه اعزام گردید که در ساعت ١٢ و ٢٠ دقیقه در فاصله ١٧ مایلی بندر چابهار موفق به نجات ٢ سرنشین قایق صیادی شدند. ایشان در ادامه از نجات ٢ سرنشین یک قایق صیادی دیگر پس از ١٨ ساعت سرگردانی در آبهای دریای عمان خبرداد.

وی اظهار داشت: در تاریخ ٩٦/٥/٥ مرکز MRCC اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به محض دریافت کمک و موقعیت یک قایق صیادی که دچار مشکل موتوری گردیده بود، با واکنش سریع و مدیریت عملیات؛ شناورهای ناجی ٥ و همیار ناجی به محل حادثه اعزام و موفق به نجات ٢ سرنشین قایق گرفتار پس از ١٨ ساعت سرگردانی در آبهای دریای عمان شدند.

این مقام مسئول با بیان اینکه نجات یافتگان در صحّت کامل به سر می‌برند و وضعیت سلامتی آنها رضایت بخش گزارش شده است به فرماندهان و خدمه شناورهای سنتی و لنج‌ها توصیه داشت: قبل از اعزام به دریا حتماً به اطلاعات هواشناسی روزانه و اخطاریه های هواشناسی که توسط سامانه SMS برای مسئولین شیلاتی، دهیارها و بزرگان هر منطقه ساحلی ارسال می گردد توجه لازم و ویژه داشته باشند.

همچنین جهت اطلاع از وضعیت دریا با شماره ٣٥٣٢١٤١٥ ٠٥٤ تماس حاصل نموده و در هوای نامناسب از رفتن به دریا خودداری نمایند.

وی همچنین از صیادان خواست قبل از اعزام به دریا مسیر صید خود را به آشنایان اعلام نمایند و قایق‌ها به وسایل ارتباطی و GPS مجهز باشند. شماره چهار رقمی ١٥٥٠ (مرکز جستجو و نجات دریایی) به صورت ٢٤ ساعته آماده دریافت اطلاعات سوانح دریایی استان می‌باشد.

نظر شما