شناسهٔ خبر: 42284 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

محبی نیا:

آخوندی جدا از حمل و نقل و مسکن در تصمیمات کلان دولت نقش بزرگی داشته است/ شکستن حبس شبکه ریلی توسط وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

جهان بخش محبی نیا نائب رئیس اول کمیسیون برنامه و بودجه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با تشریح سه عارضه در اتلاف منابع ملی خواستار انتخاب وزرای شجاع شد و گفت: عباس آخوندی جدای از حمل و نقل و مسکن برای تصمیمات مهم در سطح هیات دولت از خود کارآیی نشان داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جهانبخش محبی‌نیا نماینده حوزه انتخابیه میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، امروز (۲۸مردادماه) در جلسه بررسی صلاحیت عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم در مجلس شورای اسلامی، گفت: مخالفان و موافقان مسئولیت سنگینی دارند در واقع می‌خواهند ریسکی را در حوزه موافقت و مخالفت مدیریت کنند. امیدواریم ان شاء الله شیپور ما به خاطر خدا نواخته شود.

محبی‌نیا افزود: برادران و خواهران عزیز در حال‌حاضر اداره عمومی کشور از سه عارضه مهم رنج می‌برد و تا به این مسائل نپردازیم اوضاع بهتر نخواهد شد.

نائب رئیس اول کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: یکی از پیامدهای این عوارض این است که منابع ملی تخصیص بهینه‌ای پیدا نمی‌کند، حلقه‌های معیوب به وجود می‌آید و وصله‌های ناجور به نظام، دولت‌ها و پارلمان‌ها می‌چسبد.

وی با تاکید بر این مطلب که در حال حاضر در کشور سیاستگذاری برای بخش های کلان وجود ندارد، خواستار داشتن نگاه راهبردی شد و گفت: هرچقدر هم که مدل و کارگزاران قوی می‌آوریم در بسیاری از زمینه‌ها موفقیت حاصل نمی‌شود. لذا ما به مدیرانی نیاز داریم که مبانی فکری آنها استراتژیک باشد و مدیریت دانش را در بخش‌ها بتوانند پیاده کنند.  

محبی نیا عارضه منفی دوم را اداره بخشی و جزیره‌ای عنوان کرد و افزود: بسیاری از ما در دولت و مجلس به دنبال توسعه نیستیم بلکه توسعه‌طلب هستیم.  در حال‌حاضر، خیلی از ما اگر فرصت پیدا کنیم درخواست می‌کنیم که تمامی ردیف‌های بودجه را به حوزه انتخابیه ما اختصاص دهند. متاسفانه در دولت هم این مساله هست. هر کدام از وزرا می گوید که بودجه عمده به وی تخصیص یابد.

محبی نیا با تاکید بر اینکه دیپلماسی لازم وجود ندارد، گفت: ما باید تمام نیازهای کشور را مطابق با پیشرفت جهان توسط مراکز تحقیقاتی جمع بندی کنیم و در هیات دولت آنها را بیاوریم و بهترین تصمیم را برای مملکت بگیریم.

وی تصریح کرد: وقتی گفته می‌شود امسال در جاده‌ها اولویت با حمل و نقل ریلی است باید همه نمایندگان، سفرا و استانداران باید متوجه این اهمیت باشند. این کار را می کنیم؟ متاسفانه نه. در توسعه نیز همینطور است. به عنوان نمونه، می‌آییم فرودگاه را به دولت تحمیل می‌کنیم. ما ساختمان را بدون‌حساب و کتاب می‌سازیم سه ماه نشده خراب می‌شود.

محبی نیا ادامه داد: متاسفانه آن فرودگاه تحمیل شده، توسعه طلبانه به اجرا درآمده اما منطق توسعه را ندارد به همین خاطر است که حلقه های معیوب به وجود می آید.

نائب رئیس اول کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: ما وزیری را می‌خواهیم که شجاعت داشته باشد. براردان و خواهران از انتخاب وزرایی که شجاع باشند نهراسید. من به آقای زنگنه هم گفتم که تجربیاتی که به دست آورده اید را با خودت نبر. آقای شریعتمداری صنعت ما مرده است. تو بیا جانت را فدا کن و صنعت را احیا کن.

محبی نیا گفت: سومین عارضه منفی ما این است که سطح تصمیم‌گیری‌ها هنوز در سطح هیجان و احساس متوقف است و بعضی از مواقع شیپورها به خاطر خدا نواخته نمی‌شود.

وی تصریح کرد: فکر می‌کنم آخوندی وزیری است که شجاعت لازم را برای وزارت راه و شهرسازی دارد و می‌تواند شجاعانه ادامه دهنده طرح ها و برنامه هایی باشد که در چهارسال گذشته شروع شد و در حال ادامه است. در همین رابطه نیز آقای رئیس جمهوری نیز اشاره کردند، عباس آخوندی جدای از حمل و نقل و مسکن برای تصمیمات در سطح هیات دولت از خود کارایی نشان داده است.

محبی‌نیا گفت: یکی از کارهای اساسی و استراتژیک عباس آخوندی، شکستن حبس شبکه ریلی است که مقام معظم رهبری تاکید کرده است و در برنامه ششم توسعه نیز آمده است.

وی ادامه داد: ما نمی‌خواهیم در داخل مرزهای ایران محبوس شویم و در حال حاضر، توجه‌ای که به سمت کشورهایی همچون آذربایجان، افغانستان، عراق، ترکمنستان پیدا شده است فراتر از سرزمین است که آقای اخوندی بر آن اهتمام داشت. ما نمی خواهیم که سایه جهان بالای سر ما باشد بلکه در تلاش هستیم سایه ایران بالای سر جهان باشد.

محبی نیا همچنین گفت: در داخل نیز راه آهن زاهدان- چابهار- مشهد، اصفهان- اهواز نیز کارهای قابل توجهی انجام شده است. در حوزه شیفت حمل و نقل خودرو محور به ریل محور نیز کارهای مهمی انجام شده است. خواهر ما خانم الماسی گفته اند چه کار کرده ایم؟ در سال ۸۴ تلفات جاده ای ۲۷ هزار نفر بوده است الان در سال ۹۵، به بیش از ۱۵ هزار نفر رسیده است. مدیریت حیات دارد و نفس می کشد. ایجاد مدیریت یکپارچه حمل و نقل از کارهای بسیار مهم این دولت است.  

وی ادامه داد: توسعه یکپارچه شبکه حمل و نقل در قالب ۱۰ کریدرو از جمله مسائل مهم است که آقای آخوندی به آن اهتمام دارند. یکی از آنها کریدرو زاگرس است که در ۱۰ استان را دربر می‌گیرد از بندر امام شروع می‌شود کردستان، ایلام، لرستان، کردستان، همدان و آذربایجان غربی را به هم وصل می کند که و اینها کارهای بزرگی است.

محبی نیا با اشاره به اینکه در وضعیت کنونی در حال حاضر بیش از ۲۰ میلیون نفر بدمسکن در کشور وجود دارد، گفت: خواهش می کنیم برای اینکه بتوانیم حمل و نقل را به کمک اقتصاد ملی حل کنیم و تفکر استراتژیک در آن مطرح باشد، خارج از نگاه سلیقه‌ای به آقای آخوندی رای مثبت بدهم

نظر شما