شناسهٔ خبر: 4211 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

اسعدی‌سامانی خبر داد:

پیشنهادی برای نوسازی ناوگان هوایی در لایحه بودجه ۹۴/ بیش از ۶۰ درصد هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی ارزی است

هواپیمایی ایران ایر دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی از پیشنهاد پرداخت تسهیلات ریالی به ایرلاین‌ها از صندوق توسعه ملی در لایحه بودجه ۹۴ خبر داد و گفت: در صورت تصویب این پیشنهاد در صحن علنی مجلس شرایط بازپرداخت این تسهیلات برای شرکت‌های هواپیمایی تسهیل می‌شود.

مقصود اسعدی سامانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه شرکت‌های هواپیمایی در حال تلاش برای عملیاتی کردن هواپیماهای زمین‌گیر خود هستند تا با ارائه صندلی بیشتر بتوانند پاسخگوی نیاز مسافران باشند، به وضعیت درآمدی و هزینه ای ایرلاین ها اشاره کرد و افزود: به دلیل تکلیفی بودن نرخ بلیت هواپیما متاسفانه شرکت‌های هواپیمایی در شرایط فعلی زیان‌ده هستند و نمی‌توانند بخش عمده‌ای از هزینه‌های خود را پوشش دهند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی ارزی است گفت: قیمت تمام شده ایرلاین‌ها بیش از درآمدشان است و دولت باید برای حمایت از شرکت‌های هواپیمایی شرایط استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی را فراهم کند.

اسعدی سامانی ادامه داد: با وجود اینکه ایرلاین‌ها مجاز به استفاده از منابع صندوق توسعه ملی هستند اما تاکنون هیچ شرکتی موفق به دریافت تسهیلات از این صندوق نشده‌ که در همین راستا پیشنهادی در لایحه بودجه ۹۴ ارائه شده تا شرکت های هواپیمایی بتوانند به جای تسهیلات ارزی، از صندوق توسعه ملی تسهیلات ریالی دریافت کنند؛ در این صورت بدون ریسک‌پذیری افزایش نرخ ارز شرایط بازپرداخت منابع صندوق توسعه برای ایرلاین‌ها تسهیل می‌شود. در صورتی که این پیشنهاد در صحن علنی مجلس به تصویب برسد می‌تواند در توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی موثر باشد.

طی بودجه های سنواتی به شرکت های هواپیمایی اجازه داده می شود تا بتوانند از منابع ارزی صندوق توسعه ملی برای خرید هواپیما استفاده کنند اما با توجه به نوسانات نرخ ارز طی سال‌های گذشته هیچ ایرلاین ریسک استفاده از منابع این صندوق را نمی پذیرد چراکه در صورت افزایش نرخ ارز شرایط بازپرداخت تسهیلات برای ایرلاین‌ها دشوار می‌شود./

نظر شما