شناسهٔ خبر: 42574 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

فرمانده یگان حفاظت سازمان ملی زمین‌و‌مسکن خبر داد:

رفع تصرف یک میلیون و ۳۸۵ هزار مترمربع اراضی ملی‌و‌دولتی در تیر و مرداد۹۶/ جلوگیری از تعرض به ۶ هکتار اراضی ملی و دولتی در استان تهران

علی عباس نژاد فرمانده یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن با اعلام این مطلب که یگان حفاظت از اراضی ملی و دولتی در تیر و مردادماه سال جاری، در مورد ۴۷۱ مورد اراضی ملی و دولتی رفع تصرف انجام داده است از تلاش آن یگان برای تعرض به ۶ هکتار از اراضی ملی و دولتی در استان تهران خبر داد.

سرهنگ عباس‌نژاد فرمانده یگان حفاظت سازمان ملی زمین‌و‌مسکن در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آخرین آمار یگان حفاظت از اراضی ملی آن سازمان را در تیرماه و خردادماه سال جاری اعلام کرد.

عباس‌نژاد گفت: یگان حفاظت از اراضی ملی سازمان ملی زمین‌و‌مسکن به طور متوسط در سطح کشور، در تیرماه سال جاری ۱۸۷ گشت فعال خودرو داشت که در مردادماه این میزان گشت فعال خودرو به ۲۰۰ رسید. همچنین در سطح کشور نیز ۱۲۰ نیروی گشت موتور سوار به صورت فعال در حال گشت‌زنی هستند.

فرمانده یگان حفاظت از اراضی ملی‌و‌دولتی سازمان ملی زمین‌و‌مسکن ادامه داد: در عرض دو ماه گذشته (تیر و مردادماه) ۴۱۳ مورد گزارشات مردمی در سطح کشور در مورد رفع تصرف پیگیری شد.

به گفته عباس نژاد، در طول دو ماه گذشته، در کل ۴۷۱ مورد تعرض به اراضی ملی با مساحت یک میلیون و ۳۸۴ هزار و ۸۴۳ متر زمین معادل ۱۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان انجام شد که رفع تصرف فوری در مورد این مساحت و میزان توسط سازمان ملی زمین و مسکن انجام گرفت. بدین معنا که گشت‌زنان سازمان ملی زمین و مسکن با توجه به ضابط بودن در محل و بلافاصله به رفع تصرف اقدام کردند. این در حالی است که تمامی مواردی از این دست، پیش‌تر، پرونده می‌شدند.

وی ادامه داد: در این دو ماهه (تیر و مردادماه) علاوه  بر اینکه از ۴۷۱ مورد تعرض به اراضی ملی و دولتی که معادل یک میلیون و ۳۸۴ هزار و ۸۴۳ متر بوده جلوگیری شد از اضافه شدن ۴۷۱ پرونده نیز به پرونده قضایی سازمان جلوگیری بعمل آمد.

سرهنگ عباس‌نژاد گفت: در مدت این دو ماهه به دلیل همکاری با همکاران حقوقی استانها، ۳۳۱ مورد ابلاغ قضایی انجام شده است. همچنین در این مدت ۱۱ نفر از متصرفان را دستگیر کردیم که پرونده‌های این تعداد از افراد دستگیرشده در محاکم قضایی در حال رسیدگی است.

به گفته وی، در دو ماه گذشته همچنین ۱۶۳ مورد تشکیل پرونده قضایی در سطح کشور انجام شده است.

سرهنگ عباس‌نژاد همچنین در بیان دیگر اقدامات سازمان ملی زمین و مسکن، گفت: در دو ماه گذشته، علاوه بر اقدامات جاری، در مورد پرونده‌های قدیمی تعداد ۶۵ مورد خلع‌ید، ۷۰ مورد قلع و قمع و ۲۰ مورد نیز تخلیه ساختمان انجام شد. در مجموع در اجرای احکام قضایی که از قبل در اختیار املاک و حقوقی استان‌های سازمان ملی زمین و مسکن بوده است ۴ میلیون و ۳۴۴ هزار متر مربع اراضی ملی به ارزش ۴۱۹ میلیون تومان رفع تصرف انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: در این مدت، انجام ماموریت‌های فوق با ۲ هزار و ۸۷ نفر نیروی یگانی سازمان ملی زمین و مسکن و ۹۱۷ نفر نیروی پلیس در شهرستان‌ها و استان‌ها انجام شده است.

سرهنگ عباس‌نژاد گفت: یکی از آیتم‌هایی که در استان‌ها توسط املاک حقوقی استان‌ها به جد پیگیر هستیم این است که اراضی ملی‌و‌دولتی را استان‌ها به صورت عینی و میدانی با نقشه کروکی و حتی کالک به صورت عینی تحویل فرمانده یگان انتظامی سازمان ملی زمین‌و‌مسکن در استان‌ها تحویل دهند. در استان‌هایی که این اقدامات به طور کامل انجام شده است این آمار بسیار شفاف است.

وی ادامه داد: در تیرماه استان هرمزگان بیشترین میزان رفع تصرف را با ۱۲هکتار بود و در مردادماه استان تهران با ۳ هکتار بیشترین وقوع تعرض املاک ملی و دولتی را به خود اختصاص داد که در تهران برآورد ریالی در ۳ هکتار، ۲۴۰ میلیارد ریال یا ۲۴ میلیاردتومان بوده است.

عباس نژاد افزود: در تیرماه بیشترین مساحت رفع تصرف اراضی ملی در استان همدان با ۱۷ هکتار بوده است و در مردادماه بیشترین مساحت رفع تصرف را ایرانشهر با ۳۱ هکتار به خود  اختصاص داد.

وی گفت: در ماه های تیر و مردادماه سال جاری در استان تهران، ۷۷ مورد تعرض با مجموع ۶ هکتار رفع تصرف شد.

نظر شما