شناسهٔ خبر: 41946 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار دریایی در هفته‌ای که گذشت:

دیدار آخوندی با وزیر حمل و نقل هند با دستور کار رفع موانع اجرای قرارداد بندر چابهار/ تعهد هند به تکمیل طرح توسعه بندر چابهار بدون توجه به تحریم‌های آمریکا/ اعلام برنده مزایده اپراتور بندر شهید رجایی تا مهرماه

دیدار اعلام برنده مزایده اپراتور بندر شهید رجایی تا مهرماه، افزایش ۳۵ درصدی عملیات کانتینری در بندرشهید رجایی، دیدار آخوندی با نیتین گادکاری، وزیر حمل و نقل کشور هند و مذاکره در خصوص بندر چابهار، رشد محسوس جابه‌جایی کانتینرهای ترانشیپی در بنادر کشور و هم چنین تاکیدات سعیدنژاد بر اجرای قراردادهای سازمان بنادر به شیوه مناقصه و مزایده اهم اخبار سازمان در هفته‌ای که گذشت، است.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با آقای نیتین گادکاری، وزیر حمل و نقل کشور هند که برای شرکت در مراسم تحلیف حسن روحانی به ایران سفر کرده بود، دیدار و گفت و گویی طولانی در خصوص وضعیت توسعه بندر چابهار داشتند.در این دیدار که علاوه بر وزیر راه و شهرسازی محمد سعیدنژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و هم‌چنین اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل حضور داشتند، دو کشور محور اصلی گفت و گوی خود را رفع موانع اجرای قرارداد بندر چابهار قرار دادند.

نیتین گادکاری، وزیر حمل و نقل کشور هند در توضیح جلسه مشترک خود با عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، گفت: امروز مذاکرات بسیار خوبی با ایران داشتیم درست مثل مذاکرات قبلی ما با آقای آخوندی که تاکنون بیش از ۳ بار صورت گرفته است.

وی ادامه داد: بندر چابهار نقطه استراتژیکی است و برای دولت ایران و هند مهم است و از پتانسیل و ظرفیت‌های آن می‌توان در راستای پیشرفت هر دو کشور استفاده کرد و ما امیدوار هستیم بتوان با همکاری یکدیگر شرایط برد بردی را در این زمینه حاصل کنیم.

گادکاری ادامه داد: ما مذاکرات بسیار ثمربخشی را در خصوص موضوع بنادر ایران، حمل و نقل ریلی و هم‌چنین راه‌های برون رفت از مشکلات داشتیم و نهایتاً گروه‌های کاری را برای حل مشکلات موجود تشکیل دادیم.

وی در پاسخ به این سؤال که ایا هند خود را متعهد به ایستادگی در مقابل تحریم‌های آمریکا می‌داند؟ گفت: از نطر هند هیچ مشکل خاصی وجود ندارد. هند خود را متعهد به همکاری‌ها می‌داند به خصوص در زمینه همکاری با ایران در خصوص بندرچابهار و دراین باره تصمیمات مناسبی می‌گیریم.

در زیر مروری داریم بر اهم اخبار حوزه دریایی در هفته ای که گذشت.....

تاكيد بر رفع موانع اجرای قرارداد توسعه بندر چابهار/ تعهد هند به تکمیل طرح توسعه بندر چابهار بدون توجه به تحریم‌های آمریکا

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با آقای نیتین گادکاری، وزیر حمل و نقل کشور هند که برای شرکت در مراسم تحلیف حسن روحانی به ایران سفر کرده بود، دیدار و گفت و گویی طولانی در خصوص وضعیت توسعه بندر چابهار داشتند.

در این دیدار که علاوه بر وزیر راه و شهرسازی محمد سعیدنژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و هم‌چنین اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل حضور داشتند، دو کشور محور اصلی گفت و گوی خود را رفع موانع اجرای قرارداد بندر چابهار قرار دادند.

عباس آخوندی بعد از اتمام این دیدار در جمع خبرنگاران، گفت: ایران و هند در حوزه حمل و نقل دو توافقنامه بسیار مهم دارند نخست کریدور هند- ایران- افغانستان و دیگری هند –ایران- روسیه است.

وی توضیح داد که برای فعال‌کردن این دو کریدور توافقات مالی با طرف هندی انجام شده است که نخستین آن اعطای ۱۵۰ میلیون دلار فاینانس به دولت ایران برای توسعه بندر چابهار و دیگری سرمایه‌گذاری ۸۵ میلیون دلاری توسط هند در بندر چابهار است.

آخوندی اضافه کرد: افزون بر این بحث تأمین مالی خط آهن چابهار به سمت زاهدان نیز در دیدار امروز ما مطرح شد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در خصوص دو موضوع اول خوشبختانه از مدت‌ها قبل تصمیم‌گیری شده است، قراردادها امضا و مناقصات اجرا شده است، تصریح‌کرد: در خصوص سرمایه گذاری هند در خط آهن چابهار -زاهدان این کشور باید پیشنهاد روشنی به ایران دهد که چگونه علاقه‌مند سرمایه‌گذاری در این زمینه است.

آخوندی ادامه داد: همزمان مذاکراتی در خصوص فعال‌کردن تجاری این کریدور داشتیم که تصمیمات خوبی در این باره گرفته شد و تصمیم گرفتیم تا تیم‌های هماهنگی بین هند- ایران- آذربایجان و هند- ایران - روسیه داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی در عین حال خبر داد که ایران توانسته است اخیراً با روسیه در شمال برای فعال‌کردن کریدور ترانزیتی ایران به سمت روسیه، لیتوانی و اسلوونی به توافق برسد.

آخوندی هم‌چنین گفت: ما در پی این هستیم که کریدورهای ایران را فعال کنیم و با کاهش تعرفه‌هایی که تصمیم آن به صورت چند جانب اتخاذ می‌شود قدرت رقابت کریدور ترانزیتی خود را بیشتر کنیم.

هم‌چنین نیتین گادکاری، وزیر حمل و نقل کشور هند در توضیح جلسه مشترک خود با همتای ایرانی‌اش، گفت: امروز مذاکرات بسیار خوبی با ایران داشتیم درست مثل مذاکرات قبلی ما با آقای آخوندی که تاکنون بیش از ۳ بار صورت گرفته است.

وی ادامه داد: بندر چابهار نقطه استراتژیکی است و برای دولت ایران و هند مهم است و از پتانسیل و ظرفیت‌های آن می‌توان در راستای پیشرفت هر دو کشور استفاده کرد و ما امیدوار هستیم بتوان با همکاری یکدیگر شرایط برد بردی را در این زمینه حاصل کنم.

گادکاری ادامه داد:ما مذاکرات بسیار ثمربخشی را در خصوص موضوع بنادر ایران، حمل و نقل ریلی و هم‌چنین راه‌های برون رفت از مشکلات داشتیم و نهایتاً گروه‌های کاری را برای حل مشکلات موجود تشکیل دادیم.

وی در پاسخ به این سؤال که ایا هند خود را متعهد به ایستادگی در مقابل تحریم‌های آمریکا می‌داند؟ گفت: از نطر هند هیچ مشکل خاصی وجود ندارد. هند خود را متعهد به همکاری‌ها می‌داند به خصوص در زمینه همکاری با ایران در خصوص بندرچابهار و دراین باره تصمیمات مناسبی می‌گیریم.

قراردادهای سازمان بنادر به شیوه مناقصه و مزایده است/ اعلام برنده مزایده اپراتور بندر شهید رجایی تا مهرماه

محمد سعیدنژاد درباره طرح تحقیق و تفحص از سازمان بنادر و دریانوردی در مجلس شورای اسلامی گفت: از جزئیات درخواست تحقیق و تفحص مجلس اطلاعی ندارم و هر وقت که اطلاعات جزئی تری در این رابطه در اختیارم قرار بگیرد نظر خود را اعلام خواهم کرد. اما بر اساس اخباری که از رسانه ها دریافت کرده ایم باید بگویم که تقریبا تمامی قراردادهای سازمان بنادر به شیوه مناقصه و مزایده است؛ فکر نمی کنم که مشکلی وجود داشته باشد در عین حال اگر نمایندگان محترم سؤالی هم داشته باشند پاسخگو خواهیم بود.

وی در پاسخ به پرسشی در رابطه با مزایده تعیین اپراتور بندر شهید رجایی خاطر نشان کرد: پس از بررسی تقاضاهای متعددی که داشتیم دو شرکت تأیید صلاحیت شده‌اند که از آنها درخواست قیمت کرده‌ایم آنها هم نامه‌نگاری کردند و فرصت زمانی بیشتری را برای مطالعات تکمیلی جهت اعلام قیمت مناسب، درخواست کردند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در رابطه با این شایعه که اپراتور فعلی این بندر برنده مزایده بوده و عملا ابقا خواهد شد گفت: اینطور نیست، شرکت‌های دیگری هم هستند که همگی در قالب کنسرسیوم‌های ایرانی ـ خارجی متقاضی شرکت در مزایده هستند تا بتوانند شبکه بنادر ایران را به شبکه بنادر جهانی مرتبط کنند. با این حال تلاش می‌کنیم که در مهر ماه برنده این مزایده را نهایی و اعلام کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سفر اخیرش به همراه وزیر راه و شهرسازی به آلمان تصریح کرد: در این سفر مذاکرات مختلفی از جمله حوزه بندری با طرف آلمانی صورت گرفت. ضمن اینکه مذاکراتی نیز با مسئولان بندر هامبورگ داشتیم؛ یکی از متقاضیان اپراتوری یکی از بنادر ایران، اپراتوری بندر هامبورگ را نیز همزمان بر عهده دارد. همچنین در این نشست ها و مذاکرات، گفت وگوهایی در زمینه افزایش عملکرد ریلی در بنادر ایران داشتیم و قرار شد در همکاری مشترک از مطالعات آلمانی ها استفاده کنیم.

وی درباره بندر چابهار اظهار داشت: در بندر چابهار به این دلیل که در سال جاری برای نخستین بار خط مستقیمی را از بنادر هند به آن ایجاد کردیم در عملکرد کانتینری شاهد رشد بوده ایم که امیدواریم این حجم بار و رشد بیشتر هم بشود.

سعیدنژاد در پاسخ به این شبهه که قرارداد ریلی دریای خزر بین سه کشور قزاقستان، ترکمنستان و گرجستان حجم بار ورودی به بنادر شمال ایران را به شدت کاهش می دهد اظهار داشت: قرارداد ریلی سه کشور تأثیری بر بنادر شمالی کشور نخواهد داشت. قرارداد ریلی دریای خزر شرق به غرب این دریا را تحت پوشش قرار می دهد در حالی که بنادر شمالی ایران بیشتر متمرکز بر شمال به جنوب این دریاست. به همین دلیل این دو به هیچ وجه جایگزین و رقیب یکدیگر نیستند.

افزایش ۳۵ درصدی عملیات کانتینری در بندرشهید رجایی/ رشد محسوس جابه‌جایی کانتینرهای ترانشیپی

الله مراد عفیفی پور با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران افزود: از تعداد ۶۳۲ هزار TEU کانتینر پُر (دارای بار) جا‌به‌جا شده در این مدت، ۱۶۰ هزار TEU مربوط به محموله های ترانزیتی بود که رشد ۲۷ درصدی در این زمینه داشت.

وی بیان کرد: در این مدت ۱۲۸هزار TEU کانتینر مربوط به محموله های صادراتی با رشد دو درصدی و ۲۵۰هزار TEU کانتینر حامل کالاهای وارداتی با افزایش ۲۸ درصدی بوده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، تعداد کانتینرهای ترانشیپی (انتقال کالا از یک وسیله حمل به ‌‌وسیله حمل دیگر) در بندر شهید رجایی را حدود ۹۳ هزار TEU اعلام کرد و افزود: جابه‌جایی این گونه کالا در چهار ماه اخیر ۱۱۵ درصد افزایش داشته است.

بندر شهید رجایی بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین بندر کانتینری ایران است که تخلیه و بارگیری بیش از ۸۰ درصد کالاهای کانتینری درسطح کل بنادر کشور را پشتیبانی می‌کند.

جابجایی کانتینر در بندر شهید رجایی شتاب گرفت/ افزایش ۳۵ درصدی حجم عملیات طی چهار ماه اخیر

اله مراد عفیفی پور در این رابطه اظهار داشت: بندر شهید رجایی به عنوان بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین بندر کانتینری ایران محسوب می‌شود که تخلیه و بارگیری بیش از ۸۰ درصد کالاهای کانتینری در سطح کل بنادر کشور را پشتیبانی می‌کند.

وی افزود: طی چهار ماه نخست سال ۹۶، در مجموع ۹۰۵ هزار TEU کانتینر در بندر شهید رجایی تخلیه و بارگیری شد که در هم سنجی با مدت مشابه سال گذشته ۳۵ درصد افزایش داشته است.

به گفته عفیفی پور، از تعداد ۶۳۲ هزار TEU کانتینر پر جابجا شده طی این مدت، ۱۶۰ هزار TEU مربوط به محموله‌های ترانزیتی بوده است که رشد ۲۷ درصدی در این زمینه به ثبت رسید.

وی اضافه کرد: طی چهارماهه نخست سال جاری، نزدیک به ۱۲۸ هزار TEU کانتینر مربوط به محموله‌های صادراتی با رشد ۲ درصدی و ۲۵۰ هزار TEU کانتینر حامل کالاهای وارداتی با افزایش ۲۸ درصدی بوده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در پایان تعداد کانتینرهای ترانشیپی در بندر شهید رجایی را نیز رقمی حدود ۹۳ هزار TEU اعلام کرد و افزود: جابجایی این‌گونه کالا در چهارماهه اخیر ۱۱۵ درصد افزایش داشته است.

سه‌برابر شدن عملیات کانتینری در بندر لنگه/ سفر دریایی ۲۷هزار نفر به کشورهای جنوب خلیج فارس

محمود صابری با اعلام اینکه طی چهار ماهه سال جاری در مجموع ۴۰۴ هزار و ۷۰۰ تن انواع کالا در بندرلنگه تخلیه و بارگیری شد، افزود: از مجموع عملیات انجام شده، ۴۰۴ هزار و ۳۸۱ تن مربوط به کالاهای غیر نفتی و ۳۱۹ تن اختصاص به کالاهای نفتی دارد.

وی همچنین در ادامه حجم صادرات کالاهای غیرنفتی را ۲۴۷ و ۶۰۴ تن اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۶۵ درصدی داشته است.

صابری اضافه کرد: همچنین بیش از ۷۰ هزار و ۲۷۰ تن کالای غیر نفتی وارد کشور شد که این رقم نشانگر کاهش ۲ درصدی است.

این مقام مسؤول از ترانزیت ۶۷ هزار و ۶۹۵ تن کالاهای غیرنفتی از طریق این بندر و رشد ۱۵۸ درصدی این بخش از فعالیت های بندری و افزایش ۲.۵ برابری نسبت به سال گذشته خبر داد.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی لنگه از کابوتاژ ۱۷ هزار و ۲۴۷ تن انواع کالای غیرنفتی و ثبت افزایش ۲۹  درصدی در این بخش از عملیات بندری سخن به میان آورد.

وی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون، ۹۰۵ TEU کانتینر پر در بنادر و دریانوردی بندرلنگه تخلیه و بارگیری شده است که در این بخش افزایش ۲۱۴ درصدی به ثبت رسید.

به گفته این مسؤول، ترغیب صاحبان کالا به فعالیت کانتینری و افزایش خطوط کشتیرانی بمنظور جابجایی کانتینر از جمله مهمترین اقدامات متولی حمل و نقل دریایی در بندرلنگه جهت افزایش عملکرد کانتینری بشمار می آید.

صابری تعداد شناورهای ورودی به بندرلنگه طی چهار ماهه سال ۹۶ را بیش از یکهزار و ۸۴۵ فروند اعلام کرد و افزود: از این میزان، ۱۶۸ فروند شناور بالای هزار تن و یکهزار و ۶۷۷ فروند از شناورهای پهلو گرفته در بندرلنگه، زیر هزار تن ظرفیت بارگیری داشته اند که این میزان نمایانگر رشد ۱۱ درصدی است.

وی در پایان خاطرنشان‌کرد: طی چهار ماهه نخست سالجاری، ۲۶ هزار و ۷۱۰ نفر در مسیرهای دریایی ایران به مقصد کشورهای حوزه خلیج فارس و بالعکس از طریق بندر لنگه جابجا شدند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشانگر رشد ۶ درصدی است.

نظر شما