شناسهٔ خبر: 41912 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی تهران تشریح کرد:

آغاز اجرای پروژه تعریض بخشی از محور امام رضا(ع) در هفته دولت/ تکمیل پروژه‌های مسکن مهر استان تا دهه فجر/ سکونت بیش از 2میلیون حاشیه‌نشین تهرانی در ۶۰۰۰ هکتار سکونتگاه غیررسمی

محمد نادر محمدزاده مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با بیان اینکه هفته دولت شاهد کلنگ‌زنی پروژه تعریض محور امام رضا(ع) حدفاصل سه راهی چنداب تا شریف‌آباد خواهیم بود، از برنامه‌ریزی برای تکمیل تمام واحدهای مسکن مهر استان تا دهه فجر امسال خبر داد و گفت: مساحت سکونتگاه‌های غیررسمی شناسایی شده در ۱۰ شهر استان تهران ۶۰۰۰ هکتار است که در این محدوده حدود دو و نیم میلیون نفر سکونت دارند.

محمدنادر محمدزاده، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران درگفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به معرفی مهمترین برنامه‌ها و اقدامات این اداره‌کل درحوزه‌های مختلف پرداخت و عنوان کرد: هفته دولت پروژه لکه‌گیری و روکش آسفالت محور کرج- شهریار به طول ۸.۲ کیلومتر به بهره‌برداری می‌رسد که اعتبار هزینه شده برای آن ۲۰ میلیارد ریال بوده است. همچنین ۸.۹۵ کیلومتر از روکش نهایی محور چیتگر- شهریار حدفاصل پل راه‌آهن تا تقاطع میدان سپاه شهریار افتتاح می‌شود که اعتبار هزینه شده برای آن ۳۰ میلیارد ریال بوده است.

محمدزاده گفت: هفته دولت شاهد کلنگ‌زنی پروژه تعریض محور امام رضا (ع) حدفاصل سه راهی چنداب تا شریف‌آباد به طول ۱۰ کیلومتر خواهیم بود و راه اصلی محور رامین فردوسیه به طول ۱.۷۵ کیلومتر افتتاح می‌شود که اعتبار آن ۴۰ میلیارد ریال بوده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران از افتتاح آسفالت محور بیدگنه- محمودآباد- حسین‌آباد- هپشلو- سه راهی اخترآباد به طول ۲۹ کیلومتر طی هفته دولت خبر داد و افزود: اعتبار هزینه شده برای این طرح ۲۳ میلیارد ریال بوده است.

وی گفت: همچنین هفته دولت بهسازی محورهای قبچاق- بیدگنه(مسیر یاغی) به طول سه کیلومتر، جاده صفادشت- قبچاق به طول سه کیلومتر، محور قبچاق- بیدگنه(مسکن مهر) به طول ۲.۷ کیلومتر، محمودآباد-حاجی‌آباد سفلی به طول ۱.۸ کیلومتر، محور شش دیانلو- شهر صنعتی صفادشت به طول ۳.۲ کیلومتر، امیرآباد تونبخشی- جاده صفادشت به طول ۱.۷ کیلومتر، سه راهی خوشنام- فرخ‌آباد به طول یک کیلومتر و سه راهی خوشنام- کوشکک- سه راهی هانیه به طول ۴.۳ کیلومتر افتتاح می‌شود.

محمدزاده به اقدامات انجام شده درحوزه ارتقای راه‌های اصلی استان تهران در دولت تدبیر و امید نیز اشاره کرد و افزود: در این راستا می‌توان به اجرای پروژه‌های احداث راه اصلی فیروزکوه-سیمین‌دشت-گرمسار، بهسازی و تعریض محور فردوسیه-رامین، بهسازی و چهارخطه کردن محور جوادآباد-ورامین و بهسازی محور ورامین-آب‌باریک-چرمشهر اشاره کرد. همچنین پروژه‌های احداث راه‌های روستایی به طول کلی ۲۰.۵ کیلومتر در محورهای گچه و حصاربن فیروزکوه، ترپاق نپه شهریار، خانلق و چهل‌قز ری، محور سعیدآباد پیشوا، احداث راه روستایی محمدآباد-حمیدآباد قرچک، مهران آباد اسلامشهر و قشلاق جلیل‌آباد و حمامک پاکدشت عملیاتی شد. همچنین ۳۶۶.۱ کیلومتر بهسازی محورهای شریانی استان به اجرا درآمد.

مدیرکل راه و شهرسازی تهران گفت: درمجموع ۲۰ هزار میلیارد ریال پروژه راهسازی در دست اجرا در استان داریم که شامل احداث کمربندی دماوند، احداث قطعه ۲ فیروزکوه- گرمسار، احداث کمربندی اسلامشهر- رباط‌کریم، احداث کنارگذر پاکدشت، تکمیل عملیات احداث جاده قدیم تهران- قم، تکمیل، تعریض و بهسازی قطعه اول محور فیروزکوه- سمنان، تعریض و بهسازی محورهای امام رضا- چیتگر و تعریض شش خطه کردن محور کمربندی قطعه یک (حوزه استحفاظی ری) است.

پیشرفت بیش از۹۰ درصد پروژه‌های مسکن مهر استان

وی با بیان اینکه پروژه‌های مسکن مهر استان تهران بیش از۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، بیان کرد: تا به امروز پروژه‌های اداره‌کل راه و شهرسازی استان تهران ۹۸ درصد، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ۹۰ درصد، شرکت عمران شهر جدید پرند ۹۰ درصد، شرکت عمران شهر جدید پردیس ۸۰ درصد و شرکت عمران شهر جدید اندیشه ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.

مدیرکل راه و شهرسازی تهران با اشاره به اینکه تا دهه فجر تمام واحدهای مسکن مهر استان تهران افتتاح می‌شوند، ادامه داد: تاکنون ۲۰۷ هزارو ۵۶۳ واحد مسکن مهر تهران افتتاح شده و ۱۱۲ هزار و ۷۷۷ واحد درانتظار بهره‌برداری هستند.

وی گفت: درمجموع ۳۲۰ هزار و ۳۴۱ واحد مسکن مهر در استان داشته‌ایم که ۱۰۰ هزار و ۱۴۹ واحد درتعهد این اداره‌کل، ۳۸ هزار و ۵۰۰ واحد در تعهد بنیاد مسکن، ۱۵ هزار و ۸۲۹ واحد در پرند، ۸۲ هزار و ۷۶۸ واحد در پردیس و ۳۰۹۵ واحد در اندیشه هستند. از این تعداد ۳۱۸ هزار و ۴۴۱ واحد پی‌ریزی شده‌اند، ۶۱۲۶ واحد در مرحله اسکلت مانده‌اند و ۶۸۲۳ واحد در مرحله سقف مانده‌اند. نازک‌کاری ۲۵۴ هزار و ۸۸۵ واحد به اتمام رسیده و درمجموع پیشرفت فیزیکی واحدهای مسکن مهر استان ۹۰ درصد است.

محمدزاده با بیان اینکه پایان کار ۱۴۸ هزار و ۸۹۴ واحد مسکن مهر استان اخذ شده، افزود: برای ۱۵۷ هزار و ۷۸۶ واحد کارت اقساط صادر شده و مجموع کل پرداخت تسهیلات نیز ۸۰ هزار و ۵۱۹ میلیارد ریال بوده است.

شناسایی ۶۰۰۰ هکتار سکونتگاه غیررسمی دراستان تهران

 مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران همچنین مساحت سکونتگاه‌های غیررسمی شناسایی شده در ۱۰ شهر استان تهران را ۶۰۰۰ هکتار اعلام کرد و گفت: دراین محدوده حدود دو و نیم میلیون نفر سکونت دارند. مطالعات حاشیه‌نشینی در ۱۰ شهر اسلامشهر، شهر قدس، تهران، ملارد، گلستان، قرچک، ورامین، شهریار، پاکدشت و نسیم‌شهرانجام شده است.

محمدزاده با بیان اینکه جمعیت کلی ۱۰ شهر مطالعه‌شده حاشیه نشینی حدود ۱۰ میلیون نفر است، گفت: از این جمعیت ۲.۲ تا ۲.۵ میلیون نفر ساکن سکونتگاه‌های غیررسمی(مناطق حاشیه‌نشین) هستند که نیمی از آنها درپایتخت متمرکز هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران عنوان کرد: ۴۰ محله در شهر تهران نیازمند مداخله در طرح‌های مطالعات حاشیه نشینی هستند که ازاین تعداد ۲۴ محله دراولویت قرار دارند.

وی بر لزوم همکاری دستگاه‌های مختلف برای بهسازی و انجام پروژه‌های بهبود مدیریت شهری مناطق حاشیه‌نشین تهران تاکید کرد و گفت: فعالیت‌های بهسازی مناطق حاشیه‌نشین بین بخشی است و بخش‌های بزرگی از پروژه‌ها درحیطه مسئولیت ارگان‌هایی چون وزارت بهداشت و درمان، وزارت کار، نیروی انتظامی و نهادهای دیگر است و ما بخش کوچکی از فعالیت‌های کالبدی را برعهده داریم که شامل مطالعات و همکاری درمصوبه‌هایی چون احداث کتابخانه، خانه محله، اورژانس اجتماعی و کارگاه‌های اشتغال‌زایی برای توانمندسازی ساکنین محلات هدف است.

محمدزاده با بیان اینکه ۹۰ محله دراستان تهران با مساحتی بالغ بر ۶۰۰۰ هکتار شامل مطالعات حاشیه‌نشینی هستند، عنوان کرد: ۴۰ محله با مساحت حدود ۲۰۰۰ هکتار سکونتگاه‌های غیررسمی شهر تهران را شامل می‌شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: به طور متوسط ۱۸ درصد جمعیت شهرهای استان تهران درمناطق حاشیه‌نشین سکونت دارند که البته در شهرهای شهریار(۴۰ درصد) و گلستان(۲۲ درصد) بیشتر است و درشهر تهران درصد جمعیت حاشیه‌نشین پایین‌تراست.

وی با بیان اینکه پیشنیه ورود پدیده حاشیه‌نشینی به تهران را به دهه ۵۰ بازمی‌گردد، توضیح داد: دردهه ۵۰ جمعیتی به قصد سکونت درپایتخت وارد تهران شدند ولی به دلیل هزینه بالای مسکن درحومه تهران سکنی گزیدند و شادی‌شهر سابق(اسلامشهر کنونی) را شکل دادند. سپس جمعیتی به قصد سکونت در اسلامشهر حاشیه نشین این شهر هستند و رباط ‌کریم را شکل دادند و سرریز این شهر نیز اکبرآباد و سلطان آباد(گلستان و نسیم‌شهر) هستند. ساکنان سرریزها نسبت به شهرهای قدیمی‌تر برخورداری کمتری از امکانات رفاهی دارند و ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی پایتخت نسبت به سایر شهرهای استان رفاه بیشتری دارند.

محمدزاده همچنین مساحت بافت فرسوده(ناکارآمد میانی) پایتخت را ۳۷۲۰ هکتار اعلام کرد و گفت: مساحت بافت فرسوده درکل استان تهران ۶۰۰۰ هکتار است و درمجموع با احتساب سکونتگاه‌های غیررسمی می‌توان گفت که در استان تهران ۱۲ هزار هکتار بافت ناکارآمد داریم.

وی تصریح کرد: اکنون درحال مطالعه طرح‌های حاشیه‌نشینی درمجموعه استان های تهران و البرز هستیم چراکه معتقدیم این دو استان پیوستگی اجتماعی و فرهنگی زیادی با یکدیگر دارند و مشکلات و جرائم اجتماعی می‌توانند از مرز سیاسی تعیین شده بین دو استان عبور کند. تهران مرکز کار و فعالیت اجتماعی اهالی کرج است و مشکلات و آسیب‌های این دو شهر به یکدیگر منتقل می‌شود، بنابراین باید به انجام پروژه‌های فرهنگی و اجتماعی مشترک میان دو استان اقدام شود.

 

نظر شما