شناسهٔ خبر: 42323 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

شکرچی‌زاده تشریح کرد:

گشودن فصل جدیدی در سیاستگذاری‌های کلان حوزه راه با تصویب و اجرایی شدن طرح معماری‌راه/ دستورکاری جدید برای تمامی راه‌های کشور

محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه طرح معماری‌راه در صورت تصویب می‌تواند به عنوان دستوکار جدیدی برای تمامی راه‌های کشور باشد، می‌گوید: با تصویب و اجرایی شدن معماری راه، فصل جدیدی در سیاستگذاری‌های کلان حوزه راه گشوده می‌شود.

محمد شکرچی‌زاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره ایده معماری‌راه و طرحی که در وزارت راه و شهرسازی با ایده عباس‌آخوندی شکل گرفت، نکاتی را مطرح کرد.

شکرچی‌زاده گفت: با توجه به اینکه در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، بخش‌های معماری و شهرسازی در کنار بخش‌های مختلف حمل و نقل وجود دارد، مرکز در ابتدای آغاز مطالعات طرح معماری راه که توسط مشاوری از دانشگاه شهید بهشتی در حال انجام است، پیشنهادات خود را ارایه کرد. مطالعات و ارایه طرح توسط مشاوران طی جلساتی در وزارت راه و شهرسازی در حال انجام است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر این مطلب که معماری‌راه، پیونددهنده حوزه شهرسازی و همچنین حمل و نقل است، گفت: زیبایی و ایمنی در بحث معماری راه دو موضوع جداناشدنی از یکدیگر هستند که در موضوع زیبایی و ایمنی، معماری به کمک موضوعات فنی و مهندسی می آید و آنها را تکمیل می‌کند.

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: در بحث سفر، با توجه به اهمیتی که موضوع گردشگری پیدا می‌کند و نقشی که گردشگری و رونق آن در اقتصاد کشور ایفا می‌کند راه‌ها را باید به عنوان جزوی از عناصر تشکیل‌دهنده سفر درنظر گرفت که می‌توانند با ساخت اصولی و تامین‌کردن نیاز مسافران خود به جزیی از عناصر تشکیل‌دهنده سفر تبدیل شوند.

شکرچی‌زاده با تاکید بر اینکه معماری‌راه، پیونددهنده دو حوزه مهم شهرسازی و حمل و نقل است، گفت: با توجه به اهمیتی که بحث گردشگری در اقتصاد کشور ایفا می‌کند و تمرکزی که در این حوزه در حال انجام است همچنین بحث امنیت راه‌های کشور، باید با ساخت و بهسازی راه‌های کشور، راه‌ها خود به بخشی از سفر تبدیل شوند.

وی تصریح کرد: رضایتمندی مردم از راه‌های کشور بسیار مهم بوده و در کنار موضوع مهم ایمنی و مباحث زیبایی‌شناسانه در معماری راه موردتوجه قرار گرفته است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر این مطلب که باید در معماری راه به اصول و مبانی معماری به ویژه در راه های جدید الاحداث توجه داشته باشیم، گفت: در کنار توجه به موضوع معماری راه برای راه‌های جدیدالاحداث، برای راه‌هایی که قبلا ایجاد شده نیز باید اصول و مبانی معمارانه و زییابی شناختی موردتوجه قرار بگیرد.

شکرچی‌زاده افزود: اگر در احداث و بهسازی راه های کشور اصول و مبانی معمارانه نادیده گرفته شود علاوه بر نادیده گرفتن امنیت می‌تواند موجب خستگی بیش از اندازه مسافران و رانندگان را ایجاد کند و در چنین شرایطی، آمار تصادفات بالا می‌رود.

وی با اشاره به اینکه در جلسه اخیر شورای‌عالی فنی، بحث معماری‌راه مورد بررسی قرار گرفت و با انجام اصلاحاتی پیشنهاد شده از سوی شورای‌عالی فنی، توسط مشاور طرح در دست تکمیل است، گفت: مقرر شد تا یکسری اصلاحاتی روی طرح ارایه شده معماری راه توسط مشاور طرح انجام بگیرد تا بعد از موافقت نهایی به تصویب برسد.

شکرچی‌زاده همچنین، گفت:آنچه که مهم است این است که مشاور طرح، علاوه بر مباحث فنی و مهندسی، ایمنی به مقوله طراحی نیز توجه کند. زیرا معماری راه، فصل جدیدی در سیاستگذاری های حوزه کلان راه می‌گشاید که امیدواریم در آینده نیز تداوم پیدا کند.

شکرچی‌زاده همچنین در پاسخ به این پرسش که تجربه‌های تاریخی در معماری راه تا چه اندازه کارساز خواهد بود؟ گفت: تدوین دستورالعمل یکپارجه برای معماری راه های کشور از ۱۰ ها سال قبل که راهسازی در کشور مطرح بوده مورد توجه ویژه قرار نگرفت. ممکن است سلایقی آن هم به صورت موردی در برخی از راه‌های کشور اعمال شده باشد اما به صورت یک سرفصل و به صورت یکپارچه و دستور کار برای تمامی راه های کشور وجود نداشته است.  

وی ادامه داد: اما با تصویب طرح، اجرایی شدن آن به صورت دستورکار در خواهد آمد. ممکن است که در ابتدای کار نیز مقاومت هایی در این رابطه وجود داشته باشد اما بالاخره این دستورکار، جا خواهد افتاد.

شکرچی‌زاده همچنین یادآور شد: در راه‌های موجود کشور، همچون، راه‌هایی که از مسیرهای کوهستانی رد شده‌اند و یا راه‌هایی که از جنگل‌ها و مناطق سرسبز عبور کرده اند عموما شاهد هستیم که جنبه های زیباشناختانه در آنها رعایت شده است. اما راه هایی که در دشت ها وکویر بوده اند نیز عموما فاقد اِلمان‌های معمارانه هستند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: آنچه که در بحث معماری راه، باید موردتوجه قرار گیرد این مطلب است که در راه‌هایی که هیچگونه عناصر کمک‌دهنده برای معماری راه از جمله محیط زیست مناسب وجود ندارد چگونه باید راه‌هایی ایجاد کرد که خلاقانه باشند و بتواند راه را از لحاظ زیبایی‌شناختانه موردتوجه قرار دهد این مطلب است که موردتوجه است و در فاز جدید معماری راه انجام خواهد شد.

شکرچی‌زاده افزود: راه‌های قدیمی ما از جمله راه‌هایی که به سمت شمال کشور و یا مناطق کوهستانی وجود دارند راه‌هایی هستند که زیبا هستند اما متاسفانه تقارنی بین زیبایی و ایمنی وجود ندارد. بسیاری از راه‌های قدیمی از نظر ایمنی در شرایط مطلوبی قرار ندارند و ما شاهد تصادفات و تلفات جانی در راه‌های کشور هستیم.

وی تاکید کرد: در معماری راه ایمنی فدای زیبایی نمی‌شود.

شکرچی‌زاده همچنین گفت: به عنوان مسئول مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از اینکه این مطلب موردتوجه وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است بسیار خرسندم و امیدوارم مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز هرگونه کمکی که بتواند در این راستا انجام دهد.

 

نظر شما