شناسهٔ خبر: 42015 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

حناچی در کنفرانس ملی ساخت و ساز در مناطق لرزه‌خیز مطرح كرد:

تشريح ارتباط مستقيم حاشیه‌نشینی با افزایش بی‌رویه قیمت زمین در كشور/ لزوم بیمه اجباری به منظور بالا بردن کیفیت ساختمان‌ها

حناچی معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران گفت: مناطق زلزله‌خیز شهر تبریز، ارتباط مستقیمی در آسیب‌پذیری با مناطق حاشیه‌نشینی دارد و شدت و ضعف توسعه مناطق حاشیه‌نشینی وابسته به شیوه مدیریت شهری است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی در کنفرانس ملی ساخت و ساز در مناطق لرزه‌خیز با اشاره به اینکه حاشیه‌نشینی با افزایش بی‌رویه قیمت زمین ارتباط مستقیمی دارد، افزود: مناطق زلزله‌خیز شهر تبریز، ارتباط مستقیمی در آسیب‌پذیری با مناطق حاشیه‌نشینی دارد و شدت و ضعف توسعه مناطق حاشیه‌نشینی وابسته به شیوه مدیریت شهری است.

وی به وضعیت ناپایداری در مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: طبق مطالعات صورت گرفته بر وضعیت مالی شهرداری‌ها، ۷۹ درصد بودجه شهرداری کلان‌شهرهای کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم به ساخت‌وسازها تعلق می‌گیرد؛ با این منظور که ما شهر را برای اداره کردن شهرمان می‌فروشیم. این پیام روشنی است تا بگوییم ما نیازمند تغییر و فضای کیفی در شهرها هستیم.

وی در اصل قرار دادن پایداری معماری بومی در مقابل زلزله و مطالعات هوشمند را برای رفع معضل مناطق روستانشین و حاشیه‌نشین مؤثر دانست.

حناچی وجود دستگاه‌های هوشمند در مناطق بحرانی زلزله‌خیز را از واجبات امداد و نجات یک کشور اذعان داشت و تأکید کرد: وجود دستگاه‌های هوشمند که همواره آماده مناطق بحرانی زلزله‌خیز در کشور باشد، یک موضوع بسیار مهمی است که خوشبختانه لایحه‌ای تحت عنوان امداد و نجات و مدیریت بحران در حال حاضر در مجلس شورای اسلامی مطرح است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه داشتن بیمه اجباری یکی از روش‌های بالا بردن کیفیت ساختمان‌ها در دنیا است، اظهار داشت: بعد از تجربه تلخ زلزله استانبول در ترکیه و حادثه پلاسکو در ایران، پیشنهاد شد تا ساختمان‌های مسکونی و پرتراکم مشمول بیمه اجباری شوند.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با تصریح اینکه ما با پدیده شرایط عدم زیست پذیری در شهرها مواجه هستیم، تأکید کرد: پاسخگویی به شفافیت و یافتن پاسخ علمی مناسب برای اداره امور شهری دو اصل کنترل‌کننده در نظام مدیریتی شهری هستند.

حناچی به مناسبت ۱۱۱ سال صدور پیمان مشروطه اشاره کرد و گفت: شهر تبریز منشأ صدور پیمان مشروطه بوده که همواره تلاش‌های زیادی در این خصوص صورت گرفته است.

به گزارش  به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان‌شرقی وی افزود: زلزله در طول تاریخ در کشور ایران و کشورهای همجوار مخصوصاً آذربایجان یک واقعیت انکارناپذیر است و شهر تبریز در طول قرن هفتم که به جهان شهر معروف بوده است، یک منطقه زلزله‌خیز بوده و آثاری که در گذشته شاهد آن بودیم، در حال حاضر یافت نمی‌شود؛ در این راستا تخریب‌های انسانی نقش بسیار کم‌رنگی داشته‌اند که شاید یکی از دلایل اصلی آن تجربه زلزله‌های سنگین در تبریز بوده است، حتی دیگر از آثاری چون ربع رشیدی و آرک علیشاه که روزی در طول تاریخ می‌درخشیدند، چیزی نمانده است.

وی تصریح کرد: واقعیت‌های زلزله را که همیشه همراه ما است را باید قبول کرد و هر تصمیمی که گرفته می‌شود، در مقیاس‌های خرد و کلان باید نقش مؤثری ایفا کند.

حناچی به زلزله‌ای که در سال ۱۹۹۹ در استانبول رخ داد، اشاره کرد و گفت: آمارهای رسمی ۲۳ هزار نفر و آمارهای غیررسمی بالای ۳۰ هزار نفر کشته را نشان می‌داد. این تجربه بزرگی بود چرا که شواهد حاکی از داشتن برنامه مقاوم‌سازی دولت ترکیه را نشان می‌داد.

وی اظهار داشت: همچنین در سال ۱۳۸۲ زلزله بم از بدترین نوع سناریو ممکن بود چرا که نقطه‌ای بسیار دوردست از مرکز، در روز تعطیل در ساعتی که مردم در منزل سکونت داشتند، زلزله‌ای بسیار سطحی و گسلی در زیر مرکز شهر فعال شده بود که آمار و تلفات زیادی را شاه بودیم. در زلزله بم اصلی‌ترین کار پشت‌کاری مردم غیرمتخصص بود که با نیت خیر به منطقه حادثه آمده بودند.

حناچی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین مشکل در شرایط بحرانی، تصمیم‌گیری آنی و بسیج کردن امکانات آموزش‌دیده برای ورود به منطقه وارسته است، گفت: منطقه‌ای که حادثه و بلای طبیعی را تجربه می‌کند از شرایط عادی برخوردار نیستند؛ ما احتیاج به نیروهای آموزش‌دیده‌ای داریم که در ساعات اولیه نیازی به آب و غذا نداشته باشد، آگاه به کمک‌های مردمی و امداد و نجات باشد و شبه‌نظامی عمل کنند.

این مقام مسئول در پایان گفت: نکات قابل‌توجه شهر و کلان‌شهرهایی که در معرض مناطق زلزله‌خیز هستند، خواب‌آوری شهری و زلزله است. برای این کار در حوزه‌های مختلف سناریو تعریف می‌کنیم. حادثه از سناریوهای مهمی است که هر شهر باید از آن بهره‌مند شود. ضمن شناسایی دقیق‌تر گسل‌ها، ضوابط مورد نیاز از جمله امکانات حیاتی را در شهرهای تهران، کرج، تبریز، کرمان، اصفهان و مشهد را بررسی کرده‌ایم.

نظر شما