شناسهٔ خبر: 42022 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مصطفایی اعلام کرد:

وجود بیش از ۵۵ هزار هکتار بافت ناکارآمد میانی در ۴۶۵ شهر کشور/ نگاه ما ارتقای توانمندی‌های همه‌جانبه در بافت‌های ناکارآمد شهری است

نریمان مصطفایی مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار خبر داد: به‌منظور مدیریت یکپارچه اقدامات انجام‌شده توسط دستگاه‌ها، و به‌منظور جریان‌سازی برای هم‌سویی اقدامات آن‌ها، از طریق ستاد ملی شبکه‌سازی کرده‌ و در کنار حضور دستگاه‌های دولتی، امکان همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد و بخش خصوصی را هم تسهیل نموده و گسترش داده‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی نریمان مصطفایی، مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، در یک گفتگوی خبری، با ارائه تعریفی از مناطق حاشیه‌نشین گفت: گونه‌ای از‌ بافت‌های هدف اقدامات شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، محدوده‌هایی هستند که خارج از ضوابط طرح‌های رسمی شهری شکل گرفته و با مشکلات و ناهنجاری‌های زیادی در زمینه زیرساخت‌ها، خدمات شهری و مسائل اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی دست به گریبانند. خوشبختانه در ایران، از دهه ۸۰، برای حل مشکلات این محدوده‌ها آغاز به برنامه‌ریزی شد و در قالب پروژه همکاری مشترک با بانک جهانی، ۵ شهر به‌عنوان پایلوت انتخاب و پس از انجام، این نوع برنامه‌ریزی در بقیه شهرهای ایران نیز تسری پیدا کرد.

وی افزود: با تصویب سند ملی ساماندهی و توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی توسط دولت در سال ۱۳۸۲، اصول، راهبردها و نحوه مداخلات در این محدوده‌ها نیز تعیین شد. امری که تا پیش از تصویب این سند، متأسفانه با تخریب این محدوده‌ها، دنبال می‌شد که با توجه به جمعیت بسیار افراد ساکن در این محدوده‌ها، بسیار اسفناک بود.

مصطفایی با بیان اینکه جمعیت تقریبی حاشیه‌نشینان در کشور، ۱۱ میلیون نفر تخمین زده می‌شود، اظهارداشت: این میزان، صرفاً جمعیتی که در حاشیه جغرافیایی شهر هستند را شامل می‌شود و اگر  بنا به تعریف حاشیه‌نشینی اجتماعی، تردشدگان اجتماعی که با آسیب‌های اجتماعی فراوانی روبرو بوده و علاوه بر مسئله ناکارآمدی بافت، با ناهنجاری‌های اجتماعی و اقتصادی نیز مواجهند را به شمار آوریم، در حال حاضر، با جمعیتی قریب ۲۰ میلیون نفر، ساکن در بافت‌های تاریخی، میانی، سکونتگاه‌های غیررسمی و روستاهای ادغام‌شده با شهر در فرایند گسترش شهری، مواجهیم.

وی افزود: تاکنون در ۴۶۵ شهر، با وسعت ۱۰۰,۵۵ هکتار بافت‌‏های ناکارآمد میانی، بالغ بر ۱۰۰۰ محله، در ۱۷۵ شهر با وسعت ۰۰۰,۲۴ هکتار بافت تاریخی، بالغ بر ۶۰۰ محله و در ۱۱۰ شهر با وسعت ۷۰۰,۶۱ هکتار پهنه سکونتگاه غیر رسمی و ۱۰۰,۱ محله، برنامه‌های بهسازی، نوسازی، تهیه و تدوین، و در قالب برنامه ششم توسعه، ارائه شده‌ است.

همچنین گفت: نگاه ما در پیشبرد برنامه‌ها و اقدامات در سکونتگاه‌های غیررسمی، از ابتدای دولت تدبیر و امید، غیر از توانمندسازی که قبلاً دنبال می‌شد، نگاهی یکپارچه و مبتنی بر توسعه همه‌جانبه بوده‌است، و تأکید کرد: از ابتدای سال ۱۳۹۴ که ستاد ملی بازآفرینی شهری تشکیل شده، همه دستگاه‌ها یک گام به جلو برداشته‌ و در راستای انجام اقدامات حوزه عملکردی خود، به‌صورت یکپارچه و هماهنگ با دیگر دستگاه‌های مرتبط، عمل نموده‌اند. به‌عنوان مثال، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، در جهت بهبود کسب و کار و شرایط اشتغال ساکنین محدوده‌های حاشیه‌نشین و در راستای ارتقای مهارت‌های فنی- حرفه‌ای، به آموزش ساکنان در این محدوده‌ها می‌پردازد، شهرداری‌ها در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر، مباحث بهسازی و نوسازی را در دستورکار قرار داده‌اند و بقیه دستگاه‌های عضو ستاد ملی نیز به همین منوال، اقداماتی را در دستورکار دارند.

مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، گفت: به‌منظور مدیریت یکپارچه اقدامات انجام‌شده توسط دستگاه‌ها، و به‌منظور جریان‌سازی برای هم‌سویی اقدامات آن‌ها، از طریق ستاد ملی شبکه‌سازی کرده‌ و در کنار حضور دستگاه‌های دولتی، امکان همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد و بخش خصوصی را هم تسهیل نموده و گسترش داده‌ایم.

وی  در ادامه گفت: نگاه ما بازآفرینی و ارتقای توانمندی‌های همه‌جانبه در بافت‌های ناکارآمد شهری است که برای رسیدن به این چشم‌انداز، در قالب ۹ گام طلایی، برنامه جامع اقدام مشترک دستگاه‌ها را تدوین کرده و مبنای عمل قرار داده‌ایم.

وی در ادامه به برخی اقدامات انجام‌شده شرکت مادر در محدوده‌‌های بافت تاریخی و سکونتگاه غیررسمی اشاره نمود: مرمت و استفاده مجدد از ۱۲۰ بنای باارزش واقع در بافت‌های تاریخی و انجام اقداماتی با همکاری شهرداری و سازمان میراث فرهنگی درخصوص بدنه‌سازی، جداره‌سازی و پیاده‌راه‌سازی، ارتقای قلمروی عمومی، راه‌اندازی خانه‌های گفتمان شهری و ...، از اقدامات انجام‌شده در بافت تاریخی و تعریف ۳۶۰ پروژه در بخش‌های مختلف ارتقای کالبدی، اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی در ۱۹۷ شهر و ۱۱۸ محله که برخی در حال تهیه برنامه و برخی در حال اجرا هستند، از اقدامات انجام‌شده در محدوده سکونتگاه‌های غیررسمی می‌باشد.

نظر شما