شناسهٔ خبر: 42246 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در راستای تفاهم‌نامه اوقاف و راه و شهرسازی خراسان رضوی صورت گرفت:

شناسایی ۸ مشکل اساسی اراضی وقفی حاشیه شهرهای خراسان رضوی

اخوان عبداللهیان در راستای اجرای تفاهم‌نامه وزارت راه و شهرسازی و اوقاف و امور خیریه کشور مشکلات اراضی وقفی حاشیه شهرها و سکونتگاه‌های غیررسمی استان خراسان رضوی شناسایی شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی، محمدرضا اخوان عبداللهیان مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: ۴۵ درصد اراضی وقفی کشاورزی و ۵۵ درصد اراضی شهری است که وجود مشکلات متعدد بر سر راه املاک وقفی عموماً اجرای پروژه‌های شهری را نیز با مشکل مواجه کرده است.  

وی ادامه داد: تصرف اراضی موقوفه، نداشتن طرح برای اراضی، اثبات نشدن مالکیت و سنددار کردن اراضی محلی بر اساس نظر خبره محلی و عدم تثبیت حدود مالکیت از دیگر مشکلات اراضی وقفی است.

اخوان با یادآوری این که اراضی وقفی بلاتکلیف در بافت‌های فرسوده باید تبدیل به احسن شود، تصریح کرد: نبود منابع مالی دستگاه‌های مجری در اجرای پروژه‌ها و پرداخت نشدن هزینه و حق و حقوق وقفی، عدم افراز سهم مالکیت با دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی در محدوده املاک مشاعی، تصرف اراضی توسط مردم در اراضی احراز نشده و استناد بدون مستندات و وقف نامه و استناد تنها به شیاع عمومی از مشکلات شناسایی شده در راستای اجرای تفاهم‌نامه اوقاف و وزارت راه و شهرسازی است.

وی درباره هدف تفاهم‌نامه بین اوقاف و وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: هدف این تفاهم‌نامه اجرایی کردن سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب در امور شهرسازی و مسکن، همچنین سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و سند ملی توانمندسازی و سامان‌دهی سکونتگاه‌های غیررسمی و سند ملی راهبردی احیا، به سازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و استفاده از ظرفیت مؤسسات و انجمن‌های خیریه‌ای و تسهیل در تحقق اهداف محرومیت‌زدایی و عدالت اجتماعی و تبدیل به احسن کردن املاک وقفی در مناطق و محلات است.

وی یادآور شد: این تفاهم‌نامه که خردادماه امسال به امضای معاون اوقاف کشور و معاون وزیر راه و شهرسازی رسیده سه‌ساله است و باید طی سه سال امور مرتبط با این تفاهم‌نامه در این مدت به سرانجام برسد.

اخوان عبداللهیان درباره همکاری‌های مشترک راه و شهرسازی و اوقاف نیز اظهار کرد: این همکاری‌ها در خصوص اراضی وقفی که قابلیت طرح‌ریزی شهری در محلات هدف بازآفرینی شهری دارد، شامل بافت‌های ناکارآمد میانی، فرسوده، سکونتگاه‌های غیررسمی، تاریخی و روستاهای در حریم بلافصل روستاها با رعایت غبطه و مصلحت وقف است.

وی تصریح کرد: با همکاری این دو دستگاه قرار است سامانه مکانی و اطلاعات جغرافیایی (GIS) در راستای سازمان‌دهی و توسعه اطلاعات مربوط به مدیریت املاک موقوفه در داخل و خارج از محدوده شهرها، بافت‌های فرسوده، سکونتگاه‌های غیررسمی (حاشیه‌نشینی) تاریخی و محدوده‌های در حریم بلافصل شهرها، امامزادگان و بقاع متبرکه  ایجاد شود.

اخوان عبداللهیان گفت: برای اجرایی شدن این تفاهم‌نامه مقدمات تشکیل کارگروهی مشترک بین اداره کل راه و شهرسازی و اوقاف استان فراهم شده است که کلیه تصمیمات این کارگروه بر اساس تفاهم‌نامه برای دو طرف لازم‌الاجرا خواهد بود.

وی یادآور شد: کارگروه وقف بافت‌های ناکارآمد (سکونتگاه‌های غیررسمی، بافت‌های فرسوده و ...) زیرمجموعه ستاد استانی بازآفرینی شهری است.

نظر شما