به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل درباره آخرین وضعیت ساماندهی پنج محور جادهای منتهی به استانهای شمالی در جهت کاهش ترافیک، اظهار داشت: ترافیک محورهای منتهی به شمال در ایام پیک و تعطیلات یکی از معضلات ملی محسوب میشد که برای رفع این مشکل تعریض و تسهیل عبور از پنج محور منتهی به شمال را در دستور کار خود قرار دادیم.
وی ادامه داد: در زمانهای پیک تردد به شمال و ایام تعطیلات همواره در محورهای منتهی به استانهای شمالی به دلیل عدم گنجایش و ظرفیت پایین ترافیک طولانی ایجاد میشد و مردم ساعتها در این محورها معطل میشدند و این ترافیک به یک مشکل برای مسافران و مردم بومی منطقه تبدیل شده بود.
به گزارش ایلنا، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی از اولین اقدامات در ابتدای دولت یازدهم، برنامهریزی برای ساماندهی این محورها بود و آقای آخوندی تاکید ویژهای بر روی این موضوع داشت.
خادمی با اشاره به مشکلات تردد بومیان حاشیه محورهای منتهی به استانهای شمالی در زمانهای پیک ترافیک عنوان کرد: یکی از مشکلات ناشی از ایجاد گره ترافیکی در این مسیرها، دسترسی بومیان استانهای گیلان، مازندران و گرگان به محورها برای جابهجایی در مناطق اطراف است. بنابراین در همان ابتدای شروع به کار دولت یازدهم با حضور وزیر راه وشهرسازی جلسهای با عنوان ساماندهی محورهای شمال برگزارشد و در این جلسه، پنج محور برای انجام عملیات تعریف، بزرگراهسازی و یا تسریع در ساخت انتخاب شدند.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: تنها در سال گذشته بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان در محورهای منتهی شمال هزینه شد که ۶۰۰ میلیارد آن به تکمیل آزاد راه تهران- شمال اختصاص پیدا کرد.
تحویل محور رودهن- ساری به صورت بزرگراهی تا پایان سال
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل با اشاره به اولین محور منتهی به شمال کشور برای تعریض و تبدیل آن بزرگراه اظهار داشت: اولین پروژهای که تعریض و تبدیل آن به بزرگراه آغاز شد، محور رودهن- فیزوزکوه – قائم شهر- ساری بود که این محور از شرق تهران به سمت شمال کشور (استان مازندران ) امتداد دارد. این محور پس از اتمام پروژه، اولین بزرگراه منتهی به شمال کشور خواهد بود که تهران را به مرکز مازندران وصل میکند و امکان دسترسی به مسیرهای منتهی به گلستان و مشهد را فراهم میسازد.
خادمی با بیان اینکه در طول سه سال گذشته برای پروژه تبدیل بزرگراه رودهن – فیروزکوه- قائم شهر- ساری حدود ۲۲۰ میلیارد تومان هزینه شده است، گفت: تنها در سال گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه هزینه شده است. گلوگاههای این محور با ساخت تونلها و پلهای خاص رفع شد که اواخر سال گذشته با حضور رییس جمهوری بخشی از این پروژه به افتتاح رسید.
معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه تعریض پنج کیلومتر از این مسیر باقی مانده است، اظهار داشت: پنج کیلومتر باقیمانده در منطقه مسکونی قرار داد که با تملک این اراضی و ساخت آن، تا پایان سال تمام این محور به صورت بزرگراه تحویل داده میشود.
تعریض محور هراز به صورت کامل تا دو سال آینده
خادمی با اشاره به پروژه بعدی در طرح ساماندهی محورهای منتهی به شمال در جهت بازگشایی گلوگاههای ترافیکی گفت: یکی دیگر از محورهای تعریف شده در این پروژه، تعریض محور هراز است. در سالهای گذشته در تعریض این محور اقدامات زیادی انجام نشد اما در طول چهار سال گذشته حجم کاری که برای تعریض این محور عملیاتی شد قابل توجه بود به طوری که تاکنون ۶۰ کیلومتر از این محور حد فاصل ورودی آمل تا بایجان و بخشی از این محور در محدوده استان تهران مورد بهرهبرداری قرار گرفته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حال حاضر ادامه تکمیل این پروژه در دست اجراست و در این محور باید ۱۷ کیلومتر تونل ساخته شود که بخشی زیادی از آن عملیاتی شده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر در کل این محور در پروژه تعریض حدود ۴۵ کیلومتر باقیمانده است، گفت: امیدواریم پروژه تعریض این محور تا دو سال آینده به افتتاح برسد اما به بهرهبرداری رسیدن این محور در دو سال آینده حدود ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه میخواهد.
پیشرفت فیزیکی آزادراه شمال به ۸۵ درصد رسید
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل با بیان اینکه از مهمترین پروژههای جادهای منتهی به شمال کشور، آزادراه تهران- شمال است، گفت: هر چند که ساخت و اتمام این پروژه دچار رکود چند ساله شده بود اما در طول چهار سال گذشته در دولت یازدهم بهویژه از ۲.۵ سال پیش اقدامات قابل توجهی در این محور انجام شد.
وی ادامه داد: قطعه چهار آزادراه تهران- شمال که پیش از دولت یازدهم زیر بار ترافیک رفته بود در این دولت تکمیل و ترمیم شد و قطعه اول از ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی به ۸۵ درصد رسید که میزان پیشرفت فیزیکی در محوری با مشخصات آزادراه تهران- شمال در طول کمتر از سه سال بسیار قابل توجه است.
افتتاح ۶۰ کیلومتر از محور قزوین- تنکابن تا یک سال آینده
خادمی درباره ساخت و تکمیل محور جدید قزوین- الموت- تنکابن، گفت: پروژه بعدی که در طرح ساماندهی محورهای منتهی به استانهای شمالی قرار دارد، محور قزوین- الموت- تنکابن است که یک مسیر جدید برای اتصال به استان مازندران محسوب میشود و بخشی از ترافیک مسیر فعلی را کاهش خواهد داد.
وی با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی این پروژه نزدیک به ۴۰ درصد است، ادامه داد: قرار بر این است که تا یک سال آینده ۶۰ کیلومتر از محور قزوین تا الموت را که یکی از مناطق گردشگری کشور محسوب میشود، به بهرهبرداری برسانیم.
رفع گلوگاه آزادراه قزوین- رشت
معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه محور دیگر در این پروژه تکمیل آزادراه قزوین- رشت است، گفت: هر چند که آزادراه قزوین- رشت در سال گذشته به افتتاح رسید اما ۱۱ کیلومتر از این مسیر که گلوگاه این محور است و یکی از سختترین نقاط این آزادراه از نظر اجرا محسوب میشود، ساخته نشد.
وی افزود: ساخت این ۱۱ کیلومتر را در اولویت قرار دادیم چراکه در برخی از مواقع در ایام پیک میزان ترافیک در این نقطه حتی به ۱۰ ساعت هم میرسید.
خادمی گفت: در این ۱۱ کیلومتر باید تونل و پلهای خاص ساخته میشد که اواخر سال گذشته ۳.۳ کیلومتر تونل به صورت رفت و برگشت در این محور را به افتتاح رساندیم.
معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه در حال حاضر هشت کیلومتر از این مسیر باقیمانده است، گفت: در حال جذب سرمایهگذار برای تکمیل این محور هستیم.
نظر شما