شناسهٔ خبر: 42157 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

با صدور بیانیه‌ای اعلام شد:

حمایت انجمن تخصصی میراث‌فرهنگی کشور از آخوندی/ ارتقاء جایگاه‌های انجمن‌های مردم‌نهاد در برنامه‌ریزی‌های کلان وزارت راه و شهرسازی

عکس ترکیبی انجمن دوستداران یادمان‌های ماندگار طی بیانه‌ای، ضمن اعلام حمایت از عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به دلیل ارتقای جایگاه انجمن‌های مردم‌نهاد در برنامه‌ریزهای کلان وزارت راه و شهرسازی، این وزارتخانه را در زمان دولت یازدهم، وزارتخانه‌ای پیشرو در جریان حفاظت از بافت‌های ارزشمند برشمردند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، انجمن دوستداران یادمان‌های ماندگار یکی از انجمن‌های تخصصی میراث‌فرهنگی کشور با صدور بیانیه‌ای خطاب به نمایندگان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، ضمن اعلام حمایت از عباس آخوندی، وزارت راه و شهرسازی را در جریان حفاظت از بافت‌های ارزشمند شهرها، وزارتخانه‌ای پیشرو برشمردند. متن بیانیه انجمن تخصصی میراث‌فرهنگی کشور بدین شرح است:

محضر نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام و احترام

میزان نفوذ تشكل‌های غیردولتی در هر دولتی و در هر دوره‌ای نماد توسعه‌یافتگی آن جامعه بوده است. در كشور عزیزمان ایران، توان سازمان‌های مردم‌نهاد به عنوان بازوان قدرتمند دولت تا پیش از دولت یازدهم كمتر به كار گرفته شده و شاهد آن بوده‌ایم كه این ظرفیت عظیم مردمی و این سرمایه اجتماعی با بی‌مهری و بی‌توجهی فراوان روبرو بوده است.

خوشبختانه دولت یازدهم و به ویژه وزیر محترم راه و شهرسازی با تغییر نگاه به سازمان‌های مردم نهاد روندی را آغاز كردند كه علاوه بر فراهم‌كردن زمینه‌های گفتگو، جایگاه شایسته‌ای برای اقدامات داوطلبانه در كشور ایجاد كرد. حمایت دولت یازدهم از سازمان‌های مردم ‌نهاد و به ویژه وزارت راه و شهرسازی به عنوان یكی از پیشروترین سازمان‌های متولی جریان حفاظت از بافت‌های ارزشمند شهرها، توانست بارقه‌های امید را در دل صدها داوطلب فعالیت در سازمان‌های مردم‌نهاد، ایجاد كند. از سوی دیگر وزارت راه و شهرسازی با بازتعریف و ارتقاء جایگاه انجمن‌ها در چارت سازمانی خود به ویژه در "تدوین سند ملی بازآفرینی" و بسترسازی برای حضور فعالان مدنی و سازمان‌های مردم‌نهاد در اهداف كلان برنامه‌ریزی، به عنوان یك وزارتخانه كوشید تا جریان فعالیت‌های اجتماعی را بیش از پیش در برنامه‌ها و طرح‌های خود پررنگ كند و این بسترسازی با وجود مشكلات عدیده‌ای كه در سطح استان‌ها وجود دارد، در حال انجام است. همچنین باتوجه به وسعت قابل‌توجه بافت‌های ارزشمند و تاریخی شهرها در ایران و نیاز به توانمندسازی و احیای آن‌ها، نگاه دولت به حفاظت از این ارزش‌ها با رویكرد بازآفرینی و تاكید بر اقدامات توسعه‌ای مبتنی بر حفاظت با بهره‌گیری از دانش، تجربه و توان انجمن‌های مردم‌نهاد كشور در وزارت راه و شهرسازی تبیین و اجرایی شده است.

به همین منظور انجمن "دوستداران یادمان‌ها" مجدانه از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تقاضا دارد كه با رای اعتماد مجدد به آقای دكتر آخوندی وزیر محترم راه و شهرسازی به تداوم و تثبیت این سیاست‌گذاری‌ها و كمك به ارتقای جایگاه نظارتی انجمن‌ها یاری‌رسان باشند.

با آرزوی توفیق روزافزون- انجمن تخصصی حوزه میراث فرهنگی كشور

نظر شما