شناسهٔ خبر: 42113 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

عضو هیئت مدیره شرکت راه‌آهن مطرح کرد:

تاکید بر حمایت همه‌جانبه از حمل‌و‌نقل ریلی به عنوان نماد اقتصاد مقاومتی/ توافق با ترکیه برای افزایش ترانزیت ریلی به یک میلیون تن در مرز رازی

حسین عاشوری عضو هیئت مدیره شرکت راه‌آهن با اشاره به هدف‌گذاری برای دستیابی به رشد ۱۵۰ درصدی در ترانزیت کالا گفت: برای دستیابی به این هدف دنبال فعال‌سازی سایر مرزها و افزایش تعاملات با کشورهای همجوار هستیم که در این راستا کارگروهی در شرکت راه‌آهن تشکیل شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسین عاشوری، رئیس کمیته حمل‌و‌نقل بین‌المللی شرکت راه‌‌آهن در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به برنامه‌ها و اهداف این شرکت اظهار داشت: در کشور ایران طی چهار برنامه توسعه‌ای اخیر حمل‌ونقل ریلی همواره در اولویت قرار داشته است اما طی دو دهه اخیر به واقع این مسئله صورت نگرفته که دلیل اصلی آن عدم تخصیص منابع مالی کافی است.

عاشوری افزود: برای وقوع تحول عظیم در حمل و‌نقل ریلی باید علاوه بر حمایت‌های وزارتخانه و ریاست جمهوری سایر دستگاه‌ها نیز حمایت خود را اعلام کنند.

وی تصریح کرد: متاسفانه یکی از دلایل عدم اجرای سیاست‌گذاری‌های شرکت راه‌آهن و قوانین جدید حوزه حمل‌ونقل ریلی سنگ‌اندازی مدیرانی در سطح میانی است.

عاشوری خاطرنشان کرد: با توجه به تاثیر حمل‌و‌نقل ریلی به عنوان ایمن‌ترین مد حمل‌ونقلی و پاک‌ترین شق همچنین به عنوان نماد اقتصاد مقاومتی باید مورد حمایت همه جانبه در بخش فرهنگ‌سازی قرار گیرد.

وی با اشاره به اهداف شرکت راه‌آهن در حوزه حمل‌و‌نقل و ترانزیت بیان کرد: ‌با توجه به اینکه امسال اولین سال برنامه ششم توسعه محسوب می‌شود بر روی یک رشد جهشی هدف‌گذاری و تاکید شده است.

عاشوری با بیان اینکه هدف‌گذاری برای دستیابی به رشد ۱۵۰ درصدی در ترانزیت ریلی بسیار بزرگ است، گفت: اگرچه رشد ۵۵ درصدی در چهار ماه اول سال جاری جهش بزرگی محسوب می‌شود، اما برای تحقق هدف کلان خود کارگروهی برای پیگیری مباحث حمل و‌نقل بین‌المللی و پیگیری این قبیل مسائل راه‌اندازی شده است.

 وی با اشاره به مذاکرات و تعاملات با کشورهای واقع در مناطق مختلف گفت: عمده تعاملات ترانزیتی ما با کشورهای آسیای میانه بوده است از این رو عمده حمل کالا از مرز سرخس صورت گرفته که در نظر داریم برای توسعه ترانزیت به سایر مرزها نیز توجه داشته باشیم.

رئیس کمیته حمل‌و نقل بین‌المللی شرکت راه‌‌آهن از افزایش تعاملات با کشوری افغانستان پاکستان و ترکیه در سال جدید خبر داد و گفت: طبق توافق با ترکیه درنظر داریم میزان ترانزیت کالا در مرز رازی را به یک میلیون تن افزایش دهیم همچنین با کشور پاکستان برای بالا بردن میزان بهره‌برداری از ظرفیت مرز میرجاوه به ۱۰۰ درصد و بیشتر توافق شده است.

وی از رشد ۱۱ درصدی صادرات ریلی خبر داد و گفت: در سال جاری طی جلساتی با اعضای اتاق بازرگانی ایران و تهران درخصوص تخفیف‌های ویژه به صادرکنندگان آمادگی خود را اعلام کردیم.

عاشوری با اشاره به نقش قطرهای پرسرعت و سریع السیر در توسعه حمل و نقل یادآور شد: برقی کردن راه‌آهن تهران مشهد و ورود واگن‌هیا جدید فرصتی برای کاهش زمان سیر با سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود این درحالی است که درجهان فقط یک قطار عملیاتی با سرعت ۴۳۰ کیلومتر در ساعت در شهر شانگهای حدفاصل این شهر تا فرودگاه در مسافت ۴۰ کیلومتر وجود دارد. همچنین ۲۰ درصد قطارها درکشورهای توسعه یافته دارای سرعت بالا هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حمل و نقل ریلی حومه‌ای نقطه مغفولی در کشور بود که با طرح تاسیس شرکت حمل و نقل ریلی حومه‌ای و ارائه آن به مجلس امسال باید شاهد اجرایی شدن این طرح باشیم.

 

نظر شما