شناسهٔ خبر: 42385 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

رأی اعتماد بی‌سابقه

دولت ١٦نفر از وزراي پيشنهادي رئيس‌جمهوری از مجلس رأي‌اعتماد گرفتند و تنها يك‌نفر نتوانست رأي‌اعتماد کسب کند كه حدود ١٠ رأي كمتر از حد نصاب لازم داشت. اين رأي‌اعتماد چه معنايي دارد؟

ابتدا بايد متذكر شد كه اين ميزان بحث و گفت‌وگو درباره كابينه در گذشته سابقه نداشته است. اين‌كه نمايندگان در طي حدود يك هفته درباره تك‌تك وزرای پیشنهادی و زمينه کاری آنان موافقت و مخالفت كنند، هم براي خودشان آموزنده است و هم براي جامعه و نيز براي دولت و وزرا. تأثير اين گفت‌وگوها را در توسعه سياسي جامعه خود دست‌كم نگيريم.

الان چون دوران قديم نيست كه با يك نشست و برخاست، به وزراي پيشنهادي رأي داده شود. تمام وعده‌ها و نظرات وزرا و موافقان و مخالفان نه‌تنها در حافظه جامعه ثبت و ضبط مي‌شود بلكه به صورت اسناد رسمي در مذاكرات مجلس قيد خواهد شد و آيندگان درباره امروز مطالعه و داوري خواهند كرد. فرزندان ما نسبت به پدرانشان براساس همين اسناد داوري كرده و مي‌انديشند.

رأي‌اعتماد به وزراي دولت دوم آقاي روحاني با دولت اول آن تا حدي متفاوت است. در دولت اول، سه‌نفر از وزراي پيشنهادي نتوانستند رأي‌اعتماد به دست آورند. درحالي ‌كه در اين مجلس فقط يك‌نفر نتوانست رأي‌اعتماد به دست آورد. كمترين رأي مثبت در آن نوبت ١٠٥ رأي بود، اين‌بار ١٣٣ رأي است. متوسط آراي سفید یا مثبت داده‌شده در دولت قبلي ٢٠٤ و در دولت فعلي ٢٢٠ رأي است. آراي منفي در نوبت قبلي ٦٥ و اين‌بار ٤٧ است. به عبارت ديگر و در مجموع رأي كلي مجلس به وزراي پيشنهادي به نحو كاملا ملموسي بهبود يافته است كه به معناي همراهي و همسويي بيشتر مجلس با دولت و وزراي پيشنهادي است، ولي اين همسويي و همراهي به جاي آن‌كه موجب آرامش خيال به معنای منفي آن شود، بايد حساسيت وزرا را دوچندان كند. در حقيقت يك مجلس خوب لزوما مجلسي نيست كه به وزرا آراي كمتري بدهد يا به تعداد بيشتر آنان رأي‌اعتماد ندهد. مجلس خوب، مجلسي است كه در ابتدا به پيشنهادهاي آقاي رئيس‌جمهوری اعتماد مي‌كند، ولي در ادامه نظارت بر كار آنان را جدي‌تر مي‌گيرد.

مجلس بد، مجلسي است كه در رأي‌اعتماد سختگيري كرده و به قول معروف مته لاي خشخاش مي‌گذارد ولي پس از آن ابزارهاي نظارتي را به خوبي مورد استفاده قرار نمي‌دهد. رأي بالا به منزله اعتماد مطلق نيست، بلكه به منزله پذيرش صلاحيت اوليه است. فراموش نكنيم، اگر ساختار نظارتي بر دولت كه مجلس يك ركن مهم آن است، ضعيف عمل كند، بهترين افراد نيز ممكن است نادرست عمل كنند و به جاي آن‌كه منشأ خير براي كشور باشند، عامل شر و ضرر خواهند شد و برعكس آن نيز درست است. به اين معنا كه مجلس به‌عنوان يك نهاد نظارتي اگر وظيفه خود را درست انجام دهد، افراد ضعيف و متوسط نيز مجبور مي‌شوند كارايي بيشتري را از خود نشان دهند.

در طرف مقابل، آقاي روحاني و وزرا قرار دارند كه اين رأي‌اعتماد بالا را بايد نشانه حسن‌نيت و عامل افزايش مسئوليت قلمداد كنند. اگر در مجلس قبل شاهد سنگ‌اندازي‌ها و ايجاد موانع يا مزاحمت‌هاي بي‌مورد براي وزرا بوديم، خوشبختانه اين مجلس كه ٣‌سال نيز از عمر آن باقي است، نشان داده كه خواهان مساعدت و همراهي با دولت است. لذا وزراي دولت بايد اسب خود را براي يك خدمت ٤ساله زين كنند. فراموش نكنيم، وعده‌هاي آقاي رئيس‌جمهوری بسيار بزرگ و جدي است.

كافي است كه به يكي از وعده‌هاي ايشان كه در جريان همين رأي‌اعتماد بيان شد، توجه كنيم كه سطح معيشت حداقل يك دهك پايين جامعه را طي چهار‌سال تا ٥برابر افزايش خواهد داد. چنين اتفاقي حتي اگر در سطح محدودتري يعني ٣برابر هم رخ دهد، بايد به تمام دست‌اندركارانش نشان افتخار داد، ولي در هر اندازه‌اي كه بخواهد انجام شود، نيازمند كوشش همه وزرا و نمايندگان در ذيل يك برنامه جامع براي تحقق چنين اهدافي است.

دولت دوم آقاي روحاني دغدغه‌هاي كمتري نسبت به دولت اول خواهد داشت. ديگر نه نگران رأي‌آوری در انتخابات بعدي است و نه نگران موضوعات مشابه و از همه مهمتر اين‌كه برجام كه بخش مهمي از انرژي و وقت را در دولت اول گرفت، اكنون به سرانجام نسبي رسيده است. اقتصاد و رشد اقتصادي و رفع بيكاري و كاهش نابرابري‌ها و ثبات‌بخشيدن به سياست و اجتماع بايد در سرلوحه اهداف دولت قرار گيرد. كافي است گزارش‌هاي تحقيقي رسانه‌ها مطالعه تا اولويت‌هاي موجود مشخص شود. از بيماران باقيمانده بمباران شيمیايي در سردشت تا روستاهاي بدون آب و مدرسه و بهداشت بلوچستان تا آلودگي هواي خوزستان و بيكاري و فقر در خراسان‌جنوبي و... از خشكي درياچه اروميه تا تالاب‌هاي مناطق مركزي كشور، همه و همه اولويت‌ها را مشخص كرده‌اند، از فردا بايد شاهد كار و گزارش‌هاي پيشرفت و بهبود اوضاع باشيم.

برچسب‌ها:

نظر شما