شناسهٔ خبر: 42129 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

حمايت مجمع مردم نهاد باهمستان از وزير پيشنهادی راه و شهرسازی؛

بازتاب توجه آخوندی به حقوق شهروندی و پشتیبانی از فعالیت‌های اجتماعی

لوگو مجمع مردم نهاد حق بر شهر باهمستان که از سازمان‌های فعال در زمینه حقوق شهروندی است در بیانیه‌ای حمایت خود را از عباس آخوندی، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در متن بیانیه مجمع مردم نهاد حق بر شهر باهمستان آمده است:

نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام و احترام؛

بدین وسیله مختصری از تجربه همكاری و تعامل وزارت راه و شهرسازی با باهمستان، به عنوان سازمانی مردم‌نهاد در حوزه حقوق شهروندی، در چهار سال اخیر به استحضار می‌رسانیم. باهمستان از پاییز ۱۳۹۱ فعالیت خود را با هدف پیگیری حقوق و منافع گروه‌های به حاشیه رانده شده در فرآیند توسعه شهری آغاز كرد و از ابتدا رویكردی انتقادی  به روند توسعه‌ای موجود در نظام شهرسازی كشور داشت. از آغاز به كار دولت یازدهم با تغییر نوع نگاه به سازمان‌های مردم‌نهاد، تشكل‌های مدنی و فعالان اجتماعی فضایی فراهم آمد تا بسیاری از دغدغه‌های این سازمان در كنار سایر دغدغه‌های موجود در بالاترین سطوح تصمیم ‌گیری و سیاست‌گذاری شنیده شود كه وزارت راه و شهرسازی در پی نوع نگاه و دغدغه شخص وزیر محترم در زمینه حقوق شهروندی و بازتاب آن در سازمان و ساختار عظیم تحت مدیریت وی یكی از پیشروترین نهادهای رسمی كشور در این اتفاق ارزشمند بود. در ادامه به اهم همكاری‌ها و تعاملات صورت گرفته با باهمستان در چهار حوزه‌ فراهم آوردن فضای گفتگو، امكان ارائه فعالیت‌ها، تعریف جایگاه رسمی در فرآِیند تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری و پشتیبانی از فعالیت‌های اجتماعی ارایه می‌شود.

فراهم آوردن فضای گفتگو پیرامون مسائل پیش‌روی شهرسازی كشور: وزارت راه و شهرسازی از شهریور سال ۱۳۹۳ با دعوت از باهمستان در كنار سایر سازمان‌ها و گروه‌های مردم‌نهاد در حوزه شهر و شهرسازی با برگزاری جلسه‌ای در شركت عمران و بهسازی كشور فضایی را برای گفتگو با فعالان شهری فراهم آورد. در این جلسه باهمستان ضمن ارائه فعالیت‌های خود مهمترین دغدغه‌ها و نقدهای خود را فرآیند توسعه شهری كشور و به خصوص تهران را ارایه كرد. در ادامه با تكرار دوره‌ای این جلسات در سال‌های بعد امكان پیگیری و هم‌افزایی در این حوزه را فراهم آورد.

فراهم آوردن امكان ارائه فعالیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد: دعوت از سازمان‌های مردم‌نهاد برای ارائه فعالیت‌ها و دستاوردهای خود در جلسات عمومی شركت عمران و بهسازی یكی دیگر از اقدامات مثبت در این دوره بود. در این دوره به طور خاص از باهمستان دعوت شد دستاوردهای فعالیت‌های خود را در نشست عمومی ارائه دهد و ضمن مستندسازی این فعالیت‌ها امكان دریافت بازخورد و انتقال تجارب فراهم آید.

تعریف جایگاه رسمی برای سازمان‌های مردم‌نهاد در فرایند تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری: یکی از دغدغه‌های همیشگی باهمستان تعریف جایگاه مشخص و تعریف‌شده در فرایند تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری است تا دریافت نظرات و تاثیرگذاری سازمان‌های مردم‌نهاد به سلایق شخصی مدیران محدود نشود. دراین راستا ضمن دعوت از باهمستان برای شرکت در کارگروه سازمان‌های مردم‌نهاد مشاور امور زنان وزیر راه و شهرسازی و درادامه تشکیل کارگروه سازمان‌های مردم‌نهاد در ستاد ملی بازآفرینی شهری گام‌های ارزشمندی دراین راستا برداشته شد که ادامه این رویکرد می‌تواند میراث ارزشمندی برای جامعه مدنی ایران به همراه داشته باشد.

پشتیبانی از فعالیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد: در ایبتدای سال ۱۳۹۴ باهمستان درحوزه فعالیت‌های خود در زمینه سکونتگاه‌های غیررسمی بر محله اسلام‌آباد(شهرک نیایش) درکناره روددره درکه و حوالی پل مدیریت تمرکز کرد. این محله از شهر تهران که درطول پنج دهه اخیر با مسائل و رویکردهای متعددی مواجه بوده است با اجرای پروژه روددره درکه با خطر تخلیه اجباری مواجه است. از این رو باهمستان با حضور شش ماهه درمحله و برقراری ارتباط با گروه‌های مختلف از ساکنان و فعالان محلی جلساتی را با دبیرخانه شورای عالی معماری و شهرسازی برگزار کرد.

درنهایت درجلسه‌ای که در مسجد محل با حضور مشاور وزیر و نماینده شرکت عمران و بهسازی و نماینده معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی برگزار شد فرصتی فراهم آمد تا دغدغه‌ها، مسائل و راهکارهای مردم این محله بی‌واسطه به سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران  شهرسازی کشور برسد. جمع‌بندی نتایج این جلسه در قالب نامه‌ای به شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال شد و با پیگیری شخص وزیر فایل صوتی جلسه برای ایشان ارسال شد.

همچنین در ادامه پیگیری‌های باهمستان در راستای شنیده‌شدن صدای ساکنان این محله، وزارت راه و شهرسازی از طریق ستاد ملی بازآفرینی شهری هماهنگی لازم را برای تهیه گزارش تلویزیونی و پخش در برنامه پایش سیمای جمهوری اسلامی فراهم آورد.

باهمستان در طول پنج سال فعالیت خود همواره جایگاه مستقل نقادانه خود را در مواجهه با اصحاب قدرت حفظ کرده و معتقد است از این طریق می‌تواند خدمت سازنده در فرایند توسعه کشور فراهم آورد اما برخود می‌داند با تاکید بر نکات مثبت تجارب تعامل خود با دستگاه‌ها و نهادهای رسمی، زمینه‌ای برای مواجهه همگانی با مسائل پیش رو فراهم سازد.

باهمستان انتظار دارد تا براساس اعتماد ارزشمند به وجود آمده بین نهاد عالی وزارت راه و شهرسازی و گروه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد زمینه‌های مناسبی برای تقویت این ارتباط از طریق شفاف‌سازی فرایند تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری و تعریف جایگاه نظارتی جامعه مدنی بر این فرایند تسهیل شود.

نظر شما